آفتاب

عبدالله گل: ˈداوداوغلوˈ نخست وزیر ترکیه می شود

عبدالله گل: ˈداوداوغلوˈ نخست وزیر ترکیه می شود

آنکارا – ایرنا – ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه سه شنبه شب در میهمانی خداحافطی خود گفت: ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه فعلی، جانشین ˈرجب طیب اردوغانˈ در رهبری حزب حاکم ˈآکˈ و نخست وزیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در حالیکه فقط چند روز به اولین کنگره فوق العاده حزب حاکم ˈآکˈ برای تعیین جانشین اردوغان که در انتخابات 19 مرداد ماه جاری به ریاست جمهوری جدید ترکیه انتخاب شده، باقی است، عبدالله گل جانشین اردوغان را معرفی کرد و گفت که داوداوغلو را شخص وی وارد سیاست کرده است.

اظهارات عبدالله گل در این میهمانی که هنرمندان، نویسندگان، نمایندگان نهادهای مدنی و بخش خصوصی و اصحاب رسانه در آن حضور گسترده داشتند، فورا در شبکه های خبری ترکیه بازتاب یافت.

ˈان.تی.ویˈ گزارش داد، گل در گفت و گو با رسانه ها، پیامهای بسیار مهمی داد و در خصوص آینده حزب حاکم ˈآکˈ گفت: به نظر می رسد احمد داوداوغلو جانشین اردوغان خواهد شد.

عبدالله گل در گفت و گو با خبرنگاران از ˈبی احترامیˈ محافلی در داخل حزب ˈآکˈ به وی در خصوص بازگشت احتمالی اش به راس حزب و نخست وزیری ترکیه، اظهار گلایه و ناراحتی کرد.

به دنبال پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، موضوع تعیین جانشین وی در یک هفته اخیر به مهمترین موضوع روز در ترکیه تبدیل شده است.

حزب ˈآکˈ درست یک روز بعداز اظهار نظر عبدالله گل در خصوص اینکه بعداز پایان دوره ریاست جمهوری اش به حزب باز خواهد گشت و طبیعی تر از این چیزی نیست، اعلام کرد با برگزاری کنگره فوق العاده در پنجم شهریور ماه، یعنی یک روز مانده به تحویل ریاست جمهوری عبدالله گل به اردوغان، رهبر جدید خود را انتخاب خواهد کرد.

اظهارات عبدالله گل در محافل حزب ˈآکˈ و بیرون از حزب با واکنش های متفاوتی روبرو شد. برخی از تحلیل گران مدعی شدند حزب حاکم با این شگرد خواسته است راه بازگشت عبدالله گل به حزب را مسدود سازد. برخی از رسانه های نزدیک به دولت نیز بلافاصله با تحلیل هایی در انتقاد از سیاستهای عبدالله گل، نام احمد داود اوغلو را پیش کشیده و گزارش دادند تنها کسی که در حزب ˈآکˈ می تواند بطور هماهنگ با اردوغان کار کرده و این حزب را برای انتخابات عمومی خرداد ماه سال آینده آماده کند، داود اوغلو می باشد.

عبدالله گل در بخش دیگری از گفت و گوی خود با اصحاب رسانه ها گفت: در دوره اخیر بی احترامی هایی از سوی آنچه که ˈجناح خودˈ خواند، دیده است که البته همه این ها را با دقت دنبال کرده است.

او با اشاره تلویحی به اتهاماتی که علیه برخی مسوولان نهاد ریاست جمهوری از داخل حزب ˈآکˈ صورت گرفته است، افزود: من رییس جمهوری بی طرف بودم و تیمی که با من در داخل نهاد ریاست جمهوری کار می کردند، همه بر حدود وظایف خود آشنا بودند.

عبدالله گل در خصوص اینکه بعد از دوران ریاست جمهوری چه برنامه ای دارد؟ گفت: فعلا تصمیم ندارم در آنکارا بمانم. من به استانبول خواهم رفت و در آنجا سکنی خواهم گزید.

او در عین حال تصریح کرد که تجربه اش را برای موفقیت حزبی که خود تاسیس کرده است، به کار خواهد گرفت.

عبدالله گل در خصوص احتمال تغییر نظام سیاسی ترکیه به دنبال ریاست جمهوری اردوغان، گفت که وی از همان ابتدا نیز نظام پارلمانی را گزینه مناسبی برای ترکیه دانسته و از آن حمایت کرده است.

اردوغان برخلاف گل خواهان تغییر نظام سیاسی ترکیه است.

خاورم/2011**1517
کد N455028

وبگردی