آفتاب
وزیر کشور در شورای اداری استان تهران:

40درصد دانش آموختگان شغل ندارند/تلاش کرده ایم احزاب جدید راحت ثبت شوند

40درصد دانش آموختگان شغل ندارند/تلاش کرده ایم احزاب جدید راحت ثبت شوند

در حال حاضر در حوزه سیاست داخلی شاهد وحدت و انسجام بوده و سران قوا متحد، هم هدف در مسیر کار و فعالیت امیدبخش فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا رحمانی فضلی در مراسم شورای اداری استان تهران با اشاره به هفته دولت با مروری بر یک سال گذشته اظهار کرد: دولت در طول یک سال گذشته تلاش کرد که در کشور ثبات و آرامش ایجاد کند و شاید اصلی‌ترین توفیق دولت نیز همین ثبات است که فراهم شده است.

وی با مقایسه شرایط قبل از انتخابات و یک سال قبل از آن اظهار کرد: بی‌ثباتی قیمت ارز،طلا، وضعیت بورس، دستورالعمل‌ها و بی‌اعتمادی بازار سرمایه به نظام تصمیم‌گیری کشور و روانه شدن به سمت بازار واسطه‌گری را شاهد بودیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست داخلی عدم انسجام، وحدت و اختلافات زیادی حتی تا سطوح سران نفوذ کرده بود. اتفاقاتی از قبیل همان سی دی موهون و جسارت به ساحت مجلس و فضاسازی‌ها در رسانه ها، ملت را رنجیده خاطر کرده بود.مردم، مسئولان را انتخاب نکردند که دعوا کنند چرا که آنها آرامش می‌خواستند.

وزیر کشور ادامه داد: شرایط قدرت و ظرفیت‌های پایین عنان از کف داده و وارد عصیان شده بودند.

وی با اشاره به سیاست‌های خارجی قبل از دولت یازدهم اظهار کرد: ما در انزوای کامل بی‌توجهی و مورد حقارت واقع می‌شدیم. همچنین ارتباطات قطع و مذاکرات متوقف و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌بردیم.

رحمانی فضلی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی نیز شرایط را مشابه عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی دشمن، دشمنی را علنی‌تر و روش‌ها را آشکارتر ساخت، جنگ روانی علیه ایران تشدید و فشار و محاصره اقتصادی روزافزون شده بود.

وی تصریح کرد: اما با هدایت‌های رهبری مردم پای انتخابات آمدند و حماسه آفریدند و از بین نامزدهای انتخاباتی رئیس جمهور فعلی را برگزیدند که از اولین گام‌ها بنا را بر سرعت به کار اندازی دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به ثبات نسبی گذاشته و با اولویت سیاست داخلی و خارجی به مردم امید را هدیه دادند.

وزیرکشور خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی ما مسیر مسکوت و بن‌بست را دوباره بازگشایی کردیم، گشایش‌هایی که فضای انسدادی را در دنیا برای ما ایجاد کرده بودند، صورت پذیرفت.

وی با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای گفت: اگر حوادث اخیر را مبنا قرار دهیم می‌بینیم هم‌زمان با مسائل عراق، عملیات غزه شروع شد که هر دو شکست خوردند.

وی ادامه داد: در حوزه داخلی مسائل اقتصادی را با همان تحریم‌ها که اقدام اساسی صورت نگرفته بود با تکیه بر مردم گام اصلی را برداشتیم، سرمایه‌گذاران و متولیان اعتماد کردند و در حوزه تورم توفیقات خوبی داشتیم که این تحول با اعتماد مردم حاصل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اکنون در حوزه اقتصاد ثبات نسبی حاصل شده که باید این مموضوع را تقویت کنیم و مردم را پای کار بیاوریم، بیان کرد: در حال حاضر در حوزه سیاست داخلی شاهد وحدت و انسجام بوده و سران قوا متحد، هم هدف در مسیر کار و فعالیت امیدبخش فعال هستند.

به گفته رحمانی فضلی، وزارت کشور حامی فعالیت‌های سیاسی قانونی بوده و از تمام احزاب دعوت و از آنها حمایت کرده تا خانه احزاب فعال شود و احزاب جدید نیز راحت‌تر ثبت شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت‌های سیاسی را در دانشگاه طی یک سال اخیر شاهد بودیم گفت: این فعالیت‌ها بدون هیچ تنش سیاسی و مسائل امنیتی جریان داشت و با شکوه‌ترین مراسم 13 آبان را داشتیم که همه جناح‌ها صحبت‌ کردند.

به گفته وی برای هر نوع تجمعات در چارچوب قانونی نیز مجوز صادر شد چرا که وزارت کشور به دنبال مدیریت سیاسی است.

وزیرکشور با اشاره به فضای فعالیت مطبوعات نیز گفت: مطبوعات هم در حال فعالیت هستند و هر روز تعداد آنها زیادتر می‌شوند. البته هستند گروه‌های کوچک که البته در مسیر، اصلاح خواهند شد.

وی تصریح کرد: باید با این گروه‌ها هم تعامل داشته باشیم. چرا به جای یارگیری از جامعه و پاسخ گویی به مطالبات مردم به سمت درگیری و تنش سیاسی برویم؟

رحمانی فضلی در خصوص امنیت داخلی نیز اظهار کرد: ایران از لحاظ سرزمینی و تاریخی با شرایطی مواجه است که تهدیدهای امنیتی زیادی دارد که البته کنترل شرایط مد نظر نیروهای امنیتی است.

وی با بیان اینکه 99 درصد مردم در سیستان و بلوچستان به نظام و رهبری معتقد هستند گفت: چرا برخی در مورد این افراد تحلیل‌های غلط دارند. به اینها ظلم شده و در آنها عقب‌ماندگی تاریخی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در گروگان‌گیری‌های اخیر توفیقات خوب با تکیه بر توانمندی ظرفیت منطقه‌ سیستان و بلوچستان حاصل شد.

وزیرکشور با بیان چرایی اینکه از شرایط موجود اظهار رضایت نداریم گفت: این موضوع به غلط دیدن برنامه‌ریزی حاکم بر کشور که مبنای آن به دهه 30 می‌رسد، بازمی‌گردد به طوری که در سال 33 مهاجرت‌ها 12 درصد، در سال 44 به 15 درصد و در سال 55 به 22.5 درصد رسیده است که موجب عدم توازن امکانات،منابع، فعالیت‌ها و جمعیت شده‌اند. در حال حاضر دو سوم جمعیت ما در یک چهارم کشور متمرکز شده‌اند و نتیجه آن ایجاد شکاف‌های وسیع جغرافیایی و اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان 3 و نیم میلیون جمعیت دارای ده واحد صنعتی هستند که صد نفر در هر کدام فعالیت دارند و حاشیه نشینی 250 هزار نفر در زاهدان باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است. در تهران نیز شاهد حاشیه‌نشینی وسیعی هستیم. حتی اگر با این وضعیت به رشد 8 الی 10 درصدی هم برسیم با چنین وضعیت عدم توازن مشکلات بدتر نیز خواهد شد.

رحمانی فضبلی با بیان اینکه وقتی روند جرم و جنایت را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که با تمرکز جمعیت نسبت مستقیم دارد، تصریح کرد: متوسط رشد اقتصادی 3.2درصد و متوسط بهره‌وری به نیم درصد رسیده است اما 40 درصد دانش‌آموختگان ما شغل ندارند یعنی ازدواج نکرده اند، مسکن ندارند و دچار آزردگی روحی هستند.

وی با طرح این نکته که اگر بخواهیم هم تهرانی‌ها و هم شهرستانی‌ها از شرایط راضی باشند باید در روش‌ها و رویکردها تغییر ایجاد کنیم و مجلس به عنوان مطالبه‌گر حق مردم باید در این موضوع پیشتاز باشد، یادآور شد: در نشست‌های دولت از لحاظ علمی بحث و اظهار نظر کرده‌ایم که با رشد 3 درصدی اقتصادی منطبق با توازن می‌توانیم به شرایط بهتر دست یابیم.

وی با اشاراه به پروژه‌های نیمه کاره اظهار کرد: باید برای تامین اعتبارات و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به سمت ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی برویم چرا که شرکت‌های غول‌پیکر پیمانکاری داریم که به عنوان گروه پیشتاز قابلیت انجام پروژه‌ها در مناطق مختلف را دارند که باید شرایط را مهیا کنیم و در صورت افزایش ظرفیت تولید توسط آنها امتیازات تجارت شرقی را به آنها بدهیم.
رحمانی فضلی در پایان گفت: ما از لحاظ اقتصادی،سیاسی و نظامی در منطقه الگوی کشورهای همسایه هستیم اما در زمینه اقتصادی حرفی نداریم که باید چنان طراحی و اقداماتی در این زمینه انجام دهیم که به عنوان الگوی مناسب اقتصادی تبدیل شویم. 

کد N454978

وبگردی