آفتاب
به بهانه برگزاری یک همایش

واکاوی "ناکافی" سیاست هسته‌ای

واکاوی "ناکافی" سیاست هسته‌ای

برای اولین‌بار پس از توافق ژنو در آذر سال گذشته، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه همایشی در تهران برگزار کرد که پیشبرد سیاست هسته‌ای کشور را با نگاه به توافق ژنو مورد بررسی قرار داد اما با توجه به کیفیت برگزاری این همایش، دیرهنگام بودن آن و نیز مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع که پیش‌رو است به نظر می‌آید این حرکت برای واکاوی" سیاست و مذاکرات هسته ای و به ویژه رفع ابهامات و انتقادات مطرح "کافی "نیست.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایش ملی یک روزه واکاوی پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم روز دوشنبه 27 تهران در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌ المللی وزارت خارجه با حضور مقامات وزارت خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده فعلی و سابق و نیز برخی از اساتید و صاحبنظران در موضوع هسته‌ای برگزار شد.

در برنامه از پیش اعلام شده وزارت خارجه قرار بود این همایش با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و مسوول هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان آغاز شود که پیش از آغاز همایش سخنرانی وزیر لغو شد.

در عین حال حضور مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای فعلی و پیشین از جمله ویژگی‌های برجسته این همایش بود، که عبارت بودند از:

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت روحانی که سابقه حضور در مذاکرات هسته‌ای از دولت احمدی نژاد را دارد و تقریبا عضو ثابت مذاکره کننده از سال 84 تاکنون بوده است، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و عضو تیم هسته‌ای فعلی، رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هم‌زمان در مذاکرات هسته‌ای نیز حضور دارد. سید‌علی حسینی تاش، معاون راهبردی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دکتر جمشید ممتاز حقوقدان و مشاور حقوقی وزیر خارجه که در مذاکرات وین برای رسیدن به توافق جامع به تیم مذاکره کننده دولت یازدهم پیوست.

هم‌چنین حضور برخی از اعضای تیم‌های مذاکره کننده پیشین از جمله علی‌اصغر سلطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس که سابقه حضور در تیم‌های مذاکراتی سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد را دارد، مصطفی دولتیار دیپلمات و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد، کاظم غریب‌آبادی عضو تیم مذاکره کننده در دولت احمدی‌نژاد و سفیر پیشین ایران در هلند و نیز تعدادی از اساتید و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی از جمله داود هرمیداس باوند، صادق زیباکلام، غلامعلی چگینی، سهراب شهابی و مرتضی بانک وزن قابل توجهی به این همایش بخشیده بود.

اعضای دولت، وزارت خارجه، تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فراخور بعد از توافق ژنو با مردم، نخبگان و مسوولان در نهادهای و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی درباره ابعاد و ویژگی‌ها و تاثیرات سیاسی و اقتصادی این توافق صحبت کرده‌اند اما این تلاش‌ها در مقابل هجمه شدید منتقدان و مخالفان توافق ژنو این توافق را به لحاظ سیاسی و اقتصادی در ابعاد فنی حقوقی و سیاسی در این مدت زیر سوال برده یا سوالات و ابهامات زیادی را مطرح کردند کافی به نظر نمی‌رسد. هم چنین انتظار بود در این همایش اعضای تیم هسته‌ای به برخی از ابهامات و انتقادات مطرح در ماه‌های گذشته بپردازند اما صرفا به تشریح سطحی و روخوانی توافق پرداخته شد.

در عنوان این همایش قید" ملی" بودن ذکر شده بود و جا داشت با توجه به درج این قید حداقل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور که در این زمینه صاحب‌نظر هستند دعوت به عمل می‌آمد. در عین حال پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت مساله و نیز مذاکرات جاری برای رسیدن به توافق جامع، مسوولان برگزار کننده چنین همایشی نسبت به سخنرانی مقامات مربوطه در این رابطه با عطف به توافق احتمالی نهایی در چهارماه آینده و لزوم آگاه‌سازی مردم به ویژه دانشگاهیان و طلاب درباره توافق نهایی اقداماتی موثر و به موقع را برنامه‌ریزی کنند.

مساله هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین موضوع و اولویت وزارت خارجه و دولت یازدهم از حساسیت و اهمیت بالایی در زمینه‌ها و سطوح مختلف برخوردار است و از آن‌جایی که مذاکرات به مرحله سخت و دشوارش نزدیک می‌شود افکارعمومی در سطحی وسیع نیازمند تبیین شرایط کشور در زمینه‌های مختلف در صورت پیروزی، شکست یا تمدید مذاکرات است؛ و در همین راستا

پیشنهاد می‌شود که اعضای تیم مذاکراتی و کارشناسان آگاه از مسائل با حضور در جمع توده‌های مردمی در شهرهای مختلف به تبیین سیاست‌های هسته‌ای و مذاکراتی ایران بپردازند تا افکار عمومی به دامن دلواپسان نیفتند.

اگر توافق جامع به دست آید بزرگ‌ترین توافق بین‌المللی یک دهه گذشته صورت گرفته است و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی از طریق دیپلماسی حل و فصل شده است که قطعا به نفع همه طرف‌ها و کشورهای منطقه و دنیا است. و اگر توافق به دست نیاید شرایط به همین میزان بیش‌تر یا کم‌تر نامطلوب خواهد شد؛ بنابراین هر دو وضعیت نیازمند مدیریت جدی و دقیق است که برگزاری همایشی یک روزه ولو با حضور مقامات مربوطه اصلا کافی به نظر نمی‌رسد.

جنگ اصلی در موضوع هسته‌ای و آن چه این مساله را هم چنان به عنوان یکی از مهم‌ترین مسایل بین‌المللی در اذهان مردم جهان زنده نگه داشته است، رسانه‌های گروهی و تصویری بین‌المللی هستند که عمده آن‌ها در راستای سیاست‌ کشورهای خود گام برمی‌دارند از این رو ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی با اقدامات به موقع نسبت به این مهم که در سال‌های گذشته مغفول مانده است نگاه ویژه ای داشته باشد.

انتهای پیام

کد N454329

وبگردی