آفتاب
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه ها:

استیضاح فرجی دانا ماهیت جناحی و باندی دارد

استیضاح فرجی دانا ماهیت جناحی و باندی دارد

افراطیون وقتی می‌بینند رهبری به صراحت از دیپلماسی دولت حمایت میکند و به همین دلیل نمی‌توانند دکتر ظریف را استیضاح کنند، سعی می‌کنند با استیضاح وزیر علوم شکست های خود را در عرصه سیاسی جبران کنند.

فرهاد درویش، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه‌ها، گفت: این استیضاح ماهیت سیاسی و باندی دارد، یک جریان سیاسی افراطی که در مجلس هم در اقلیت است، چون تلاش‌ها و سیاست‌های دولت را قبول ندارد و آن را مخالف منافع خودشان می‌داند چوب لای چرخ دولت می‌گذارد و دولت را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا از قزوین، درویش در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دلایل برخی از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم افزود: اگر آن‌ها در توانشان بود- با توجه به همایش‌هایی که تحت عنوان دلواپسیم برگزار کردند- وزیر خارجه را استیضاح می‌کردند. ولی وقتی می‌بینند رهبری به صراحت از دیپلماسی دولت حمایت می‌کند و به همین دلیل نمی‌توانند دکتر ظریف را استیضاح کنند، سعی می‌کنند با استیضاح وزیر علوم شکست‌های خود را در عرصه سیاسی جبران کنند.

درویش درباره موضوع استفاده وزارت علوم از اساتید اخراجی و کسانی که براساس نظر نمایندگان مسئله دار هستند، گفت: مطرح کردن این مسئله به صورت کلی که اساتید اخراجی و افراد مسئله دار را بازگردانده‌اند، امر اشتباهی است و باید هریک از آن‌ها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: این‌ها باید بگویند که فلان استاد که از لحاظ مرجع صلاحیت دار قضایی، دارای حکم اخراج از دانشگاه بوده به صورت غیرقانونی از سوی وزارت علوم به کار گرفته شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این موضوع درخصوص همکاران وزیر علوم هم مطرح می‌شود، گفت: می‌گویند وزیر علوم از اشخاص مسئله دار استفاده کرده که از لحاظ حقوقی چنین چیزی نداریم. زیرا اصل بر حکم برائت شهروندان است و تازمانی که کسی در دادگاه محکوم نشود نمی‌توان آن را از حقوق خود محروم کرد.

دکتر درویش به انتصاب توفیقی و میل منفرد از سوی وزیر علوم اشاره کرد و گفت: کدامیک از کسانی که نمایندگان از آن‌ها به عنوان افراد مسئله دار نام می‌برند این وضعیت را دارند، آقایان توفیقی، میلی منفرد و... که می‌گویند نباید از این‌ها استفاده شود،کدامشان در دادگاه محکوم شده‌اند؟

وی افزود: براساس رویه‌ای که وجه قانونی هم ندارد، وزیر علوم برای انتصاب همکارانش باید از وزارت اطلاعات استعلام بگیرد، حال اگر هر کدام از کسانی که فرجی دانا از آن‌ها استفاده کرده از لحاظ وزارت اطلاعات مشکلی داشته‌اند را نمایندگان اعلام کنند؛ ولی یک مورد هم نداریم.

دکتر درویش در بخش دیگری از گفتگوی خود با ایلنا در خصوص مسئله بورسیه‌های غیرقانونی که از آن به عنوان دلیل اصلی طرح استیضاح وزیر علوم نامبرده می‌شود با بیان اینکه نمی‌شود این دلیل را برای تمام کسانی که طرح استیضاح را امضا کرده‌اند، تعمیم داد، گفت: ۵۱ نماینده، طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند که هرکدام دلایلی داشتند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها به دلیل مطرح شدن موضوع بورسیه‌های غیرقانونی به دنبال استیضاح هستند، زیرا که در ۸ سال گذشته خود آن‌ها یا نزدیکانشان از این بورسیه‌ها منتفع شده بودند و امروز می‌بینند وزیری آمده که می‌خواهد به رویه‌های نادرست گذشته پایان دهد و این موضوع برای آن‌ها نگران کننده است.

وی اضافه کرد: عده دیگری از نمایندگان دلایل سیاسی دارند؛ آن‌ها می‌دانند دانشگاه‌ها جبهه اصلی روشنفکران و اصلاح طلبان است و می‌تواند در آینده باعث تقویت و تثبیت دولت روحانی شود و به همین دلیل به دنبال ضربه زدن به دولت از طریق ناکارآمد ساختن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور هستند.

کد N454195

وبگردی