آفتاب
فاضل‌لنکرانی:

رسانه‌ها امنیت روانی را به جامعه هدیه بدهند

رسانه‌ها امنیت روانی را به جامعه هدیه بدهند

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: رسانه‎ها باید امنیت روانی را به جامعه هدیه کنند؛ رسانه نباید مردم را مایوس کنند و اگر این کار را بکند مرتکب فعل حرام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در جمع فعالان رسانه‎ای استان قم، گفت: قلم یکی از نعمت‎های بزرگ الهی است و برای آن نیز حقوقی ترسیم شده است.

وی افزود: در جهان بشریت دو نوع قلم تکوین و تشریع وجود دارد؛ قلم تشریع، قلم تکلیف است؛ خداوند در عالم تکوین نیز قلم می‌زند و هرچه که قلم زده می‎شود بر ما مقدر می‎شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: خداوند مداد علما را برتر از خون شهدا دانسته است که برای این امر نیز توجیهاتی بیان شده است که از آن جمله می‎توان به کارکرد تبیینی و تکلیفی، هدایت بخشی و... اشاره کرد؛ قلم گذشته را به آینده متصل کرده و سبک زندگی دینی را به مردم آموزش می‎دهد.

وی گفت: قلم منتقل کننده سخن مردم به مسئولین است و به همین جهت مشکلات مردم را رفع می‎کند؛ رسانه انتشار دهنده دغدغه‎های مردم به مسئولین و بازتاب دهنده مشکلات مردم است؛ قلم نشان دهنده ضمایر و افکار است؛ خبرنگاران نباید صرفا با افراد مصاحبه کنند بلکه باید اعتقادات آنها را به وسیله خود آنها مکتوب کنند تا ماندگار شود.

فاضل لنکرانی یادآور شد: کسی نمی‎تواند نوشته خود را منکر شود و به همین جهت است که باید همه اعتقادات مسئولین را مکتوب کرد تا دیگر جای توجیهی وجود نداشته باشد.

وی گفت: اهالی رسانه فرهنگ‎ساز هستند؛ یک خبرنگار می‎‌تواند فرهنگ صحیح زندگی را با تلاش خود به دیگران منتقل کند؛ اگر غفلت کنیم امثال داعش بر منطقه مسلط می‎شوند که برای خود قرآن جدید آورده و آیات مرتبط با مبارزه با ظلم و استکبار را از بین برده‎اند.

این استاد حوزه اظهار کرد: اهالی رسانه باید تحلیل‎های دقیقی از جامعه ارایه دهند؛ دوران قبل از انقلاب اگر هم محدودیت‎هایی در هر زمان وجود داشته باشد کسی نمی‎تواند جلوی قلم را بگیرد.

وی گفت: رسانه‎ها باید امنیت روانی را به جامعه هدیه کنند؛ رسانه نباید مردم را مایوس کنند و اگر این کار را بکند مرتکب فعل حرام شده است؛ نقد باید در کنار بیان نکات مثبت باشد.

فاضل‌لنکرانی با اشاره به نقش قم در ایجاد انقلاب اسلامی اظهار کرد: حرم مطهر، حوزه و مرجعیت امتیازات بی‎بدیل قم هستند و رسانه‎های قم نقش بسیار مهمی در انتقال این ارزش‎ها به دنیا دارند؛ خبرنگاران و رسانه‎های قم باید یک اتاق فکر داشته باشند تا مشکلات را به بهترین شکل بیان کنند.

وی گفت: قم نیازمند تحول بزرگ در حوزه فرهنگی است و اگر کسی بگوید که وضعیت امروز راضی کننده است درست نگفته و باید در این عرصه همه به خصوص رسانه‎ها برای تعالی وضعیت فرهنگی تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N454059

وبگردی