آفتاب
آیت‌الله اراکی:

از تهدید بوجودآمده در منطقه به‌عنوان فرصت استفاده کنیم

از تهدید بوجودآمده در منطقه به‌عنوان فرصت استفاده کنیم

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: باید اقداماتی انجام دهیم تا بحث نمازهای جماعت و نمازهای وحدت که اوایل انقلاب مطرح شده بود به شکل مناسبی بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در جلسه‌ی مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر دیپلماسی وحدت خاطرنشان کرد: دیپلماسی وحدت باید به شاکله‌ی اصلی کار ما تبدیل شود.

وی با بیان این‌که «این ماموریت خواه ناخواه پیوند میان مجمع تقریب مذاهب با نمایندگان ایران در خارج از کشور را محکم‌تر و پایه‌های تقریب‌را مستحکم‌تر می‌کند» خاطرنشان کرد: ما باید با انسجام، همکاری و برنامه ریزی مدون این مسئولیت بزرگ را که نظام بر دوش ما گذاشته است به خوبی انجام دهیم تا بتوانیم به یک انسجام هماهنگ در جوامع اسلامی دست پیدا کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با تاکید بر اینکه «با انسجام در جوامع اسلامی حادثه‌ای بزرگ در جهان رخ می‌دهد و جهان وارد مرحله جدید می‌شود» به اوضاع منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: حدس ما بر این است که اگر چه حوادثی که در منطقه رخ می‌دهد تلخ و خلاف حرکت تقریبی است اما زمینه را برای ایجاد موج بزرگ تقریب فراهم می‌کند. در نتیجه ما باید از تهدید به وجود آمده به عنوان یک فرصت استفاده و عمل کنیم چرا که چنانچه ما خوب عمل کنیم و تلاشی مضاعف داشته باشیم می‌توانیم از این تهدید به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

اراکی در ادامه به بیان حوزه‌های فعالیت مجمع جهانی تقریب مذاهب پرداخت و گفت: مجمع بین‌المللی تقریب مذاهب، استراتژی کاری خود را در 3 بخش تئوری سازی تقریب، گفتمان سازی تقریب و اقدامات عملیاتی و میدانی راضی کردن پروژه‌های تقریب تعریف کرده است. ما در بخش نخست که تئوری سازی تقریب است اقدامات بسیار سنگینی انجام داده‌ایم. ما همچنین در بخش گفتمان سازی تلاش کرده‌ایم که گفتمان تقریب را در سراسر جهان گسترش دهیم و امروز در این راستا در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بگونه‌ای شاهد تاسیس موسسات و مراکز گفت‌وگویی میان مذاهب مختلف هستیم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی همچنین با اشاره به بخش سوم فعالیت‌های مجمع تقریب مذاهب به بیان عناوینی از فعالیت این مجمع پرداخت و گفت: تاسیس دانشگاه تقریب مذاهب همچنین ایجاد کمیته مساعی حمیده با هدف تلاش برای نزدیک کردن گروه‌های متخاصم از جمله فعالیت‌های مجمع تقریب مذاهب در بخش فعالیت‌های عملیاتی و میدانی است.

وی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم که در کشور سوریه به گونه‌ای علمای مسلمان اعم از معرضان با دولت و همپیمانان دولت را در کنار یکدیگر جمع کنیم و امیدواریم که بتوانیم در همین راستا و طی ماه‌های آینده یک گردهمایی با حضور علمای معارض و مبارز سوریه، در کشور برگزار کنیم.

اراکی همچنین با بیان این‌که «مهمترین برنامه‌ی مجمع تقریب مذاهب تشکیل نخستین اجتماع گفت‌وگویی میان مذاهب است» گفت: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم اجتماعی در راستای گفت‌وگوی میان مذاهب با حضور علمایی از کشورهای مختلف برگزار کنیم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تعداد اعضای این مجمع اظهار کرد: مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حال حاضر از 258 عضو خارجی و 160 عضو داخلی تشکیل شده است. این مجمع دارای یک شورای عالی است که این شورا دبیر کل را برای انتخاب به مقام معظم رهبری معرفی می‌کند. مجمع عمومی این مجمع هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت نماز جماعت میان مسلمین جهان خاطرنشان کرد: نماز جماعت اساس کار تقریب است و ما باید تلاش کنیم که با اقدامات خود بحث نماز جماعت و نمازهای وحدت را که از ابتدای انقلاب از سوی امام راحل مطرح و از سوی مقام معظم رهبری پیگیری شد به شکل مناسبی بازسازی شود.

اراکی در پایان به تاسیس اتحادیه علمای مقاومت حامی و پشتیبان در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: مقدمات نخستین گردهمایی علمای شیعه و سنی حامی مقاومت در حال فراهم شدن است و ما امیدواریم که کمتر از یک ماه دیگر این گردهمایی برگزار شد و در آن اتحادیه‌ی علمای حامی مقاومت تشکیل گردد.

انتهای پیام

کد N454053

وبگردی