آفتاب

ترکیه به جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آلمان از این کشور اعتراض کرد

ترکیه به جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آلمان از این کشور اعتراض کرد

برلین- ایرنا- ˈاحمد داوود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با همتای آلمانی خود، ضمن انتقاد از اخبار منتشر شده در مورد جاسوسی های برلین از آنکارا، خواستار شفاف سازی در این زمینه شد.

روزنامه هاندلس بلات روز سه شنبه در نسخه آنلاین خود، با انتشار خبری از تماس تلفنی داوود اوغلو با ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه شب در یک تماس تلفنی طولانی مدت در رابطه با آنچه جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آلمان از مقام های ترک اعلام شده، اعتراض رسمی خود را به همتای آلمانی اش اعلام کرده است.

براساس گزارش این روزنامه و به نقل از منابع آگاه دولتی، بحران های منطقه ای از جمله سوریه، عراق و همچنین اوکراین از دیگر موضوعاتی بوده است که در تماس تلفنی داوود اوغلو و اشتاین مایر مطرح شده است.

به نوشته هاندلس بلات، وزیران امور خارجه ترکیه و آلمان طی گفت وگوهای خود درمورد فعالیت های جاسوسی آلمان اتفاق نظر داشتند که روسای سرویس های اطلاعات خارجی دو کشور هرچه زودتر در ملاقاتی دو جانبه درمورد اخبار منتشر شده در این زمینه شفاف سازی کنند.

در هفته های گذشته و با افشای اقدامات جاسوسی سرویس اطلاعات خارجی آلمان از برخی مقام های سیاسی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر عضو ناتو از جمله ترکیه، این موضوع با واکنش تند مقام های ترکیه ای مواجه شده است.

روز گذشته معاون سخنگوی دولت آلمان نیز با تایید تلویحی این اقدامات یاد آور شد که توضیحات لازم از سوی دولت به کمیته پارلمانی تحقیق درمورد عملکرد سرویس های اطلاعاتی آلمان ارائه شده است.

هفته نامه اشپیگل و روزنامه زود دویچه سایتونگ هفته گذشته در اخبار جداگانه ای از شنود غیر قانونی مکالمات تلفنی هیلاری کلینتون و جان کری وزیران امور خارجه قبلی و فعلی آمریکا در سال گذشته از سوی سرویس اطلاعات خارجی آلمان خبر دادند.

اشپیگل همچنین در خبر دیگری به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشت سرویس اطلاعات خارجی آلمان از ترکیه نیز به عنوان یک کشور عضو ناتو جاسوسی کرده است.

اروپام*5*456*1701**1485**5981
کد N453838

وبگردی