آفتاب

نبیه بری: عراق می‌تواند داعش را نابود کند/اتخاذ تدابیر امنیتی بی‌سابقه در لبنان

نبیه بری: عراق می‌تواند داعش را نابود کند/اتخاذ تدابیر امنیتی بی‌سابقه در لبنان

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد: داعشی که در عراق قدرت یافت، اگر نیروهای عراقی اقدامات لازم را برای از بین بردن آن اتخاذ کنند، در همان کشور نیز قدرتش را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه النهار، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در سخنانی گفت: گروه "دولت اسلامی" (داعش) مثل گروه جبهه النصره و "جیش الاسلام" و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه بود و فعالیت خود را در عراق آغاز کرد و گسترش یافت و در این کشور بزرگ شد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مرحله آتی گفت: داعشی که در عراق قدرت یافت اگر نیروهای عراقی تمامی اقدامات لازم را برای از بین بردن آن اتخاذ کنند، در همین کشور نیز قدرت خود را از دست می‌دهد. گروه داعش در واقع خطر و آسیبی برای همگان است و این خطرها تنها به شیعیان آسیب نمی‌رساند بلکه به تمامی اقلیت‌ها در منطقه آسیب می‌رساند.

در همین راستا، منابع نظامی به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی لبنان و ارتش پس از اقدامات اخیر داعش در شهرک "عرسال" در مرز با سوریه تدابیر امنیتی شدید و بی‌سابقه‌ای را برای ممانعت از حملات داعش به مناطق دیگر اتخاذ کرده‌اند و این تدابیر تنها شامل اقدامات نظامی نیست بلکه شامل اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی نیز هست به طوری که اخیرا توانستند تعداد زیادی از اعضای داعش را در چند منطقه در لبنان بازداشت کنند.

ارتش لبنان

همزمان با وقوع درگیری‌های مسلحانه اخیر میان نیروهای ارتش و افراد مسلح در شهرک عرسال نگرانی‌ها نسبت به امکان انجام حملاتی از سوی گروه داعش به اردوگاه‌های آوارگان سوری در لبنان افزایش یافت.

در همین حال منابع نظامی اعلام کردند که تدابیر امنیتی اتخاذ شده به خاطر رخدادهای اخیر عرسال نیست. تروریسم از مدت‌ها پیش خطری جدی بود و لبنان در تابستان گذشته شاهد انفجارهای تروریستی متعدد بود.

منابع مذکور اوضاع امنیتی را به طور کلی "خوب" ارزیابی و اعلام کردند که هماهنگی امنیتی بی‌سابقه میان دستگاه‌های امنیتی لبنان موجب اقدامات کارآمدتر برای مقابله با تروریست‌ها در مناطق این کشور می‌شود.

نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان پیشتر اعلام کرده بود که ماه اوت، ماه تکمیل تدابیر امنیتی خواهد بود که از آوریل گذشته در مناطق البقاع و طرابلس آغاز شده و به بیروت رسیده است.

ناظران و تحلیلگران نگران تلاش‌های جدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی برای حمله به مناطق لبنان هستند به طوری که امین خطیط، کارشناس امور استراتژیک اعلام کرد که روش و ابزارهایی که ارتش لبنان هفته‌های گذشته از آن برای هدف قرار دادن داعش در عرسال استفاده کرد، در هرگونه حملات احتمالی آتی نیز از همان روش‌ها استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N453580

وبگردی