آفتاب

هشدار رئیس سابق نیروی دریایی انگلیس نسبت به مداخله در عراق

هشدار رئیس سابق نیروی دریایی انگلیس نسبت به مداخله در عراق

رئیس سابق نیروی دریایی انگلیس نسبت به خطرات مجبور شدن کشورش به اقدام نظامی در عراق و احتمال اتخاذ گام‌های اشتباه از سوی دولت لندن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، "لرد وست"، فرمانده بازنشسته نیروی دریایی انگلیس نسبت به "تغییرات تدریجی" به وزراء هشدار داد و گفت: وزیران انگلیس باید با احتیاط درباره هرگونه حمله علیه شبه‌نظامیان تروریست که رعب و وحشت ایجاد کرده‌اند و کنترل بخش عظیمی از شمال عراق را به دست گرفته‌اند، تفکر کنند.

انتقاد تند لرد وست پس از آن مطرح شد که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت: از تمام دارایی‌هایی که داریم استفاده می‌کنیم" که از جمله شامل "توان نظامی" و کمک‌های دیگر می‌شود تا گروه تروریستی داعش را شکست دهیم.

اگرچه وی گفته است که هیچ نیروی زمینی‌ای به عراق اعزام نخواهد شد اما دولت انگلیس در حال بررسی افزایش شمار جت‌ها در پایگاه قبرس است که قادر به انجام حملات هوایی علیه شبه نظامیان هستند. با این حال لوردوست به وزرا هشدار داد که نسبت به "تبعات ناخواسته" کمپین نظامی هشیار باشند.

رئیس سابق نیروی دریایی انگلیس گفت: ما باید برای تحقق اهداف‌مان قاطعانه عمل کنیم اما این طور که مشخص است هنوز چشم انداز روشنی وجود ندارد و معلوم نیست ما قرار است آنچه کاری انجام دهیم و همین نگران کننده است.

وی افزود: همواره تغییرات تدریجی با خطر همراه است. ما باید نقشه راه مشخصی داشته باشیم و همین را در پایان کشور ما و جهان را امن‌تر می‌کند. مشکل مداخله در آنجا این است که هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید مداخله کامل کنید. از طرف دیگر بسیار خطرناک است که بخواهید نیروی زمینی اعزام کنید. اما شما به اقدامات داعش نگاه می‌کنید و می‌گویید که باید کاری انجام شود. ما باید از حداقل توانایی‌های نظامی استفاده کنیم که شامل عملیات‌های شناسایی، جمع آوری اطلاعات و حملات هوایی احتمالی می‌شود. داعش تهدیدی علیه این منطقه است و ما باید سیاست جامعه‌ای در این رابطه داشته باشیم و با متحدانمان همکاری کنیم.

این مقام نظام سابق انگلیس افزود: گمان می‌کنم برخی کشورها هنوز به خطرات داعش واقف نیستند و پول قطری‌ها برای حملات از آن‌ها ارسال می‌شود چون آن‌ها سنی هستند. ما باید این کشورها را نیز با خود همراه کنیم.

وی همچنین از دوست ائتلافی انگلیس به دلیل اینکه از زمان روی کار آمدن در سال 2010 هزینه‌های دفاعی را کاهش داده‌اند، انتقاد کرد.

وست در نهایت گفت: علاوه بر این درسی که ما از آخرین مداخله خود در عراق گرفتیم به ما می‌گوید که باید بر روی کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تمرکز کنیم.

انتهای پیام

کد N453576

وبگردی