آفتاب

مخالفان از عبدالله گل خواستند معاون نخست وزیر را انتخاب کند

مخالفان از عبدالله گل خواستند معاون نخست وزیر را انتخاب کند

حزب مخالف مردم جمهوری خواه ترکیه ضمن تاکید بر این مساله که رئیس جمهور منتخب بیشتر از این نمی‌تواند به صورت قانونی عنوان نخست وزیر را داشته باشد، از رئیس جمهور کنونی آنکارا خواست تا برای این مساله که تحت قانون اساسی غیرقانونی است، راه حلی بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، حزب جنبش ناسیونالیست که برای انتخابات 10 اوت سال جاری میلادی نامزد ریاست جمهوری مشترکی با حزب مردم جمهوری خواه اعلام کرده بود نیز این مساله را تکرار کرده و از عبدالله گل، رئیس جمهور کنونی ترکیه خواست تا راه حلی بیندیشد.

آکف همزاچبی، معاون رئیس گروه پارلمان حزب مردم جمهوری خواه در کنفرانسی خبری در پارلمان گفت: از 16 اوت تا امروز نخست وزیری در ترکیه وجود نداشته است.

اظهارات وی بازگو کننده این مشاجره است که از 15 اوت سال جاری میلادی که هیات عالی انتخابات نتایج نهایی انتخابات را اعلام کرده عضویت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور منتخب ترکیه و حزبش در پارلمان غیرقانونی محسوب می‌شود.

همزاچبی افزود: با این حال اردوغان کسی است که دفتر نخست وزیری را تصرف کرده است، عبدالله گل باید معاون نخست وزیر را منصوب کند. در غیر این صورت عبدالله گل نیز در این مساله همدست خواهد بود. این وظیفه عبدالله گل است.

اوکتای وورال، معاون رئیس گروه پارلمان حزب جنبش ناسیونالیست در کنفرانسی خبری به همین نکته اشاره کرده و گفت: براساس قانون اساسی اگر فردی دوره نخست وزیری‌اش به پایان رسیده و هنوز به عنوان نخست وزیر عمل می‌کند بدان معناست که رئیس جمهور و رئیس پارلمان به وظایف قانونی خودشان عمل نمی‌کنند. من از عبدالله گل و جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه می‌خواهم تا در رابطه با این مورد اقدامی انجام دهند.

انتهای پیام

کد N453575

وبگردی