آفتاب

تشدید اعتراضات ضد نژاد پرستی در ایالت میسوری آمریکا

تشدید اعتراضات ضد نژاد پرستی در ایالت میسوری آمریکا

تهران-ایرنا- نیروهای پلیس ایالت میسوری آمریکا برای مقابله با معترضان به قتل یک نوجوان سیاهپوست و جلوگیری از تشدید ناآرامی ها در برخی مناطق این ایالت،به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور شلیک کردند وˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری این کشور خواستار خویشتنداری دو طرف درگیر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرگوسن، سربازان گارد ملی آمریکا بامداد روز دوشنبه و بعد از نزدیک به 10 روز ناآرامی در پی کشته شدن ˈمایکل براونˈ نوجوان هیجده ساله سیاهپوست در شهر فرگوسن ایالت میسوری مامور حفظ آرامش این شهر شد؛ اما معترضان همچنان شامگاه دوشنبه همچنان به تظاهرات اعتراضی خود ادامه دادند.

بر پایه این گزارش، نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور و بازداشت شماری از معترضان آنها را متفرق کردند. همچنین صدای شلیک گلوله نیز در محل برگزاری تظاهرات شنیده شد.

این در حالی است که اوباما در نشست خبری خود شامگاه دوشنبه (27 مرداد/ 18 اوت) در کاخ سفید از اعزام ˈاریک هولدرˈ دادستان کل آمریکا به شهر فرگوسن روز چهارشنبه برای بررسی دلیل کشته شدن نوجوان سیاهپوست خبر داد.

وی یادآور شد پلیس محلی بهانه ای برای توسل به قدرت فراوان ندارد و از مسوولان ایالتی در میسوری خواست تنها در صورت لزوم نیروهای گارد ملی را به کار گیرند.

عصر یکشنبه نزدیک به 200 نفر از نیروهای گارد ملی ایالت میسوری وارد فرگوسن شدند، در حالی که نیروهای تک تیرانداز نیز در بام های نزدیک به ایستگاه پلیس مستقر بودند. سربازان گارد ملی تحت نظارت پلیس ایالتی میسوری هستند.

در پی این تحولات، ˈجی نیکسونˈ فرماندار ایالت میسوری که از شامگاه یکشنبه در این شهر حالت فوق العاده و منع آمد و شد بین ساعات 12 شب تا 5 بامداد اعلام کرده بود، حالت فوق العاده را ملغی کرد.

نتایج کالبدشکافی که روز گذشته منتشر شد نشان داد شش جای گلوله در بدن مایکل براون وجود دارد، در حالی که دو گلوله به سر او شلیک شده است. این کالبدشکافی به درخواست خانواده قربانی انجام شده است.

مایکل براون شنبه گذشته (18 مرداد/9 اوت) به ضرب گلوله ˈدارن ویلسونˈ افسر بیست وهشت ساله پلیس سفید پوست آمریکا کشته شد. ماموران پلیس محلی با وجود اعتراض مردم و خانواده قربانی نسبت به این اقدام و درخواست برای انتشار نام قاتل یک هفته از اعلام نام و دلیل مرگ براون سرباز زدند.

نیروی پلیس شنبه هفته جاری (25 مرداد/ 14 اوت) اعلام کرد براون چند دقیقه قبل از مرگ یک پاکت سیگار چهل و نه دلاری از مغازه ای دزدیده است، اما ویلسون از این امر مطلع نبوده و در حال گشت زنی به براون که موجب راه بندان در خیابان شده تذکر داده است. خانواده براون و وکیل او این اتهام را رد کردند.

فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکاست که بر اساس آمارگیری سال 2010، 21 هزار و 203 نفر جمعیت دارد و با ترکیب جمعیتی 67 درصد سیاهپوست و 29 درصد سفیدپوست بیشتر به عنوان شهری سیاهپوست نشین شناخته می شود.

با این حال سیاهپوستان در مناصب مدیریتی و دولتی آن، کمتر جای دارند و پلیس این شهر نیز تماما از سفیدپوستان تشکیل شده است.

اروپام**9157**5981
کد N453411

وبگردی