آفتاب

موج جدید دستگیری ها در دستگاه پلیس ترکیه

موج جدید دستگیری ها در دستگاه پلیس ترکیه

آنکارا - ایرنا - عملیات پلیس ترکیه در ارتباطات با دستگیری افرادی در این دستگاه مظنون به همکاری با موضوع ˈشنود مکالمات تلفنی مقامات بلندپایهˈ این کشور، بامداد سه شنبه به طور همزمان در 13 شهر این کشور ادامه داشت.

به گزارش ایرنا، این عملیات با مرکزیت شهر ˈازمیرˈ شروع شده است.

رسانه های ترکیه با انتشار این خبر از ادامه عملیات در شهرهای دیگر خبر داده اند.

شبکه خبری ˈان.تی.ویˈ گزارش داد: حکم دستگیری 32 پلیس توسط دادستانی ترکیه صادر شده که تاکنون 20 نفر از آنها دستگیر شده اند.

دادستانی ازمیر هفته گذشته در پی شکایت 50 نفر در خصوص ˈساختار موازیˈ شکل گرفته در درون دستگاه پلیس و شنودهای غیرقانونی انجام شده، تحقیقاتی را شروع کرده بود.

گفته می شود که عملیات امروز در پی این تحقیقات و با حکم دادستانی ازمیر انجام می شود.

دولت آنکارا واژه ساختار موازی را در مورد عوامل ˈجماعت گولنˈ در دستگاه دولتی ترکیه به کار برده و مدعی است که این جماعت با نفوذ به دستگاه های دولتی، قصد به دست گیری کنترل کامل دولت را داشته است.

درگیری شدید دولت آنکارا با جماعت گولن یا ˈنورˈ به رهبری ˈفتح الله گولنˈ که در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، به دنبال عملیات علیه ارتشا و فساد پلیس استانبول در 26 آذرماه گذشته به افکار عمومی ترکیه منعکس شده است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری منتخب و نخست وزیر فعلی ترکیه تاکید کرد که تا پاکسازی کامل عناصر و عوامل این جماعت در درون دستگاه های دولتی، به عملیات خود بدون هیچ گونه ملاحظه ای ادامه خواهد داد.

درگیری جماعت گولن با دولت آنکارا به دنبال اقدام دولت ترکیه در بستن آموزشگاه های خصوصی این جماعت شروع شده است.

جماعت نور دارای شبکه گسترده ای از مدارس و آموزشگاه ها در سراسر ترکیه و کشورهای مختلف جهان است که گفته می شود، با استفاده از امکانات دولتی و معافیت های مالیاتی، سرمایه هنگفتی را انباشته است.

خاورم/2011**7074**1651
کد N453410

وبگردی