آفتاب

شیر مادر، تعذیه‌ای برای تمام زندگی

شیر مادر، تعذیه‌ای برای تمام زندگی

یک روان‌شناس معتقد است: تغذیه کودک از شیر مادر برای هردو آرامش را به ارمغان می‌‎آورد از طرفی یک عمر اعتماد را به کودک می‌دهد و از طرف دیگر مادر را نسبت به انجام وظیفه‌ی مادری مصمم‌تر می‌کند.

«سمیه باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، کودکی را دوران شکل‌گیری شخصیت و رشد جسمی و روانی می‌نامند و این دوران برای تامین سلامتی انسان در تمام مراحل زندگی اهمیت دارد، اظهار کرد: در این برهه از زندگی باید توجه بیشتری به تغذیه و سلامت کودک داشت.

روان‌ شناس بیمارستان ولیعصر(عج) دره‌ شهر با بیان اینکه بسیاری از صفات شخصیتی انسان از همان بدو تولد پایه‌گذاری می‌شوند، گفت: کودکانی که با شیرمادر تغذیه می‌کنند از نظر جسمی سالم‌تر و در برابر عفونت‌ها مقاومت بیشتری دارند البته شیر مادر کارایی ریه‌های کودکان را افزایش داده و از چاقی در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند.

باقری ادامه داد: شیرمادر باعث ترشح هومورن‌هایی می‌شود که رابطه مهرآمیزی مادر را تقویت می‌کند چرا که ترکیب شیرمادر از هنگام تولد تا پایان دوره شیرخوارگی به تناسب نیاز کودک، اندک اندک تغییر کرده و باعث می‌شود کودک از مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین تغذیه بهره‌مند باشد. در این وضعیت رابطه نزدیک بین مادر و کودک برای هردوی آنها ایجاد آرامش می‌کند این احساس نزدیکی و حمایت بوسیله مادر می‌تواند در تمام عمر برای کودک اعتماد اساسی بوجود آورد همچنین مادر با دیدن احساس رضایت کودک وظیفه مادریش را با علاقه بیشتری انجام دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: شکل‌گیری رابطه عاطفی بین مادر و کودک در دوران شیرخوارگی سبب می‌شود کودک نسبت به دیگر افراد خانواده و حتی افراد جامعه با احساس دوستی و اعتمادآمیز رفتار کند که این امر پایه‌گذار موفقیت‌های بعدی او در مدرسه و محیط اجتماعی است. همچنین تغذیه با شیر مادر در افزایش هوش کودک مفید است چونکه هنگام شیرخوردن تعامل بین مادر و کودک به حداکثر می‌رسد و ظرفیت‌های عصبی فعال شده و ارتباط بین آنها افزایش می‌یابد که این امر به نوبه خود به افزایش توان هوشی منجر می‌شود.

باقری با بیان اینکه بین کودکانی که با شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می‌کنند تفاوت‌ها‌ی رفتاری وجود دارد، یادآور شد: کودکان محروم از شیرمادر اعتماد به نفس پایین‌تری دارند به نحوی که توان دوری از مادر را ندارند و به تبع کج‌خلق، بهانه‌جو، مضطرب و ناآرام هستند همچنین این کودکان در بزرگسالی نگران طرد شدن از سوی افرادی هستند که دوستشان دارند.

وی در مورد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند گفت: این بچه‌ها اعتماد بیشتری به روابط انسانی دارند و در مواجه با مشکلات با اعتماد به نفس بیشتری برخورد می‌کنند و در نتیجه احتمال موفقیتشان بالاتر است علاوه بر این کسانی که دوران کودکی را با شیر مادر تغذیه نموده‌اند در دوران سالمندی به مراتب کمتر از افرادی که از شیر مادر محروم بوده‌اند به بیماری‌های قلبی و عروقی گرفتار می‌شوند.

باقری در پایان به نتیجه‌ی پژوهش‌های صورت گرفته از مزایای شیردهی برای مادران اشاره کرد که شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان و دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N453333

وبگردی