آفتاب

افزایش عمر راکتورهای هسته‌ای اروپا و خطرات آن

افزایش عمر راکتورهای هسته‌ای اروپا و خطرات آن

در حالی که انرژی هسته‌ای بیش از 30 درصد از برق مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند‌، 131 راکتور هسته‌ای این کشورها متوسط عمر مفید خود را گذرانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، و به نقل از رویترز ، با بالا رفتن عمر نیروگاه‌های هسته‌ای کشورهای اروپایی و نداشتن کارآمدی لازم راکتورهای هسته‌ای آن‌ها و نیز به علت کاهش بهای انرژی و تقاضای آن بسیاری از این شرکت‌ها را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. این امر باعث شده است که این شرکت‌ها همچنان خواستار استفاده از این تجهیزات قدیمی بدون صرف هرگونه هزینه در جهت تعویض آنها تا پایان سال 2020باشند.

تعطیل کردن نیروگاه‌های هسته‌ای با عمر بیش از 35 سال برای بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به کاهش تقاضای انرژی و بسته شدن بخش‌هایی از این نیروگاه‌ها به دلیل هزینه‌های بالای آن ، میسر نخواهد بود.

حتی با توجه به آنکه استفاده از منبع های تجدیدپذیر برای تولید انرژی ، همچون انرژی خورشید و باد افزایش یافته است، به دلیل آنکه به علت تغییرات آب و هوایی نمی‌توان به تنهایی از این منابع برای تولید همه انرژی استفاده کرد نیاز به استفاده از منبع‌های دیگر برای تولید انرژی حس می‌شود .

پس از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما مسئله ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفت به طوری که آلمان شروع به تجهیز و نوسازی نیروگاه های هسته‌ای خود کرد و تغییراتی را در روند کل برنامه هسته‌ای‌اش به وجود آورد البته انجام چنین اقداماتی به دلیل هزینه‌های عظیم آن ممکن نیست.

جان لارج یکی از مسئولان سازمان انرژی اتمی انگلستان در این باره اظهار کرد: راکتورهایی که هم‌اکنون و در نیروگاه‌های هسته‌ای فعال هستند ساخت آنها بیش از 30 سال به قبل باز می‌گردد و اغلب کسانی که در ساخت و طراحی این راکتورها مشارکت داشته‌اند یا بازنشسته‌اند و یا بسیار سالخورده‌اند.

همچنین جان تاندونت ، یکی از بازرسان هسته‌ای آژانس در این زمینه گفت: در ژانویه که برنامه هسته‌ای فرانسه با مشکلاتی نظیر قطع و وصل انرژی رو به رو بود و این روند به مدت 26 روز به طول انجامید شغل هایی نظیر تعمیر و جایگزینی تجهیزات مربوطه با رشد 60 درصدی رو به رو بوده است.

وی ادامه داد: هنوز اقدامات قابل توجه دیگری نیز باید انجام شود تا بتوان از امنیت نیروگاه‌های اتحادیه اروپا مطمئن شد بحث ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای ، برای آژانس در اولویت خواهد بود.

فرانسه بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی هسته‌ای در اتحادیه اروپا است به طوری که حدود 65 درصد برق این کشور با استفاده از انرژی هسته‌ای تولید می‌شود.

برطبق گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره در سال 2018 میلادی عمر تأسیسات هسته‌ای فرانسه به 50 سال می رسد هزینه نوسازی این تأسیسات حدود 55 میلیارد یورو خواهد بود.

در حال حاضر متخصصان هسته‌ای این کشور ها در حال تست ایمنی و تعمیر راکتورهای از کار افتاده برای استفاده مجدد از آن ها هستند. به علت آنکه تجهیزات هسته‌ای در طول سالیان طولانی در معرض مواد رادیواکتیو ، دما و فشار بالا قرار می گیرند به شدت فرسوده می شوند.

آنتوی فدرگات، عضو ارشد و محقق اندیشکده چتهام هاوس انگلستان در این باره می گوید: استفاده مداوم از این تجهیزات در طول سالیان طولانی، آنها را حساس، شکننده و بی دوام می‌کند و استفاده مجدد از این تجهیزات به دلیل آنکه توانایی تحمل فشار و دمای بالا را ندارند بسیار خطرناک است.

او افزود: شاید بتوان با انجام بعضی تغییرات در راکتورهایی که تا 30 سال عمر دارند ، مجدداً از آن ها استفاده کرد ولی در مورد راکتورهایی که عمر بالاتر دارند یا در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان بازدید مداوم از آن ها وجود نداشته باشد، بسیار خطرناک است.

انتهای پیام

کد N453133

وبگردی