آفتاب

از چنین وزیری باید تجلیل کرد، نه اینکه استیضاحش کرد

از چنین وزیری باید تجلیل کرد، نه اینکه استیضاحش کرد

این اقدامات و تلاش عده‌ای برای استیضاح فرجی‌دانا پشت پرده‌ای سیاسی دارد؛ ‌به طور حتم اگر بازتاب اجتماعی این گونه اقدامات در جامعه چنین رفتارهایی را زیر سؤال ببرد، دست‌کم عده‌ای از افراد جرأت ‌کرده تا رأی واقعی خود را دهند و تحت تأثیر این عده قرار نگیرند.

چندی پیش زمزمه‌های استیضاح فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات به گوش می‌رسید، تا اینکه پس از کشمکش‌های فراوان میان موافقان و مخالفان استیضاح، سرانجام نامه ۵۱ تن از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد.
به گزارش «تابناک»، مخالفان عملکرد وزارت علوم در یک سال اخیر، دلایلی همچون «بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، بازگشت به کار برخی از استادان بازنشسته، تعیین گروه‌های مشورتی برای تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها، انتصاب دو گزینه وزیر پیشنهادی رأی نیاورده را به عنوان معاون و مشاور وزیر و موضوع بورسیه‌ها» را ذکر می‌کنند.

در همین ارتباط «تابناک» می‌خواهد ‌در گفت‌و‌گوهایی با اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، اصحاب دولت و کار‌شناسان بدون حمایت از مخالفان و موافقان استیضاح، صرفا دیدگاه‌های دو گروه را برای آشنایی مخاطبان با استدلال دو طرف پوشش دهد.

کمال‌الدین پیر مؤذن در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: من با این استیضاح که مخالفت با افکار عمومی است و مخالفت با رشد علم و نشاط و سطح علمی دانشگاه است، مخالف هستم، از زمانی که فرجی دانا وارد این بخش شده است، کاری جز سامان دادن مدیریت‌ها بر مبنای عقلانیت و کفایت ‌سراغ نداریم.

این نماینده گفت: همه این کار‌ها با اقتدار و بدون آنکه زیر چتر و بلیت نماینده‌ای باشد انجام شده است؛ برای نمونه در اردبیل بدون توجه به توصیه‌های نمایندگان استان، بهترین فرد برای دانشگاه محقق منصوب شده ‌که شجاعت بسیاری در برخورد با تخلفات مطروحه در بروسیه‌ها از خود نشان داده است.

وی افزود: وزیر با شجاعت کامل مقابل این حرکت غیر شرعی و نسنجیده و تبعیض آمیز ایستاد و حق نخبگان را گرفت. این وزیر در مقابل تخلفاتی که دو وزیر قبلی در آن تأثیر‌گذار بودند ایستاد. در ‌چرخش قدرت خوب عمل کرده ‌و بهترین‌ها را با تفکرات اعتدالی در پست‌های دانشگاهی منصوب نموده است.

این وزیر کسانی را که با حب و بعض در دولت قبلی حذف شده بودند، برگرداند‌ تا از همه توان انسانی کشور برای ارتقای علمی و ایران بزرگ استفاده کند. ما نیز‌ امیدوارم قاطبه نمایندگان به خود آیند و منافع ملک ملت را بر منافع شخصی و گروهی خود ترجیح دهند.

همچنین مسعود پزشکیان درباره تلاش‌ عده‌ای برای استیضاح فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری‌ گفت: فضای مجلس خاموش است و امروز ‌می‌بینیم که عده‌ای همواره در حال فریاد زدن هستند و می‌خواهند دولت را تخریب کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: این عده درصددند تا همه مشکلات را بر گردن دولت بیندازند و این کار را می‌خواهند به نام دین و مذهب انجام دهند، در حالی که این گونه اقدامات اصلا منصفانه نیست.

وی با بیان اینکه بنا بر گفته شهید بهشتی انصاف تمام دین است، تأکید کرد: اکنون عده‌ای از نمایندگان در تلاش برای رأی نیاوردن فرجی دانا در روز استیضاح هستند؛ البته از این نکته نباید غافل شد که اظهارات و دفاعیات طرف مقابل می‌تواند مسیر را به جهت دیگری هدایت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم‌ با یادآوری رضایت جامعه علمی کشور از عملکرد فرجی‌دانا، تصریح کرد: این اقدامات و تلاش عده‌ای برای استیضاح فرجی‌دانا پشت پرده‌ای سیاسی دارد؛ ‌به طور حتم اگر بازتاب اجتماعی این گونه اقدامات در جامعه چنین رفتارهایی را زیر سؤال ببرد حداقل عده‌ای از افراد جرأت ‌کرده تا رأی واقعی خود را دهند و تحت تأثیر این عده قرار نگیرند.

پزشکیان درباره اظهارات فرجی دانا مبنی بر اینکه روز استیضاح از برخی موضوعات پرده برداری خواهم کرد، گفت: این‌ها افشاگری نیست بلکه یکسری اطلاعاتی است که آشکار خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم‌ افزود: یکسری واقعیت وجود دارد؛ مگر می‌شود حق عده‌ای خورده شود تا فرزند فلان آقا بالا رود؟ لذا این افشاگری نیست، بلکه واقعیت تلخی بوده که قرار است بیان شود.

غلام رضا نوری قزلجه نیز در این باره به خبر نگار تابناک گفت: استیضاح وزیر علوم در شراط حاضر به طور قطع سیاسی است، چرا که هنوز یک سال از عمر دولت گذشته و در این زمان کم نمی‌شود به درستی قضاوت کرد.

این نماینده مجلس گفت: بهانه استیضاح کنندگان، بیشتر بر روی محور بورسیه‌های غیر قانونی و دانشجویان ستاره دار است، البته ممکن ست در بیتن این افراد افرادی باشد که حائز صلاحیت لازم برای بورسیه باشند ولی بیشتر این موارد غیر قانونی بوده است.

وی گفت، با توجه به اینکه هزینه هر نفر برای بورسیه شدن و اتمام تحصیلات بیش از یک میلیارد تومان است، ‌باید دقت لازم در این باره صورت گیرد و حق افراد دیگر و نخبگان کشور از بین نرود. باید ‌یک نفر ‌جلو‌ این رانت‌ها را بگیرد.

این نماینده در ادامه افزود: در‌باره دانشجویان ستاره‌دار نیز وضعیت به این صورت است: بنا بر قانون اساسی همه حق تحصیل دارند و ‌نمی‌شود کس را به خاطر عقایدش از تحصیل منع کرد مگر اینکه در دانشگاه شئونات دانشگاهی و اخلاق دانشجویی را رعایت نکند و برابر با قانون آموزشی با وی برخورد شود.

این نماینده در پایان گفت، من مخالف این استیضاح هستم و اگر بشود در روز استیضاح از وزیر دفاع خواهم کرد، چرا که این وزیر با شجاعت تمام در مقابل این باند بازی‌ها و رانت خواری‌ها ایستاده است، از چنین وزیری باید تجلیل کرد نه ‌اینکه استیضاح کرد.
کد N453061

وبگردی