آفتاب
رسولی در گفت‌وگو با ایسنا:

استیضاح برای مخالفان وزیر علوم هزینه دارد

استیضاح برای مخالفان وزیر علوم هزینه دارد

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه اقدامات وزیر علوم در جهت احیای اعتبار علمی و آموزشی کشور است، اظهار کرد:‌ فرجی دانا به دنبال جلوگیری از دست‌اندازی افراد صاحب نفوذ و بهره‌برداری شخصی، فامیلی و جناحی از حوزه آموزش عالی است.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه استیضاح حق طبیعی نمایندگان مجلس است، خاطرنشان کرد: با این وجود انگیزه هر استیضاح را می‌توان در دو بخش عملکرد وزیر و همچنین مناسبات سیاسی قوه مجریه و مقننه جستجو کرد.

وی در ادامه افزود: مدیریت بخش آموزش عالی کشور در آغاز کار دولت یازدهم در فرصت قانونی تعیین تکلیف نشد، به گونه‌ای که آقای میلی منفرد از مجلس رای اعتماد نگرفت و قبل از آن جعفر توفیقی هم به عنوان وزیر به مجلس معرفی نشد. بنابراین فرجی دانا جزء وزرایی است که مسئولیت خود را با یک تاخیر چهارماهه آغاز کرد، بنابراین هشت ماه طول دوره عملکرد آن هم در بخش آموزش عالی مدت زمان کافی نیست که بتوان به صورت عادلانه و مستند عملکرد وزیر را مبنای استیضاح قرار داد.

این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: فرجی دانا به لحاظ علمی و شخصیت آکادمیک و کمتر سیاسی و سوابق خانوادگی و شخصی مورد اقبال و همراهی جامعه دانشگاهی قرارگرفته است و در این مدت از بروز هر نوع رفتاری که فضای دانشگاه را ملتهب سازد خودداری کرده و توانسته به بخشی از آثار زیان‌بار برجای مانده از وزرای قبلی آموزش عالی کشور پایان دهد. وزیر علوم در مدیریت دانشگاه‌ها کمترین جابجایی را داشته و در تمامی این انتصابات ملاک‌های علمی را مدنظر قرار داده و درنتیجه ما امروز شاهدیم که دانشگاه از لحاظ سیاسی و امنیتی، ملتهب و آسیب‌پذیر نیست.

این عضو بنیاد باران همچنین اظهار کرد: بازگرداندن نظم و انضباط متناسب با شأن جامعه دانشگاهی، درنظر گرفتن کیفیت جذب و اعزام دانشجویان بورسیه، پایان دادن به حذف و بازنشسته کردن اجباری اساتید، جلوگیری از تندروی‌های امنیتی و حذف دانشجویان و محو واژه دانشجوی ستاره‌دار از دغدغه‌های وزیر علوم است. این اقدامات نه تنها نشان‌دهنده ضعف عملکرد نیست بلکه تماما مورد تقاضای نخبگان و دانشگاهیان است. اقدامات وزیر علوم موجب شده منافع برخی از افراد صاحب نفوذ به خطر افتد به همین دلیل آن‌ها به دنبال استیضاح وی هستند.

رسولی همچنین گفت: در فرصت یک‌ماهه‌ای که برای گفت‌وگو میان استیضاح‌کنندگان و وزیر علوم درنظر گرفته شد آن‌ها از وزیر تقاضا کردند که تعدادی از روسا و معاونان دانشگاه‌ها را برکنار کند که این اقدام نقض اصل 57 قانون اساسی یعنی تفکیک قواست. آن‌ها وقتی با مخالفت وزیر علوم مواجه شدند از وی خواستند که از نهادهای امنیتی درباره صلاحیت این عده استعلام بگیرد که وزیر هم خواسته آن‌ها را عملی کرد و مراجع امنیتی هم پاسخ مثبتی درباره استعلام‌ها دادند بنابراین بهانه‌ای برای استیضاح کنندگان باقی نمی‌ماند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه وزیر علوم حاضر به داد و ستد با این عده نیست، اظهار کرد: مواضع وزیر علوم و همچنین تلاش یک عده برای خط و نشان کشیدن برای دولت انگیزه اصلی این استیضاح است و بنابراین این استیضاح یک استیضاح سیاسی است.

این عضو بنیاد باران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جامعه دانشگاهی امروز موافق تداوم حضور وزیر است، گفت: افکار عمومی انتظار دارد مجلس یار و یاور دولت باشد و به مسائل اصلی جامعه بپردازد. من فکر می‌کنم اکثریت نمایندگان نیز با این استیضاح همراهی نمی‌کنند و هزینه این استیضاح برای مخالفان وزیر بسیار بالا خواهد بود. چنانچه وزیر علوم بتواند سازمان دفاعی منظم و کارآمدی را در مجلس به کار بگیرد و نمایندگان موافق وی هم بتوانند بدون تاثیرپذیری از جوسازی‌ها به صورت مستدل از ایشان دفاع کنند و رییس جمهور هم در مجلس حضور پیدا کند و از ایشان دفاع کند، استیضاح رای نمی‌آورد.

رسولی در پایان افزود: در غیر این‌صورت چنانچه استیضاح رای آورد به امیدواری جوانان و دانشگاهیان لطمه‌ای جدی وارد می‌شود.

کد N452827

وبگردی