آفتاب

بیانیه پنتاگون در مورد پایان انهدام سلاح های شیمیایی سوریه

بیانیه پنتاگون در مورد پایان انهدام سلاح های شیمیایی سوریه

تهران؛ ایرنا - پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد : یک کشتی امریکا با تجهیزات خاص به خنثی سازی هر 600 تن از خطرناک ترین اجزای سلاحهای شیمیایی سوریه که طی سال جاری برای جلوگیری از عملی شدن تهدید به حملات هوایی تحویل داده شد، پایان داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، پنتاگون گفت : کشتی ˈ کیپ ری ˈ مجهز به سیستم قابل استقرار میدانی هیدرو لایسیس توسعه یافته در امریکا توانسته است 5/581 تن دی. اف یک ماده شیمیایی زمینه ساز گاز سارین و 8/19 تن اچ .دی یکی از مشتقات گاز خردل را در حالت شناور در دریای مدیترانه بی اثر سازد.

یک سخنگوی پنتاگون گفت : این کشتی نیروی دریایی طی دو هفته آینده به فنلاند و آلمان سفر خواهد کرد تا بار حاصل از عملیات خنثی سازی خود را خالی کرده تا به عنوان یک پسماند هسته ای برای ایمنی بیشتر با آن برخورد شود.

به گفته پنتاگون ، این نخستین بار است که اجزای سلاحهای شیمیایی در دریا خنثی می شوند.

دمشق سپتامبر گذشته با پیشنهاد روسیه برای تحویل سلاح های شیمیایی اش با هدف جلوگیری از عملی شدن تهدید امریکا و فرانسه به حمله هوایی موافقت کرد.

شماری از کشورها در برچیدن زرادخانه های شیمیایی سوریه مشارکت دارند. اما امریکا به دلیل توسعه اخیر نوعی از سیستم هیدرولایسیس متحرک با هدف خنثی سازی سلاحهای شمیایی برای از بین بردن بدترین اجزای این نوع سلاحها انتخاب شد.

به گفته مرکز شیمیایی و میکروبی ˈ اج وود ˈ متعلق به ارتش امریکا ، این سیستم برای خنثی سازی بخش اعظم عوامل جنگ افزار شیمیایی از مواد و ترکیبات دیگری چون سدیم هیدرواکسید و سدیم هیپوکلراید استفاده می کند .

مترجمام 1403 ** 1917
کد N452792

وبگردی