آفتاب

وزیرخارجه آلمان نسبت به احتمال وخیم تر شدن اوضاع در اوکراین هشدارداد

وزیرخارجه آلمان نسبت به احتمال وخیم تر شدن اوضاع در اوکراین هشدارداد

برلین - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان اخبار منتشر شده مبنی بر بی نتیجه بودن نشست چهارجانبه یکشنبه شب با وزیران امور خارجه روسیه ، فرانسه و اوکراین را رد کرد اما نسبت به آنچه احتمال تشدید اوضاع و وخیم تر شدن بحران این کشور هشدار داد.

دومین نشست چهار جانبه وزیران امور خارجه آلمان ، فرانسه ، روسیه و اوکراین باهدف تلاش برای پایان دادن به خشونت وبحران دراوکراین یکشنبه شب در برلین برگزار شد ودرحالی وزیران خارجه بعد از5ساعت تبادل نظر این نشست را ترک کردند که رسانه ها ازبی نتیجه بودن آن خبر دادند.

این دومین نشست چهار وزیر خارجه بود که به میزبانی برلین برگزارشد اما طرفین همچنان معتقدند که باید رایزنی ها وگفت وگوهای ازاین دست باید ادامه داشته باشد تا به راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران دست یافت.

فرانک والتر اشتاین مایر روزدوشنبه ویک روز بعد از برگزاری دومین نشست چهارجانبه درگفت وگویی با خبرنگاران دربرلین اخبار منتشر شده مبنی بر بی نتیجه بودن این نشست را رد کرد وگفت: اینکه گفته شود ملاقات شب گذشته چهار وزیر خارجه ناامید کننده بوده است را قبول ندارم .

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به نتیجه مورد نظر ویافتن یک راه سیاسی برای پایان دادن به بحران اوکراین انجام وتداوم این گفت وگوها ضروری است و آنچه مهم است اینکه ما به طور مرتب برگزاری چنین نشست هایی را داشته باشیم با توجه به اینکه همچنان با تشدید اوضاع در منطقه مواجه هستیم.

اشتاین مایر تاکید کرد:هدف ما همچنان این است که بتوانیم به آتش بس پایدار برسیم که مبنایی برای دست یابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران باشد.

وزیرامورخارجه آلمان درعین حال اذعان کرد که نسبت به گذشته طرفین از دستیابی به یک راه حل سیاسی دورتر شده اند اما همچنان باید به تلاش ها برای برداشتن اولین گام ها ادامه داد.

اشتاین مایر با هشدار نسبت اینکه وضعیت اوکراین می تواند از این بدتر شود، گفت: تا الان درگیری مستقیم بین نیروهای نظامی روسیه واوکراین نداشته ایم اما همانطوری که دیشب گفتم، وضعیت فعلی نگران کننده وبد است و ما نباید این نکته را نادیده بگیریم که اوضاع می تواند از این هم بدتر شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه ازبحرانی تر شدن اوضاع جلوگیری کنیم نیازمند مذاکره وگفت وگو هستیم وامیدواریم که طرفین نیز با عقلانیت با این مسئله برخورد کنند.

درهمین رابطه، معاون سخنگوی دولت آلمان نیز ازادامه تلاش های آلمان برای حل بحران اوکراین خبر داد وبه دعوت رییس جمهوری اوکراین از صدراعظم این کشور برای سفر به کی یف خبر داد .

کریستیانه ویرتس افزود:درحال بررسی پاسخ به این درخواست هستیم و درصورت فراهم بودن شرایط آنگلا مرکل به کی یف سفر خواهد کرد اما این سفر هنوز قطعی نشده است.

وزیرامورخارجه آلمان شب گذشته پس ازپایان نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه ابراز امیدواری کرد که درروزهای آینده درمورد شیوه ادامه مذاکرات تصمیم گیری شود .

اشتاین مایر هدف ازمذاکرات را خاموش کردن صدای اسلحه در اوکراین و نیز جلوگیری ازقربانی شدن افراد بیشتر دردرگیری ها عنوان کرد.

شب گذشته سرگئی لاوروف، وزیرامورخارجه روسیه کنفرانس برلین را بلافاصله و بدون اظهارنظری ترک کرد. پاول کلیم کین وزیرخارجه اوکراین نیز نشست 5 ساعته برلین را بسیار دشوار توصیف کرد که البته لازم است برای رسیدن به راه حل مطلوب چندین بار دیگر برگزار شود .

اروپام*4*456*1701/1859
کد N452727

وبگردی