آفتاب

مرتضی بانک: مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه می رسد

مرتضی بانک: مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه می رسد

تهران- ایرنا- معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و1+5 به نتیجه خواهد رسید، گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای این توانمندی را دارد که با حفظ منافع ملی مذاکرات را به نتیجه برساند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مرتضی بانک» عصر دوشنبه در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم افزود: اگرهم، مذاکرات به نتیجه نرسید با توجه به سیاست های اخیری که اعلام شده است می توان تا حدود زیادی آثار منفی اقتصادی تحریم ها را کمرنگ تر کرد.

وی اظهار داشت: مولفه هایی که اکنون در مذاکرات هسته ای دنبال می شود، می تواند گفت و گوها را به نتیجه برساند. توافقات مقدماتی که انجام شده، موانع بخش حمل و نقل و کشتیرانی، گاز و صادرات پتروشیمی را رفع کرده و بخشی از درآمدهای نفتی نیز بازگشته است.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه جامعه بین الملل دیگر تحمل این رفتار - تحریم علیه ایران- را ندارد، اظهار داشت: شرایط موجود به گونه ای است که تلاش ها برای رفع تحریم ها به سرانجام مناسب می رسد و اگر تحریم ها رفع نشد می توان تاثیر تحریم ها را کاهش داد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: سیاست های دولت قبل نشان می دهد بسیاری از مسایل پیش آمده در حوزه اقتصاد متاثر از تحریم ها نبود. در واقع تحریم ها به طور مستقیم وضعیت اقتصادی کشور را به این نقطه نرساند بلکه بخش های زیادی از سیاست هایی که دولت گذشته اعمال کرد، وضعیت اقتصادی کشور را با این مسایل روبه رو کرد.

بانک ادامه داد: اگر قانون هدفمندی یارانه ها به نحو مطلوب اجرا می شد آیا صنعت کشور به این روز می افتاد؟ به جایی رسیدند که به دلیل حجم بالای هزینه ای که برای دولت ایجاد کردند، راهی جز استفاده از آخرین منابع را نداشتند. مدتی نرخ دلار را شناور کردند، سپس درآمد و فروش دلار را صرف هزینه های جاری کردند که هم آثار پولی، مالی و هم تورمی برای کشور داشت.

بانک ادامه داد: اینها نشان می دهد که اگر دولت سابق راه حل منطقی، تخصصی و فنی در مقابله با تحریم در پیش می گرفت، اکنون وضعیت اینگونه نبود. نمی خواهم بگویم تحریم ها تاثیری نداشت؛ تاثیر داشت اما سیاست های اقتصادی در دوره قبل به گونه ای بود که در جهت اهداف تحریم کنندگان حرکت می کرد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: امروز با توجه به شرایط جدید، دولت برنامه های جدیدی را برای این حوزه در پیش گرفته است.

وی با طرح این سوال که آیا می توان در چنین شرایطی وضعیت اقتصاد را بهبود بخشیم؟، گفت: این کار شدنی است، اگر ما اقتصاد را از حالت سیاسی و پوپولیستی خارج کنیم و بر اساس اقتصاد مقاومتی، پایه های فنی و تخصصی طراحی کنیم، می توان آن را رونق داد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به سابقه 35 ساله دولت داری پس از انقلاب گفت: کارشناسان بسیاری در این دوره پرورش یافتند؛ تجریبات زیادی کسب شد؛ ما از ابتدا با تحریم مواجه بودیم، روش ها و مکانیزم های مختلفی را برای رفع تحریم ها ایجاد کردیم که می تواند کارساز باشد.

سیام**9012 **1449
کد N452683

وبگردی