آفتاب
سردبیر روزنامه جام‌جم ابراز کرد

نگرانی برای تغییر لایحه نظام جامع رسانه‌ای توسط مجلس

نگرانی برای تغییر لایحه نظام جامع رسانه‌ای توسط مجلس

سردبیر روزنامه جام‌جم درباره طرح «نظام جامع رسانه‌ای» اظهار کرد: نگرانم که این لایحه در مجلس دستخوش تغییر شود؛ به طوری که تدوین‌کنندگان آن از کار خود پشیمان شده و به ناچار لایحه را از مجلس پس بگیرند.

محسن ماندگاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، گفت: یکی از مهمترین موانعی که تاکنون پیش روی لایحه نظام جامع رسانه‌ای بوده این است که تنظیم‌کنندگان و تدوین‌کنندگان آن به ویژه در دولت گذشته درک و فهم درستی از نظام رسانه‌ای و فعالیت‌های مطبوعاتی و ژورنالیستی نداشتند.

وی افزود: به عبارتی پیش‌نویس اولیه را کسانی تدوین می‌کردند و درباره‌اش تصمیم می‌گرفتند که اصلا شناخت کافی در مورد رسانه نداشتند و حتی در مورد تعریف رسانه، خبرنگار، روزنامه‌نگار و نویسنده تعاریف عجیب و غریبی ارائه می‌کردند که بعدها نیز شنیدم همین پیش‌نویس به لایحه تبدیل شده است و قرار بوده که ارائه شود.

ماندگاری ضمن بیان اینکه از لایحه جدید اطلاع چندانی ندارد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در دوره‌ی جدید معاونت مطبوعاتی، این امیدواری وجود دارد که درک کامل و جامعی از وضعیت رسانه‌ای کشور داشته و لایحه خوبی را تنظیم کرده باشند.

سردبیر روزنامه جام‌جم ادامه داد: اما مهمترین مشکل اساسی که وجود دارد، این است که فقط تنظیم‌کنندگان لایحه - یا دولت و یا همچنین معاونت مطبوعاتی - در این زمینه مقصر و تصمیم‌گیر نیستند.

او افزود: اگر این لایحه به مجلس و کمیسیون فرهنگی ارائه شود و بخواهد در صحن علنی رأی بیاورد، قطعا با جرح و تعدیل‌هایی مواجه می‌شود. من نگران این هستم که آنقدر این لایحه در مجلس دستخوش تغییر شود که تدوین‌کنندگان آن از کار خود پشیمان شده و ناچار شوند که لایحه را از مجلس پس بگیرند.

ماندگاری خاطرنشان کرد: شرایطی که در حال حاضر در بخش‌هایی از مجلس وجود دارد، این است که آن‌ها نگاه چندان مثبتی به رسانه و کار مطبوعاتی ندارند به همین دلیل من نگران هستم که این لایحه در مجلس با محدودیت‌هایی در مورد همکاران رسانه‌ای و یا فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای در کشور مواجه شود.

این فعال رسانه‌ای در پایان عنوان کرد: با فرض اینکه یک لایحه کاملا متناسب و مناسب با وضعیت فعلی شرایط مطبوعاتی و رسانه‌ای ما در کشور ارائه شود، لزوما خروجی آن چیزی نخواهد بود که تدوین‌کنندگان آن انتظار دارند چه بسا چیزی دیگری تصویب شود که خیلی مد نظر تدوین‌کنندگان آن نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N452680

وبگردی