آفتاب

افزایش چشمگیر بودجه دفاعی و آموزشی تایلند

افزایش چشمگیر بودجه دفاعی و آموزشی تایلند

رهبر خونتای نظامی حاکم بر تایلند پیش‌نویس بودجه سال 2015 این کشور را که در آن بودجه‌های آموزشی و دفاعی افزایش چشمگیری پیدا کرده‌ تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال "پرایوت چان - اوچا"، رهبر خونتای نظامی حاکم بر تایلند در اظهاراتی با تأکید بر اینکه نظامیان برای مدتی محدود در قدرت خواهند بود عنوان کرد که قدرت در این کشور به غیرنظامیان واگذار خواهد شد.

نظامیان تایلند در ماه مه و پس از چند ماه تظاهرات خیابانی که منجر به سرنگونی دولت "یینگلاک شیناواترا" نخست‌وزیر وقت شد، قدرت را تصاحب کردند.

در بودجه سال 2015 که رهبر خونتای نظامی تایلند پیشنویس آن را تسلیم کرده است، برای وزارت آموزش مبلغ 498.16 میلیارد بات معادل 15.66 میلیارد دلار بودجه درنظر گرفته شده که به نسبت بودجه سال قبل 3.2 درصد افزایش یافته و 19.5 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین بودجه دفاعی نیز که معمولاً پس از کودتا در تایلند افزایش پیدا می‌کند با 5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 193.07 میلیارد بات معادل 6.07 میلیارد دلار رسیده است.

ژنرال "پرایوت" اصلاحات آموزشی را یکی از اقدامات طرح خود برای ایجاد تغییرات در تایلند و بازیابی ثبات سیاسی در این کشور ذکر کرده است.

وی امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: اگر ما بودجه دفاعی خود را افزایش نداده و سلاح‌های جدید نخریم دیگر کسی از ما نمی‌ترسد.

پیشنویس بودجه تایلند به ارزش 2.58 تریلیون بات معادل 81.08 میلیارد دلار را که به نسبت سال 2014 دو درصد افزایش یافته تحویل مجمع ملی قانون‌گذاری این کشور داد و قرار است در هفته‌های آتی این بودجه توسط کمیته‌های مربوطه بررسی و تصویب شوند.

پرایوت خاطرنشان ساخت: شورای ملی صلح و نظم تایلند (خونتای نظامی حاکم) به دنبال آن است تا هر وزارتخانه‌ای بهترین استفاده ممکن را از بودجه بعمل آورد زیرا ما مدت محدودی در قدرت خواهیم بود.

وی افزود: با ثبات وضعیت سیاسی ممکن است اقتصاد تایلند سال آینده 3.5 تا 4.5 درصد افزایش پیدا کند.

این در حالی است که کمیته ملی توسعه اجتماعی و اقتصادی تایلند که اطلاعات مربوط به تولید ناخالص ملی را تنظیم می‌کند روز دوشنبه پیش‌بینی خود برای پیشرفت اقتصادی در سال 2014 را از میزان اولیه 1.5 تا 2.5 درصد به میزان 1.5 تا 2 درصد کاهش داد.

پرایوت تأکید کرد: امیدوار هستم در سال 2015 کشور ما به وضعیت عادی بازگردد. ما برای این قدرت را تصاحب کردیم تا اعتماد به دولت را افزایش دهیم.

انتهای پیام

کد N452502

وبگردی