آفتاب
واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی

سلطانیه: آژانس به دنبال اقدامات مداخله‌جویانه است

سلطانیه: آژانس به دنبال اقدامات مداخله‌جویانه است

نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از ابتدا تاکنون همه دست‌اندرکاران در حوزه هسته‌ای با حفظ منافع ملی تلاش کرده‌اند که بحران هسته‌یی که همه‌اش ساختگی است را حل کنند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر سلطانیه، نماینده پیشیبن ایران در آژانس عصر دوشنبه در همایش یک روزه "واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم" به روند مذاکرات هسته‌ای با آژانس در طول 10 سال گذشته پرداخت.

او اعلام کرد: آژانس در نیم قرن گذشته در عملکرد خود انحرافی از اساسنامه پیدا کرده است و با استفاده از ارجاع به شورای امنیت اقدامات مداخله‌جویانه انجام می‌دهد.

سلطانیه با بیان این که در اساسنامه آژانس بازرسی‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌گیرد، ادامه داد: کشورهایی مانند ایران در معاهده NPT داوطلبانه خواستار بازرسی آژانس شده‌اند اما حالا آژانس روز به روز به سمتی می‌رود که به یک سازمان کنترل‌کننده و مداخله کننده به حریم خصوصی کشورها تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: اکنون سازمان‌های جاسوسی مدارک جعلی به آژانس می‌دهند و آژانس در قالب این اطلاعات بدون ذکر منبع ادعاهایی را به ایران ارائه می‌کند و ایران می‌بایست درباره فعالیت‌هایش پاسخگو باشد. در طول 10 سال گذشته ایران همواره با حسن نیت عمل کرده و منافع ملی‌اش حفظ شده است. تنها یک بار ایران در حوزه علمی در برابر آژانس دچار مشکل شد و آن زمانی بود که براساس نمونه‌برداری در تاسیاست نطنز ذرات اورانیوم با غناهای مختلف کشف شد که مساله علمی مهمی بود. می‌بایست منشا آلودگی آن کشف می‌شد، اگر در نطنز بود در این صورت ما تخلف کرده‌ بودیم اما پس از تلاش‌های بسیار مشخص شد که منشا آلودگی آن خارج از کشور بود. در واقع این منشا آلودگی فنی بود که ماهیت سیاسی امنیتی پیدا کرد اما در نهایت حل شد.

او افزود: در 50 گزارش آژانس هم در دوره البرادعی و هم در دوره آمانو اعلام شده است که برنامه هسته‌یی ایران به اهداف نظامی منحرف نشده است.

وی با اشاره به دلایل اعلام شده درباره ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت گفت: ما با آژانس تعامل خوبی داشته و در این باره زحمات بسیاری کشیده‌ایم. شورای حکام سیاسی است و در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بحث‌های سیاسی حاکم شده است اما چاره‌ای وجود ندارد باید مساله هسته‌ای را حل کنیم.

هم‌چنین کاظم غریب‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لاهه با اشاره به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام گفت: البرادعی در آن زمان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت تصمیم من نبوده و شورای حکام در یک تصمیم سیاسی این اقدام را انجام داد.

او با بیان این که تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت دارای مقبولیت است گفت: در حال حاضر علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت اعمال تحریم‌های یک‌جانبه گسترش یافته است. در هیچ جای شورای امنیت بیان نشده است که تحریم‌های یک‌جانبه باید از سوی کشورها علیه ایران اعمال شود. در واقع مساله ایران به صورت انحصاری در اختیار شورای امنیت قرارگرفتن انحصاری مساله ایران در اختیار این شوراست. همچنین کشوری شخصا از سوی ایران متضرر نشده است که بخواهد به طور یکجانبه وارد عمل شود. بر همین اساس تحریم‌های یکجانبه کاملا مردود است.

غریب‌آبادی با اشاره به تحولات جدید در منطقه و بحران‌های به وجود آمده گفت: ما کشوری هستیم که در دو سه قرن اخیر به هیچ کشوری تجاوز نکرده ایم بلکه خود موردتجاوز قرار گرفته‌ایم. ما قربانی سلاح‌های شیمیایی به عنوان یکی از سلاح‌های کشتار جمعی قرار گرفتیم درحالی‌که می‌توانستیم این سلاح‌ها را بسازیم اما به دلایل مبانی دینی و فتوای رهبری این کار را نکردیم. کشوری که دارای این مبانی است این حق را دارد که جایگاه خود را بازیابد.

وی با اشاره به تحولات عراق و سوریه ادامه داد: افکار عمومی اکنون متمایل به ایران شده‌اند. تحولات جدید در منطقه باعث انزوای پروژه ایران هراسی و حتی آغازکننده این پروژه یعنی رژیم صهیونیستی شده است.

انتهای پیام

کد N452501

وبگردی