آفتاب
سلطانیه:

شورای حکام سیاسی است/ به بسته شدن پرونده هسته ای ایران خوشبین هستم

شورای حکام سیاسی است/ به بسته شدن پرونده هسته ای ایران خوشبین هستم

تهران- ایرنا- نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ساختار شورای حکام را سیاسی توصیف کرد و گفت: در بدنه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بحث های سیاسی و اطلاعاتی حاکم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر سلطانیه نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دوم همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت روحانی که در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: در نیم قرن گذشته در آژانس بین المللی انرژی اتمی اتفاقاتی افتاده است که در نوع تعاملات ما با آژانس تاثیر گذاشته است.

در بررسی اساسنامه آژانس می توان دریافت که کشورهایی که آن را نوشته اند به منافع و قدرت خود توجه کرده اند.

وی افزود: مهم ترین مشکل امروز این است که آژانس انرژی اتمی بعد از وقایع کره شمالی و عراق از اساسنامه خود انحراف پیدا کرده است و به این بهانه شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدامات مداخله جویانه انجام می دهد.

این کارشناس فعالیت های هسته ای با بیان اینکه اساس کار در آژانس انرژی اتمی بازرسی های داوطلبانه است خاطر نشان کرد: فعالیت ها در این سازمان بر مبنای گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای است یعنی کشورها می توانند داوطلبانه درخواست بازرسی بدهند؛ همانطور که هند سلاح هسته ای دارد اما بازرسی نمی شود.

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد: از دیگر موارد مربوط به بازرسی ها بر اساس اساسنامه آژانس وقتی است که کشوری موادی را از این سازمان خریداری می کند که در آن صورت باید بازرسی شود اما امروز عملکرد آژانس در قبال ایران متفاوت است و به سمت مداخله پیش رفته است.

به گفته سلطانیه، امروز به بهانه صدور قطعنامه های شورای امنیت، آژانس وارد مسائل دیگر می شود که اقداماتش نه مطابق NPT (ان پی تی) است و نه براساس اساسنامه و پادمان.

این متخصص مسائل هسته ای با بیان اینکه بازرسی ها بر اساس اساسنامه آژانس معیار خاص دارد گفت: امروز این معیارها رنگ باخته است و در مورد ایران فراتر از این عمل می شود.

سلطانیه تاکید کرد: به عنوان مثال، ما به هیچ وجه در واژگان آژانس چیزی به عنوان حق تعلیق نداریم حتی آژانس حق ندارد از کشورها سوال کند که چرا اورانیوم90 درصد غنی می کنید بلکه تنها مجاز است اگر تخلفی رخ داد بازرسی کند.

وی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع اراک و نطنز مرتکب تخلف و همچنین مانع بازرسی ها نشده است. گزارشات دو مدیرکل هم این موضوع را تایید می کند؛ بنابر این نیازی نبود که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود.

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: امروز سرویس های جاسوسی در حال همکاری با آژانس هستند؛ در واقع، آنها با دادن اطلاعات دروغین به آژانس بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنند دیگران را موظف به پاسخ دادن می کنند.

سلطانیه در بخش دیگری از سخنانش به ساختار شورای حکام سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این شورا 35 عضو و 10 کرسی دائم دارد که اکثریت آنها را کشورهای غربی تشکیل می دهند و تصمیمات آنها نیز در این شورا دخیل است.

این تحلیلگر مسائل هسته ای در ادامه گفت: در یک ارزیابی ملی و با توجه به واقعیت موجود و تحولاتی که در آژانس بین المللی انرژی اتمی رخ داده باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا همه تلاش صادقانه خود را به کار بسته تا این بحران ساختگی و تحمیلی علیه ایران مرتفع شود.

وی تصریح کرد: من شهادت می دهم که در طول 10 سال گذشته همه مسوولین نسبت به امنیت و منافع ملی کشور حسن نیت داشته اند و با مدیریت خوب باعث شده اند صدها ادعا طی این سال ها حل شود.

به گفته سلطانیه برآیند عملکرد ایران براساس سه محور عزت، حکمت و مصلحت بوده و به این جهت نمره قبولی می گیرد.

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ˈمن به بسته شدن پرونده هسته ای خوشبین هستمˈ گفت: بدیهی است که امروز با حرکت تیم کارشناسی هسته ای کشورمان در ادامه تلاش های گذشته، اندک اتهامات وارده علیه فعالیت هسته ای ایران هم مرتفع و حقانیت صلح آمیز بودن پرونده هسته ای اثبات خواهد شد.

سیام(3)**9173**م.ب**1449
کد N452487

وبگردی