آفتاب
واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی

بانک: مذاکرات به نتیجه می‌رسد/ فضای جدیدی در تعاملات اقتصادی ایجاد شده است

بانک: مذاکرات به نتیجه می‌رسد/ فضای جدیدی در تعاملات اقتصادی ایجاد شده است

یک مقام دولتی گفت: مهم‌ترین تاثیر اجرای توافق ژنو و کاهش تحریم‌ها ایجاد فضای جدید در تعاملات اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی بانک، قائم مقام سرپرست نهاد ریاست جمهوری در همایش ملی "واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم" اظهار کرد: دولت سعی کرده است با توجه به شرایط موجود و با این نگاه که مردم را راضی نگه دارد، فعالیت‌های اقتصادی‌اش را ترمیم کند.

او با اشاره به این که دولت با تکیه بر قدرت و منافع ملی مذاکرات هسته‌ای را شروع کرد افزود: وضعیت ایران و قدرت ملی‌اش شرایطی را فراهم می‌کند که ثبات سیاسی ایران برای سال‌های زیادی استمرار خواهد داشت و هم‌چنین جامعه بین‌الملل و منطقه‌یی که ما در آن هستیم نیازمند حفظ ثبات در آن است که ایران می‌تواند به آن کمک کند.

بانک با اشاره به اقدامات دولت در یک سال گذشته اظهار کرد: این فعالیت‌ها نشان داد که ما در بسیاری از مسائل اقتصادی متاثر از تحریم‌ها نبوده‌ایم بلکه سیاست‌های دولت قبل در بخش عظیمی باعث شد اقتصاد به این شکل درآید. اگر ما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها درآمد حاصل از آن را صرف مسائل صنعتی، تولیدی و اقتصاد کشور می‌کردیم قطعا بخشی از این وضعیت به وجود نمی‌آمد. دولت آن‌قدر در تنگنا قرار گرفت که مجبور شد از آخرین منبع درآمدی‌اش یعنی دلار برای تامین هزینه‌های جاری‌اش استفاده کند. از این‌رو دلار را شناور کرد.

این مقام دولت روحانی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصادی در دولت قبل به همان سمتی رفت که تحریم‌کنندگان بین‌المللی می‌خواستند. بنابراین نمی‌توان گفت که وضعیت اقتصادی کنونی صرفا ناشی از اعمال تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه علیه ایران است.

بانک با طرح این سوال که آیا می‌توان در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید؟ تصریح کرد: معتقدم این امر کاری شدنی است. اگر اقتصاد را از حالت پوپولیستی و سیاسی خارج کنیم و براساس نظریات اقتصاد مقاومتی و فرآیندهای موجود در اقتصاد داخلی آن را اداره کنیم می‌توان به بهبود شرایط کمک کرد. در این شرایط هرچند هزینه‌های تحریم وجود دارد اما می‌توان آن را بسیار کاهش داد.

قائم مقام سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه به تاثیرات کاهش تحریم‌ها در چارچوب توافق ژنو اشاره کرد و گفت: صادرات و کشتیرانی در حوزه گاز و پتروشیمی رونق خوبی در شش ماه گذشته یافته است و مهم‌تر این که درآمدهای حاصل از این مساله را می‌توانیم وارد کشور کنیم. هم‌چنین بخشی از درآمدهای گذشته‌مان نیز به کشور بازگشته است.

بانک مهم‌ترین تاثیر اجرای توافق ژنو را ایجاد فضای جدید در تعاملات اقتصادی دانست و افزود: مهم این است که کشورها و شرکت‌های مختلف نگاه‌شان به سرمایه‌گذاری و ورود به ایران نسبت به یک سال گذشته تلطیف شده است و آرامش برای تعامل به وجود آمده است.

او تاکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و شرایط موجود تغییر نکند باید با تکیه بر سیاست‌های دقیق، تخصصی و یک تیم کارشناسی آثار منفی تحریم‌ها را کاهش دهیم.

در عین حال با توجه به اینکه بنده بخشی از دولت محسوب می‌شوم و اطلاعاتی در اختیار دارم معتقدم مذاکرات به نتیجه می‌رسد و تیم هسته‌ای ما این توانمندی را دارد که آن را به سرانجام برساند.

انتهای پیام

کد N452435

وبگردی