آفتاب
جلالی در دیدار با سفیر کره جنوبی در تهران:

با تغییر دولت عراق و پشتیبانی مرجعیت، روند مبارزه با داعش مثبت خواهد بود

با تغییر دولت عراق و پشتیبانی مرجعیت، روند مبارزه با داعش مثبت خواهد بود

تروریست‌های منطقه با حمایت‌ و کمک‌های مالی برخی کشورها از سرخوردگی‌های اجتماعی و سیاسی در کشورهای منطقه سوءاستفاده کرده و نیروهایی از این کشورها جذب کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه حقوق ملت ایران قابل مذاکره نیست، گفت: با تغییر وضعیت در عراق و پشتیبانی مرجعیت و شیعیان از مبارزه، روند تقابل علیه داعش در آینده مثبت خواهد بود.

به گزارش ایلنا، «سوونگ وونگ یوپ» سفیر جمهوری کره جنوبی امروز (دوشنبه 27 مرداد ماه) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلالی در این نشست روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی را در سطح مطلوبی دانست و گفت: روابط دولت‌های دو کشور نیز در سطح خوبی قرار دارد و امید است تا این روابط بهتر شود.

وی با اشاره به سرعت بالای تحولات در دنیای امروز، در تبیین عوامل تحولات منطقه تصریح کرد: در تحولات اخیر منطقه عوامل بسیاری چون نارضایتی مردم به ویژه جوانان از حکومت‌های کشورهای منطقه را می‌توان بیان کرد چراکه جوانان تحصیل کرده نیازمند شغل، رفاه و نقش آفرینی در صحنه کشور خود هستند، در حالی که از رفاه فردی و اجتماعی خوبی برخوردار نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: نکته مهم تحولات منطقه، نارضایتی مردم کشورهای این محدوده از جریان قدرت‌های بین‌المللی در کشورشان است چراکه آنها از رفتار و تحقیر غرب و آمریکا نسبت به دولت‌هایشان ناراضی هستند.

وی ادامه داد: سوال مهمی که در بین مردم منطقه وجود دارد این است که چگونه آمریکا و کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند با وجود جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از این رژیم جنایتکار حمایت می‌کند؟

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، تروریسم را یکی از پدیده‌های شوم و خطرناک منطقه خواند و یادآور شد: تروریست‌های منطقه با حمایت‌ و کمک‌های مالی برخی کشورها از سرخوردگی‌های اجتماعی و سیاسی در کشورهای منطقه سوءاستفاده کرده و نیروهایی از این کشورها جذب کرده‌اند.

وی در تشریح عوامل مورد نیاز برای ثبات منطقه، تاکید کرد: از یک سو باید در کشورهای منطقه به سطح رفاه مردم توجه شده و حکومت‌ها به دنبال کارآمدی پیش روند و از سوی دیگر باید در این کشورها دموکراسی برقرار شود تا مردم به صورت واقعی در کشورهای خود حق حاکمیت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه مردم خاورمیانه باید خودشان این منطقه را اداره کنند، گفت: دخالت نیروها و کشورهای خارجی در موضوعات مختلف، مسائل منطقه را پیچیده‌تر می‌کند به طوری که هرگاه دولتی خارجی در یک نقطه از منطقه آتشی روشن کرده، آن آتش خاموش نشده است.

وی با اشاره به حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق، تصریح کرد: همان اتفاقی که در افغانستان و درباره گروه طالبان روی داد که آمریکایی‌ها ابتدا از این گروه حمایت کرده و بعد با آن مبارزه کردند، دوباره در سوریه و این بار درباره گروه داعش رخ داده است.

جلالی تاکید کرد: تعداد زیادی از نیروهای گروه تروریستی داعش از کشورهای اروپایی آمده‌اند و بسیاری از مقامات این کشورها اعلام کرده‌اند که اگر این افراد به کشورهایشان برگردند هرکدام به صورت یک بمب خواهند بود.

وی عنوان کرد: کشورهای غربی باید اجازه دهند مردم منطقه خودشان حکومت کشورهایشان را انتخاب کنند، همچنین از گروه‌های تروریستی حمایت نکنند و پول در اختیار آنها قرار ندهند و خودشان نیز از منطقه خارج شوند که البته هیچ کدام از این کارها را نخواهند کرد.

جلالی مزمن شدن موضوع داعش را با انتقال دولت در عراق مرتبط دانست و گفت: با انتقال دولت در عراق مشکل این گروه تروریستی به زودی حل خواهد شد چراکه جایگزین نوری المالکی مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است و با این تغییر وضعیت در عراق و پشتیبانی مرجعیت و شیعیان از مبارزه، روند تقابل علیه داعش در آینده مثبت خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید براینکه موضوع رژیم صهیونیستی باید به صورت ریشه‌ای حل شود، توضیح داد: حل کردن ریشه‌ای این معضل در دموکراسی نهفته است به صورتی که ساکنین فلسطین در یک رفراندوم شرکت کنند و هر حکومتی را که انتخاب کردند جامعه بین‌المللی نیز آن حکومت را به رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، تصریح کرد: اتفاقات اخیری که در غزه رخ داد صحنه‌های رقت‌بار و دردناکی بود که به خوبی چهره رژیم سفاک و آدمکش صهیونیستی را به جهانیان نشان داد.

به گزارش خانه ملت، جلالی در ادامه درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای بسیار صادقانه عمل کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مذاکرات به نتیجه برسد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بر حقوق هسته‌ای خود تاکید دارد و اگر مطالبات غرب نیز در این مذاکرات صادقانه باشد، نتیجه نهایی حاصل خواهد شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای با 1+5، تصریح کرد: مطالبه جمهوری اسلامی ایران بهره‌مندی از تکنولوژی انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز براساس قواعد بین‌المللی و قوانین ان‌پی‌تی است و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و شفافیت در این زمینه هیچ منعی برای ما ندارد.

وی تاکید کرد: مطالبه گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای عدم انحراف ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای است که اگر در مذاکرات صادقانه به پیش بروند، فرمول نهایی توافق به دست خواهد آمد که براساس آن جمهوری اسلامی ایران براساس قواعد بین‌المللی حق در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز را داراست و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق مقررات حق نظارت در این زمینه را دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: مشکل اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 این است که 1+5 نسبت به این مذاکرات صادق نیست و تحت لوای مسئله هسته‌ای برای محدود کردن ایران، کار سیاسی می‌کند.

جلالی ابراز امیدواری کرد تا گروه 1+5 بتواند از شرایط و توافق به وجود آمده با ایران استفاده کرده و به سمت حل نهایی و عقلانی مذاکرات گام بردارد.

وی در تشریح عوامل مخرب مذاکرات هسته‌ای و گروه 1+5، گفت: نخستین عامل مخرب مذاکرات زیاده‌خواهی برخی کشورهای غربی و دومین عامل صهیونیست‌های اسرائیل و سایر نقاط جهان است که به دنبال راه‌اندازی ایران هراسی در دنیا هستند و سومین عامل هم برخی از کشورهای منطقه هستند که منافع خود را در عدم نتیجه بخشی این مذاکرات و تنش ایران با کشورهای جهان دنبال می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در قواعد بین‌المللی باید تکالیف و حقوق با همدیگر توازن داشته باشد و اگر جمهوری اسلامی ایران به حقوق خود در زمینه هسته‌ای دست یابد تکالیف، موضوع حل شده‌ای خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچکس در جمهوری اسلامی ایران با مذاکرات مخالف نیست، یادآور شد: در جمهوری اسلامی ایران همه نسبت به این موضوع احساس تعهد می‌کنند و برخی اعتراض‌ها به مذاکرات به این دلیل است برخی غرب و آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانند چراکه آنها خیلی کم بر تعهدات خود ایستاده‌اند.

جلالی با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب حامی مذاکرات هسته‌ای هستند، تصریح کرد: اگر کسانی در دنیا صادقانه به دنبال نتیجه بخشی مذاکرات هستند باید بدانند حقوق ملت جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه قابل مذاکره‌ نخواهد بود.

سوونگ وونگ یوپ سفیر جمهوری کره جنوبی نیز با اشاره به همکاری‌های ایران و کره‌جنوبی، تاکید کرد: ارتقا روابط پارلمانی دو کشور می‌تواند به گسترش روابط ایران و کره‌جنوبی کمک کند.

وی با اشاره روابط پارلمانی دو کشور ایران و کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرد تا این روابط مستحکم‌تر شود.

سفیر کره‌جنوبی با ابراز خوشبینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در خصوص تحولات اخیر در عراق و حضور تروریست‌ها در این کشور، گفت: امیدوارم تا راه حل جامع و همراه با صلح در عراق به وجود آید.

کد N452396

وبگردی