آفتاب

دانشگاه های اسپانیا جذابیتی برای دانشجویان خارجی ندارند

دانشگاه های اسپانیا جذابیتی برای دانشجویان خارجی ندارند

مادرید- ایرنا- یکی از مشکلات دانشگاههای اسپانیا از بدو تولد، بین المللی نبودن آنها، چه از نظر کمبود ورود استادان و محققان خارجی و چه از نظر جذابیت کم آنها برای دانشجویان خارجی، است .

به گزارش ایرنا، کنفرانس رئیسان دانشگاه های اسپانیا اذعان کرده کهف راتر از برنامه موفقیت آمیزی موسوم به ˈاراسموسˈ (برنامه کارآموزی دانشجویان بین دانشگاه های اروپا)، حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه های اسپانیا در مقطع کارشناسی بسیار کم و حدود 2 درصد است، هر چند که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا این رقم نزدیک به 20 درصد می رسد .

با اقرار به شکاف یا تفاوت بین دانشگاه های دولتی و خصوصی، که چند فرهنگی بودن یکی از جاذبه های اصلی آنهاست، طرح این سوال که چرا تبادل بین المللی دانشجویان در دانشگاه های اسپانیا وجود ندارد، اجتناب ناپذیر است.

دولت اسپانیا هم اکنون درگیر تجدید نظر پیچیده سیستم دانشگاهی این کشور است و به دنبال اصلاحاتی است که احزاب مخالف و دیگر گروه های مرتبط با آن موافق نیستند .

با این حال روشن نیست که این اصلاحات راه را به سوی بین المللی شدن دانشگاه ها هموار خواهد کرد یا اینکه قسمت تاسف انگیز دیگری از درگیری های سیاسی در بخش آموزشی خواهد بود .

ˈادواردو نویاˈ رئیس دانشگاه ˈکامیلو خوزه سلاˈی مادرید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مادرید گفت که مانع اصلی در این راه، روند پیچیده ورود دانشجویان خارجی به رشته های دانشگاهی اسپانیا است .

وی ادامه داد: ما باید به همه دانشجویان آموزش عالی منطقه اروپا، که می توانند به رشته های مورد علاقه خود در کشورشان دسترسی داشته باشند، این حق را بدهیم که در دانشگاه های ما درخواست ثبت نام کنند و هر دانشگاهی در مورد آزمون های ورودی خود تصمیم بگیرد.

نویا در این رابطه افزود: بسیار وحشتناک است که یک دانش آموز آمریکایی ممتاز که می تواند وارد دانشگاه ˈییلˈ شود، نتواند با همین راحتی وارد یک دانشگاه اسپانیایی شود .

وی به مساله زبان به عنوان مشکل دوم دانشگاه های اسپانیا اشاره کرد و گفت: هنوز دانشگاه های اسپانیایی کمی وجود دارند که برنامه های انحصاری به زبان انگلیسی که زبان بین المللی جامعه آموزشی است داشته باشند .

ˈویکتور کازوروˈ نایب رئیس روابط سازمانی دانشگاه ˈایسابل اولˈ مادرید نیز بر این نکته تاکید می کند و می گوید: تا قبل از رسیدن برنامه اراسموس یا لئوناردو ، دانشگاه های اسپانیایی در خود زندانی بودند و همچنان خود را زندانی کرده ا ند .

به گفته کازورو، دلیل دیگر آن آشنایی کم استادان دانشگاه های اسپانیا به زبانهای خارجی و در نتیجه عرضه محدود رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی به دانشجویان خارجی است .

به عقیده کارشناسان مورد تاسف انگیزی که در دانشگاه های اسپانیا وجود دارد این است که دانشجویان بسیاری از رشته ها نمی توانند آنچه را که تحصیل کرده ا ند، به طور گسترده ای به اجرا بگذارند و کارآموزی واقعی کمی دارند، چیزی که باعث می شود دانشگاه های اسپانیا جذابیت کمی برای دانشجویان خارجی داشته باشد .

کارشناسان می گویند دانشجویان خارجی با مقایسه دانشگاه ها می بینند که از نظر آموزش جامع (تئوری، عملی و کارآموزی) در کشورهای خود دارای دانشگاه هایی با سیستم آموزشی کاملتر و غنیتری هستند .

به عقیده آنها مشکل دانشگاه های اسپانیا شمار برنامه ها، دروس و رشته های ارائه شده نیست، بلکه مشکل اینجاست که این برنامه ها و خدمات اضافی، ارزش کافی دارند تا دانشجو برای زندگی و تحصیل به اسپانیا بیاید یا نه؟

ˈخوسه لوییس پینیار مانیاسˈ معاون رئیس دانشگاه ˈسیو سن پابلوˈ مادرید نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه های اسپانیا رشته های بسیار زیادی را به دانشجویان ارائه می دهند و شاید یکی از دلایل گمراهی و تردید دانشجویان خارجی همین مورد باشد .

وی گفت: نباید فراموش کرد که دانشجوی خارجی به خوبی می داند که کجا می خواهد زندگی و تحصیل کند و بر اساس کیفیت آموزش ها و رشته هایی که دانشگاه ها ارائه می دهند، دانشگاه و رشته خود را انتخاب می کند و به این دلیل دانشگاه سیو سن پابلو سالانه بیش از 500 دانشجو از 300 دانشگاه 30 کشور جهان را پذیرا است .

رئیسان دانشگاه های اسپانیا معتقدند که اگر قانون اصلاح آموزشی از سوی دو حزب بزرگ اسپانیا (حزب حاکم مردمی و حزب سوسالیست) حمایت نشود، چیزی تغییر نخواهد یافت .

ایالتهایی در اسپانیا وجود دارند که با اجرای اصلاحات مخالفند و حزب سوسیالیست نیز وعده داده است که هنگام به دست گرفتن دوباره زمام قدرت در کشور، قوانین کنونی را لغو خواهد کرد.

جدا از مساله بین المللی شدن دانشگاه ها، مساله بزرگ دیگری که حتی باعث شده بسیاری از اسپانیایی ها نیز از عطای رفتن به دانشگاه را به لقایش ببخشند، بحران مالی حاکم در اسپانیا و افزایش شهریه های دانشگاهی است .

این معضل تا به آنجا رسیده که اسپانیایی ها ترجیح می دهند برای تحصیلات به کشورهای اروپایی دیگر نظیر فرانسه، آلمان یا هلند بروند زیرا مجموع شهریه های دانشگاهی افزون بر اجاره محل سکونت ارزانتر از تحصیل در اسپانیا است و این خود مشکلی برای دانشجویان خارجی به دلیل گران بودن هزینه ها برای اسکان و تحصیل در اسپانیا است .

اروپام 3*491**1479
کد N452352

وبگردی