آفتاب
بانک در همایش هسته ای:

تحریم ایران برای کشورهای منطقه و اروپا قابل تحمل نیست

تحریم ایران برای کشورهای منطقه و اروپا قابل تحمل نیست

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند و کشورهای منطقه و اروپا نمی توانند برای همیشه این شرایط را تحمل کنند، شرایط موجود به شکلی است که سرانجام می توان برای رفع تحریم ها اقدامات اساسی انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه بعدازظهر همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: فضایی که در عرصه بین‌الملل وجود دارد کشورها را تحت تاثیر قرارمی‌دهد، جامعه غربی اروپا و آمریکا برای این که مردم را تحت تاثیر قرار دهند هدف تحریم ها را حوزه دولت و نخبگان مطرح می کردند اما طبعاً همه تحریم ها به مردم باز می گردد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه های بهداشت، درمان و مواد غذایی راه هایی را پیش بینی کردند که آثار آن از نظر جنبه های تبلیغاتی کمتر شود.

وی با اشاره به این که اقتصاد ما متکی به نفت است و مهمترین اهرم علیه ما می تواند استفاده از نفت باشد بیان کرد: با توجه به افزایش وحشتناک قیمت نفت در دولت نهم دولت در حال و هوای کاذب قرار گرفت که قدرت مالی خوبی دارد و با تکیه بر این قدرت مالی تحریم ها را نادیده گرفت و برای آن پشیزی قائل نشد، این امر تبدیل به نکته اغفال دولت شد.

بانک گفت: در دولت گذشته تحریم ها را با عناوین غیرکارشناسی و غیرمعقول رد می کردند این در حالی است که هدف کلی از تحریم ها می تواند چند بخش داشته باشد؛ بازدارندگی، تغییر سیاست، بی ثبات سازی ایران، براندازی و تغییر جدی در حوزه نفوذ ایران هر کدام ممکن است در مقطعی مورد توجه قرار گیرد. این که گاهی اوقات می گفتند همه گزینه ها روی میز است نیز به همین موارد باز می گردد و هنوز هم که کشورهایی که تحریم ها را اعمال کرده اند می توانند در هر دوره ای موفق بودند چرا که طیفی از اهداف را تبیین کرده بودند.

وی گفت: در مدتی که تحریم ها اعمال شد به صورت موفق در مقابل تحریم ها عمل نکردیم و در خواب افزایش قیمت های نفت قرار گرفتیم بدون آن که به آثار سوء تحریم ها توجه کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان این که تعهداتی که دولت قبل ایجاد کرد وحشتناک بود به برخی آمار و ارقام اشاره کرد و گفت: 700 میلیارد دلار درآمد نفت صرف هزینه هایی شد که به نفع اقتصاد کشور نبود، طرح بسیار عمومی و پوپولیستی در حوزه اقتصاد صورت گرفت، سفرهای استانی و تعهدات بیشماری که ایجاد کرد تنها مردم را راضی می کرد.

وی گفت: در ابتدای دوره امکانات مالی زیاد بود و تا حدودی مشکلات را حل کرد اما در ادامه سخت شد و تنها 45 هزار میلیارد تومان صرف مسکن مهر شد و 50 میلیارد تومان دیگر تعهد وجود داشت. 20 هزار میلیارد تومان صرف طرح های زودبازده شد که هیچ دستاوردی نداشت.

بانک گفت برای جبران این هزینه ها از فروش دلار در جامعه پذیرش کردند و مابه التفاوت را خرج هزینه های جاری کردند که آثار پولی و مالی برای کشور داشت.

وی تاکید کرد: اگر دولت راه حل منطقی، اصولی و تخصصی در مقابله با تحریم ها ایجاد می کرد وضعیت این گونه نبود، واقعیت این است که تحریم ها تاثیرگذار بوده است و سیاست های اعمالی دولت به سمتی رفت که اعمال کنندگان تحریم خواهان آن بودند.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: در دولت جدید برنامه های تازه ای طراحی شده و من معتقدم در چنین شرایطی می توانیم وضعیت اقتصادی را در صورت اتکا به اقتصاد داخلی تقویت کنیم، موقعیت ما ویژه است اما با این وجود ثبات همچنان در کشور وجود دارد، با توجه به ثبات سیاسی در کشور و وضعیت کشورهای همسایه نیاز جامعه بین المللی در منطقه به این که ثبات حفظ شود وجود دارد و این امکان خوبی را فراهم می‌کند تا مشکلات را حل کنیم و هزینه های تحریم پایین بیاید.

وی گفت: مولفه های مذاکرات هسته ای می توانند مذاکرات را به نتیجه برساند، تا کنون نیز توافقات مقدماتی در زمینه کشتیرانی و در حوزه گاز مشکلات را حل کرده است، صادرات پتروشیمی را حل و بخشی از درآمد نفتی در فضای بین المللی باز گشته است.

بانک ادامه داد: از سوی دیگر تحریم‌ها نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند و کشورهای منطقه و اروپا نمی توانند برای همیشه این شرایط را تحمل کنند، شرایط موجود به شکلی است که سرانجام می توان برای رفع تحریم ها اقدامات اساسی انجام داد.

کد N452336

وبگردی