آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه : برای گذر به سیستم ریاستی تلاش می کنیم

معاون نخست وزیر ترکیه : برای گذر به سیستم ریاستی تلاش می کنیم

آنکارا- ایرنا-ˈبلند اؤینچˈ معاون نخست وزیر ترکیه گفت : حزب حاکم عدالت و توسعه پس از انتخابات پارلمانی سال 2015 روند تغییر قانون اساسی و گذر به سیستم ریاست جمهوری را دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈملیتˈ، آرینچ افزود: ˈ رجب طیب اردوغان ˈ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با کسب 52 درصد از آرای مردم در واقع جامعه ترکیه را از نظام پارلمانی به سوی نظامی شبیه به نیمه ریاستی سوق داده است.

وی توضیح داد: حزب حاکم عدالت و توسعه اکنون سیستم ریاستی را بررسی می کند و معتقدیم که نظام ریاستی برای ترکیه مناسب تر خواهد بود.

معاون نخست وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد که حزب حاکم عدالت و توسعه بتواند در انتخابات عمومی سال آینده میلادی (2015 ) شمار نمایندگان خود را افزایش داده تا بتواند قانون اساسی جدیدی به تصویب برساند.

معاون اردوغان تاکید کرد که ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری کنونی ترکیه نمی تواند نخست وزیر شود چرا که وی باید اول از همه پس از پایات دوران ریاست جمهوری خود به عضویت حزب در آید و پس از احراز عنوان نمایندگی مجلس به فکر نخست وزیری باشد و این امر پیش از انتخابات 2015 ممکن نیست.

اردوغان که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه پیروز شد، ششم شهریور ماه کار خود را در پست ریاست جمهوری آغاز می کند.

منابع نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه می گویند که به احتمال قوی ˈ احمد داوداوغلوˈ پس از اردوغان ، نخست وزیر جدید و موقت ترکیه خواهد بود.

بررسی رسانه ها و دیدگاه های منابع نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان نشان می دهد که در میان گزینه های احتمال انتصاب به نخست وزیری موقت ترکیه، شانس داود اوغلو بیشتر از سایر نامزدهای این پست است.

برخی محافل نزدیک به دولت آنکارا نیز گمانه زنی کرده اند که ˈهاکان فیدانˈ رییس فعلی

ˈسازمان اطلاعات و امنیت ترکیهˈ (میت) هم به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی می شود.

نخست وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه در ژوئن سال 2015 این سمت را عهده دار خواهد بود.

همچنین از ˈ بلند آرینچˈ، ˈمحمد علی شاهینˈ معاونان اردوغان و ˈبینالی یلدریمˈ وزیر ارتباطات سابق ترکیه نیز به عنوان گزینه های نخست وزیری موقت این کشور یاد می شود.

خاورم ** 2010 **1010
کد N452266

وبگردی