آفتاب

یک استاد اقتصاد: توافق ژنو از سقوط ارزش پول ملی جلوگیری کرد

یک استاد اقتصاد: توافق ژنو از سقوط ارزش پول ملی جلوگیری کرد

یک استاد اقتصاد بین‌الملل گفت:‌ کاهش تحریم‌ها و بالارفتن ارزش پول ملی مهم‌ترین تاثیر توافق ژنو و اجرای آن در شش‌ماه گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سهراب شهابی در همایش ملی "واکاوی روند پیش‌برد سیاست هسته‌ای دولت یازدهم" اظهار کرد: پس از توافق ژنو ایران توانست منابع مسدود شده مالی‌اش در خارج از کشور را که ماهانه 700 میلیون دلار بود را به ایران بازگرداند. هم‌چنین تحت‌الشعاع این توافق اجازه فروش طلا به ایران داده شد و این امکان به وجود آمد تا ایران در شرایطی که بودجه اندکی در اختیار داشت درآمدی را از محل فروش طلا به دست آورد. هم‌چنین یکی از ویژگی‌های این مساله بازگرداندن بخشی از این پول‌ها به صورت نقد به کشور بود که قیمت ارز را دچار تغییر کرد.

او ادامه داد: رفع محدودیت‌ها در ارتباط با غذا، دارو، قطعات یدکی هواپیما و خودرو نیز بخش دیگری از این توافق بود. در حال حاضر آماری وجود دارد که می‌گوید بیش از 50 درصد ناوگان هوایی زمین‌گیر شده است.

این استاد اقتصاد بین‌الملل هم‌چنین به صادرات مواد نفتی و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: قسمت اعظم صادرات غیرنفتی ایران از محل پتروشیمی است که در چارچوب توافق ژنو این صادرات آزاد شد.

وی با اشاره به تمرکز دولت در بسته پیشنهادی‌ جدیدش که بر دو پایه ایجاد تسهیلات و ایجاد تقاضا است گفت: صنایع پتروشیمی به عنوان صنایع پیشران معرفی شدند که حاکی از اهمیت این بخش برای کشور دارد البته در این زمینه اما و اگرهایی است که ان‌شاالله حل می‌شود.

شهابی در ادامه ایجاد فضای امنیتی و سیاسی و تاثیر آن بر اقتصاد را از جمله مسائل محدودکننده اقتصاد دانست و گفت: این که هر روز تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای مردم و جامعه اقتصاد کشور از خود می‌پرسند آیا توافق می‌شود یا نمی‌شود؟ و اگر توافق شود چه می‌شود و بالعکس از جمله سوالاتی است که فضای روانی کشور را متاثر ساخته است و هم‌چنان این فضا ادامه دارد.

این استاد دانشگاه در عین حال شکسته شدن فضای تحریم‌ها علیه ایران را از اثرات مثبت توافق ژنو دانست و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران در بخش بورس، نفت و گاز، صنایع خودرو برای ورود به ایران اعلام آمادگی کرده و پیشرفت‌هایی را شاهد بوده‌ایم که برای بهبود وضعیت اقتصاد قابل توجه است.

شهابی در ادامه با اشاره به تاثیرات غیرمستقیم تحریم‌ها خاطرنشان کرد: تا قبل از انتخابات سال 92 اقتصاد ما به شدت در حال دلاریزه شدن بود و پول ملی آرام آرام در حال حذف شدن بود و خریدها ساعتی یا براساس دلار صورت می‌گرفت اما بعد از انتخابات شاهد تنزل قیمت دلار حدود 400 تومان بودیم و هم‌چنان این تنزل قیمت وجود دارد. یکی از خطرات تضعیف پول ملی این است که مردم پول ملی‌شان را به دلار تبدیل می‌کنند و برای خرج کردن می‌روند و آن را دومرتبه به پول ملی تبدیل می‌کنند. و این باعث کم رونق شدن پول ملی می‌شود.

وی گفت: بعد از توافق ژنو و تحت تاثیر سیاست هسته‌ای دولت، تورم از 45 درصد به 25 درصد کاهش یافت و تورم نقطه به نقطه در 9 ماه اخیر به 26 درصد کاهش یافته است. و این یعنی در آینده شاهد سقوط بیش‌تر تورم خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N452194

وبگردی