آفتاب

عبدالله گل نمی تواند نامزد نخست وزیری ترکیه شود

عبدالله گل نمی تواند نامزد نخست وزیری ترکیه شود

یک مقام حزب عدالت و توسعه اعلام کرد "عبدالله گل" به دلیل عضویت نداشتن در این حزب نمی تواند نامزد جانشینی "رجب طیب اردوغان" شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری APA اتریش، "عبدالله گل" پس از تحویل ریاست جمهوری ترکیه به "رجب طیب اردوغان" نمی تواند از سوی حزب حاکم نامزد عهده دار نخست وزیری این کشور شود. 

"محمت علی شاهین" معاون رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) با بیان این مطلب گفت گل از نظر قانونی نمی تواند عهده دار این سمت شود زیرا در حزب حاکم عضویت ندارد. این در حالی است که گل به همراه اردوغان از جمله بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه به شمار می رود. وی با این حال در سال 2007 پس از انتخاب به ریاست جمهوری ترکیه از عضویت در حزب استعفا کرد، زیرا طبق قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور باید موضع فرا حزبی داشته باشد.

گل هفته گذشته اعلام کرد با پایان ماموریتش به عنوان رئیس جمهوری ترکیه در بیست و هشتم آگوست به حزب AKP بازگشته و فعالیت سیاسی خود را پی می گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری یک شنبه گذشته اردوغان با کسب حدود 52 درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد.

طبق گزارش رسانه های ترکیه "احمد داود اوغلو" وزیر خارجه گزینه اصلی حزب حاکم این کشور برای جانشینی اردوغان است. قرار است کنگره حزب عدالت و توسعه روز پنج شنبه در مورد سرنوشت پست نخست وزیری تصمیم گیری کند.

کد N452174

وبگردی