آفتاب

500 پناهجوی سوری مجبور به ترک ترکیه شدند

500 پناهجوی سوری مجبور به ترک ترکیه شدند

آنکارا-ایرنا- در پی بالا گرفتن جو عمومی بر ضد پناهجویان سوری در ترکیه روز دوشنبه 500 پناهجوی سوری از مرز ˈآکچا قلعهˈ به کشور خود بازگشتند.

خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی ترکیه ، دلیل بازگشت سوری ها به کشورشان را تشدید جو ضد آوارگان سوری در ترکیه و بیکاری خواند.

بر این اساس، مرز ˈآکچا قلعهˈ در استان ˈشانلی عرفاˈ که از ششم ماه ژانویه تعطیل است امروز در پی تجمع سوری ها در این مرز برای ورود به خاک سوریه باز و سوری ها بعد از کسب مجوزهای لازم از مقام های ترکیه به کشورشان بازگشتند.

به آتش کشیده شدن سه منزل متعلق به پناهجویان سوری در آنکارا در شب گذشته آخرین حلقه از اقدام های بر ضد سوری ها در ترکیه به شمار می رود.

هفته گذشته نیز در شهر ˈغازی آنتپˈ، یک صاحبخانه ترکیه ای توسط مستاجر سوری خود کشته شد که این حادثه سبب بروزدرگیری های گسترده میان اهالی این شهر و آوارگان سوری شد.

پلیس این شهر برای فرونشاندن آتش خشم مردم ناچار شد، بیش از 700 نفر از آوارگان ساکن غازی آنتپ را به یک اردوگاه در منطقه مرزی ˈکلیسˈ منتقل کند.

خشم علیه آوارگان سوریه به استانبول نیز سرایت کرده است؛ استانداری استانبول نیز دستور داده تا واحدهای گشت ویژه پلیس به کمک شهرداری، تمامی متکدیان سوری را از سطح این کلانشهر ترکیه جمع آوری کنند.

ورود بیش از یک میلیون و 400 هزار پناهجوی سوری به ترکیه این کشور را با مشکلات اجتماعی روبه رو کرده است. تنها 250 هزار نفر از پناهجویان سوری در اردوگاهها اسکان داده شده اند و مابقی در شهرهای مختلف ترکیه با هزینه خود اقامت گزیده اند.

آوارگان سوری در ترکیه از نبود امکان معیشتی، بهداشتی و آموزش فرزندان خود رنج می برند و گزارش هایی از سوء استفاده از آنها به عنوان کارگران ارزان قیمت در رسانه های ترکیه پخش می شود.

خاورم**2012**1010
کد N452158

وبگردی