آفتاب
سرگئی لاوروف:

توافقی درباره آتش‌بس در اوكراین حاصل نشده است

توافقی درباره آتش‌بس در اوكراین حاصل نشده است

می‌توانیم موضع خود مبنی بر اینکه آتش‌بس باید بی‌قید و شرط باشد را تأیید کنیم اما متاسفانه همکاران اوکراینی ما به رویكرد قبلی خود مبنی بر دیكته كردن قید و شرط ادامه می‌دهند؛ شرط‌هایی که مانند تضمین غیرقابل نفوذ بودن مرز روسیه و اوکراین مبهم هم هستند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز - دوشنبه - با اشاره به نشست چهارجانبه‌ برلین درباره بحران شرق اوکراین، گفت که این نشست امکان حل مشکلات درباره عبور کاروان کمک بشردوستانه روسیه را فراهم کرد اما پیشرفتی در زمینه برقراری آتش‌بس و حل و فصل سیاسی این مناقشه حاصل نشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین درباره گفت‌وگوهایی كه شب گذشته با حضور وی و وزرای خارجه اوکراین، آلمان و فرانسه در برلین برگزار شد، گفت که درباره مسائل بشردوستانه توافق حاصل شد.

لاوروف افزود: «هنوز نمی‌توانیم درباره نتایج مثبت در ارتباط با برقراری آتش‌بس و حل و فصل سیاسی مناقشه‌ اوکراین صحبت کنیم».

وی تاکید کرد: «می‌توانیم موضع خود مبنی بر اینکه آتش‌بس باید بی‌قید و شرط باشد را تأیید کنیم اما متاسفانه همکاران اوکراینی ما به رویكرد قبلی خود مبنی بر دیكته كردن قید و شرط ادامه می‌دهند؛ شرط‌هایی که مانند تضمین غیرقابل نفوذ بودن مرز روسیه و اوکراین مبهم هم هستند.»

لاوروف افزود: «به هیچ عنوان با خواست کی‌یف برای نظارت هر چه مؤثر‌تر بر مرز مخالف نیستیم. اقدام‌هایی كه به ما مربوط است را انجام می‌دهیم. اوکراین نیز به نوبه خود می‌تواند به طور مؤثر‌تر در آن سهیم باشد».

سرگئی لاوروف همچنین با اشاره به گفت‌وگو‌ها درباره احتمال ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا که در بخشی از مرز اوکراین و روسیه مستقر هستند، گفت: «پیشنهادی درباره دادن هواپیماهای بدون سرنشین به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا برای کنترل مرز اوکراین از حریم هوایی این کشور مطرح شد که روسیه از آن حمایت می‌کند».

کد N452002

وبگردی