آفتاب
با درخواست رای اعتماد مجلس به وزارت علوم

اعضای هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک:رای اعتماد به فرجی دانا،حافظ آرامش و امید دانشگاهیان است

اعضای هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک:رای اعتماد به فرجی دانا،حافظ آرامش و امید دانشگاهیان است

اعضای هیات علمی و پژوهشگران پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس با تقدیر از عملکرد دکتر فرجی دانا در حوزه زیست فناوری از نمایندگان مجلس خواستند با رای اعتماد مجدد به دکتر رضا فرجی‌دانا، دولت یازدهم را در استمرار خدمتگزاری به نظام علم و فناوری و مردم شریف ایران اسلامی یاری کرده و اجازه ندهند فضای آرام، همدلی، وحدت و امید پدید آمده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی کشور با حضور نخبگان، اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشگاهیان بار دیگر دچار ناآرامی، تفرقه و چالش شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این نامه آمده است: « متاسفانه علی‌رغم آن که مدت کوتاهی از مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نوپای یازدهم می‌گذرد، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر دانشمند و متدین، جناب آقای دکتر فرجی دانا را مطرح کرده‌اند.

نمایندگان ارجمند مردم در خانه ملت؛ هر چند وظیفه نظارت بر عملکرد دولت و استیضاح جزو حقوق قانونی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است، لیکن جامعه بیوتکنولوژی کشور انتظار دارد دیدگاه‌های دانشمندان، متخصصان و دانشگاهیان حوزه مورد عنایت مجدانه قرار گیرند. ما تلاش و جهت‌گیری دولت یازدهم و به ویژه عملکرد مدیریتی وزیر محترم، جناب آقای دکتر فرجی دانا را در حوزه بیوتکنولوژی مبتنی بر رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، توجه به خرد جمعی، حرکت به خلق ثروت از دانش، اتکا به ظرفیت‌های علم و فناوری داخلی، تلاش برای ساماندهی شرکتهای دانش بنیان و برقراری اقتصاد مقاومتی می‌دانیم و بر این باوریم که باید به دولت جدید و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرصت داد تا بتوانند وظایف قانونی خود را به انجام رسانند و می‌توان برخی سوء تفاهمات و سلایق گوناگون مدیریتی را در فضای شفاف و با رعایت مصالح انقلاب و نظام اسلامی و با سعه صدر رسیدگی و حل و فصل نمود.

در یک ارزیابی اجمالی و کلی در خصوص آنچه بر زیست فناوری کشور پیش از این گذشته است، باید گفت علی رغم اهمیت و ضرورتی که برای برنامه‌ریزی و عملکرد جهادگونه در حوزه زیست فناوری وجود داشت و تاکیداتی که مقام معظم رهبری جهت رشد سریع علم و فناوری فرمودند و نیز ضرورتهای تصریح شده در اسناد بالادستی، دستاوردهای حاصله در این حوزه نامناسب و بیوتکنولوژی کشور دچار تشتت آرا، تفرق در نظام تعمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و عملکرد ناهماهنگ بوده است که نتیجه آن چیزی جز یاس و ناامیدی در بدنه نظام علمی وپژوهشی، ایستایی و رکود در امور مختلف، انزوا و مهجوریت استادان و متخصصان بنام و صاحب تجربه‌های گرانقدر نبود و این همه موجب انقضاع جدی و عدم تکمل در زنجیره دانش تا تولید فناورانه شد.

خوشبختانه در دولت یازدهم، چنانکه دولت جدید نام خود را تدبیر و امید گذارده بود و با شعار اعتدال پا به میدان گذاشت، بیوتکنولوژی کشور نیز به مدار اعتدال بازگشت. آنچه در مدت فعالیت دولت جدید، به ویژه دوران مدیریت وزارت جناب آقای دکتر فرجی دانا شاهد بوده‌ایم، چرخش امور به سوی تخصص‌گرایی توام با تعهد به اسلام ناب محمدی (ص)، آرمان های معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، توقف رکود و تثبیت وضعیت، اعتدال حقیقی و اجتناب از افراط از هر نوع آن، پراکنش روحیه امید وشادابی در فضای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حوزه بیوتکنولوژی بوده است.

اما ذکر یک نکته مهم که در این طرح به عنوان یک نکات اصلی مطرح شده است را لازم می‌دانیم. طراحان استیضاح، کاهش روند رشد علمی (شاخص تعداد مقاله) علمی را به عنوان یکی از دلایل اصلی خویش مطرح کرده‌ اند.

تمامی دانشگاهیان و متخصصان در حوزه‌های مختلف به خوبی می‌دانند فرآیند فعالیت پژوهشی و به دست آوردن اطلاعات قابل قبول برای چاپ یک مقاله علمی معمولا نیازمند حداقل دو تا سه سال وقت است؛ لذا نمی‌توان وضعیت فعلی تعداد مقالات را منتسب به وزیر جدید دانست.

در این جا لازم است به جن جهانی در عرصه چاپ مقالات علمی دانشمندان ایرانی نیز اشاره کنیم. بدین ترتیب که مراجع انتشار مقالات علمی و تخصصی بین‌المللی وابسته به نظام سلطه با برنامه‌ریزی و هماهنگی درصدد هستند تا از اقتدار علمی کشور بکاهند و وضعیت و شاخص رشد سریع علمی کشور را مخدوش نمایند و اگر تجدید نظر در روابط خارجی نبود، احتمال افت شدیدی در شاخ‌های علمی کشور انتظار می‌رفت.

امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه سالگرد شهادت بزرگ یاران انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر و همراهان صدیق ایشان و هفته دولت با رای اعتماد مجدد به وزیر دانشمند، متدین و انقلابی، استاد گرامی، جناب آقای دکتر رضا فرجی‌دانا، دولت یازدهم را در استمرار خدمتگزاری به نظام علم و فناوری و مردم شریف ایران اسلامی مساعدت و یاری نمایند و اجازه ندهند فضای آرام، همدلی، وحدت و امید پدید آمده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی کشور با حضور نخبگان، اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشگاهیان بار دیگر دچار ناآرامی، تفرقه و چالش شود.»

انتهای پیام

کد N451923

وبگردی