آفتاب

سه پاکستانی در تیراندازی نیروهای مرزی هند زخمی شدند

سه پاکستانی در تیراندازی نیروهای مرزی هند زخمی شدند

اسلام آباد - ایرنا - منابع نظامی نظامی پاکستان اعلام کردند که بر اثر حملات خمپاره ای و تیراندازی نیروهای مرزی هند به سمت خاک این کشور در امتداد خط کنترل منطقه ˈسیالکوتˈ در شرق که صبح امروز (دوشنبه) رخ داد، سه نفر ازجمله دو مرزبان پاکستانی زخمی شدند.

براساس این گزارش، تیراندازی نیروهای هندی در بخشهای ˈچاروا و هریالˈ در حومه شهر سیالکوت در ایالت پنجاب منجر به زخمی شدن این سه شهروند پاکستانی شد.

نیروهای مرزی پاکستان موسوم به (رنجرز) نیز برای متوقف کردن آتشباری نیروهای هندی دست به اقدام مشابه زدند.

هند و پاکستان یکدیگر را به نقض آتش بس در امتداد خط کنترل دو کشور در منطقه کشمیر متهم می کنند. تبادل آتش اخیر در این منطقه باعث تلفات هر دو کشور شده و تنش در روابط میان این دو قدرت هسته ای را در جنوب آسیا تشدید کرده است.

تشدید تنشها بین پاکستان و هند در پی درگیری در نوار مشترک مرزی درحالی صورت گرفته است که اسلام آباد و دهلی نو برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح تلاش کرده و پیش بینی می شود نخست وزیران دو کشور ماههای آتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کنند.

در شرایطی که دولت های جدید اسلام آباد و دهلی نو تلاشهای تازه ای را برای بهبود بخشیدن به روابط پرتنش دو کشور و از سرگیری مذاکرات برای عادی سازی روابط آغاز کرده اند، حوادث اخیر در مرزهای دو کشور، ازسرگیری گفت وگوها میان دو همسایه را به طور جدی تحت الشعاع قرار داده است.

مقامهای نظامی پاکستان معتقدند تداوم آتشباری نیروهای هندی، قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند را که در سال 1382 شمسی (2003میلادی) میان دو کشور امضا شد، تهدید می کند.

دو کشور به منظور کاستن از تنش در روابط مرزی خود در ماههای گذشته با یکدیگر گفت و گو کردند.

اخیرا دولتهای پاکستان و هند توافق کردند که نشست قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور دوم شهریور (24 اوت) در اسلام آباد برگزار شود که این تحول، نوید دهنده تلاش مجدد اسلام آباد و دهلی نو برای تنش زدایی و بهبود روابط دوجانبه است.

آساق*272*274*1723**1577
کد N451864

وبگردی