آفتاب
واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی

ممتاز: شکست مذاکرات به معنای بی‌نتیجه بودن آن نیست/ مشروعیت تحریم‌ها خدشه‌دار شده است

ممتاز: شکست مذاکرات به معنای بی‌نتیجه بودن آن نیست/ مشروعیت تحریم‌ها خدشه‌دار شده است

مشاور حقوقی وزارت امور خارجه گفت: شکست مذاکرات به معنای بی‌نتیجه بودن مذاکرات نخواهد بود. حاصل این روند اثبات حسن نیت ایران و خدشه‌دار شدن مشروعیت و قداست تحریم‌هاست.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جمشید ممتاز، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه در سخنانی در همایش یک روزه "واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم" با اشاره به قطعنامه‌هایی که در سال‌های گذشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده است و موضوع غنی‌سازی در آن به طور کلی منع شده و از ایران خواسته شده تا فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند، گفت: از این زاویه توافق ژنو که در آن غنی‌سازی ایران مورد تأیید قرار گرفته و اجازه فعالیت پیدا کرده است حائز اهمیت است.

اساساً‌ هدف از قطعنامه‌ای که برای اولین‌بار درباره موضوع هسته‌ای در شورای امنیت تصویب شد و به واسطه آن موضوع هسته‌ای روی میز شورای امنیت قرار گرفت برای این بود که ایران را ملزم کند از فعالیت‌های غنی‌سازی خود دست بردارد. البته ما باید به این قطعنامه و قطعنامه‌های بعدی توجه‌ای نکردیم و به فعالیت‌های خود ادامه دادیم و امروز در حدود بیست هزار سانتریفیوژ داریم.

او با اشاره به توافق ژنو اظهار کرد: عده‌ای بر این مساله تأکید دارند که سند مورد توافق قرار گرفته در نوامبر 2013 یک سند با تعهد بین‌المللی است در صورتی که این‌گونه نیست.

ممتاز گفت: در صورت نقض این توافق از سوی طرف‌ها مسوولیتی در صحنه بین‌الملل برای هیچ یک از آن‌ها ایجاد نمی‌شود صرفاً این سند تعهد سیاسی و اخلاقی دارد. این سند یک نقشه راه و برنامه عمل مشترک برای رسیدن به راه‌حل مورد قبول و دراز مدت برای حصول به یک راه‌حل جامع برای حل مساله هسته‌ای است و در این قالب مذاکراتی نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: احتمالاً‌ بعد از رسیدن به یک توافق جامع احتمالی یک سند بین‌المللی را پیش‌رو خواهیم داشت.

این حقوقدان برجسته هم‌چنین به اعلامیه مشترک ظریف و اشتون در 24 نوامبر 2013 اشاره کرد و گفت: آن اعلامیه نیز تصریح دارد که توافق ژنو یک سند الزام‌آور نیست بلکه تعهدی در مذاکره برای رسیدن به تفاهم را ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: در چارچوب توافق ژنو دو طرف به طور داوطلبانه اقداماتی را انجام می‌دهند.

ممتاز با اشاره به احتمال شکست در مذاکرات گفت: قطعاً در صورت شکست دنیا به پایان نخواهد رسید و شکست به معنای بی‌نتیجه بودن مذاکرات نخواهد بود و ما برمی‌گردیم به وضعیت قبل از نوامبر 2013. غنی‌سازی در سطح پنج درصد ادامه پیدا می‌کند و حتی اگر ضرورت باشد می‌توانیم بالاتر از پنج درصد هم غنی‌سازی کنیم.

وی گفت: اجماعی که بین پنج عضو دائم شورای امنیت از 2006 تا کنون وجود داشته است و حاصل آن قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است در روند مذاکرات و با اثبات حسن نیت ایران و تبدیل ذخایر 20 درصد متزلزل شده است. شاید تحریم‌ها به تعلیق در نیاید اما مشروعیت و قداست آن‌ها با حسن نیت ایران خدشه‌دار می‌شود.

انتهای پیام

کد N451740

وبگردی