آفتاب
استیضاح و پرسش‌های جامعه دانشگاهی

استیضاح فرجی‌دانا برای مجلس شان و منزلت نمی آورد

استیضاح فرجی‌دانا برای مجلس شان و منزلت نمی آورد

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور با انتقاد از استیضاح فرجی دانا، به بیان دلایل و چرایی مخالفت خود درباره آن پرداختند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر رضا داوری اردکانی فیلسوف ایرانی و رییس فرهنگستان علوم ایران در این باره گفت: فرجی‌دانا در زمره وزیرانی است که هم با نظام پیوند دارد، هم با دانشگاه و دانشگاهیان. وی همچنین افزود: درست است که دانشگاهیان و دانشجویان هریک جدا جدا با نظام ارتباط دارند اما لازم است وزارت علوم هم رابط دانشگاه و نظام باشد، وزیر اگر صرفاً با دانشگاه یا با نظام پیوند داشته باشد شاید نتواند تعادلی را که باید میان علم و فرهنگ و مدیریت کشور وجود داشته باشد، ایجاد کند.

رییس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به اینکه دکتر فرجی‌دانا تاکنون رؤسای خوبی برای دانشگاه ها برگزیده است گفت: دانشگاهیان از زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمده از عملکرد وزارت علوم رضایت دارند.وی همچنین افزود: اکنون اگر کسانی معتقدهستند پیشرفت علم در این مدت چند ماه کند شده است باید وسایل دقیقی برای اندازه‌گیری پیشرفت و رکود علم در اختیارشان باشد.

این چهره فرهیخته همچنین گفت: من که با دانشگاه و دانشگاهیان کم و بیش تماس دارم نشانی از این کندی و رکود نمی‌بینم. اصلاً پیشرفت و رکود علم ربطی به آمدن و رفتن رئیس و مدیر ندارد. اگر علم در حال پیشرفت باشد مدیر و رئیس نمی‌توانند سیر آن را کند کنند.

به گفته دکتر داوری اردکانی استیضاح وزیر علوم چه رأی بیاورد و چه نیاورد نه برای استیضاح‌کنندگان سودی دارد و نه بر قدر و اعتبار مجلس می‌افزاید و شاید اثر منفی هم داشته باشد، زیرا استیضاح باید مستند به اصول و قوانین باشد نه به سلیقه‌های جناحی و گروهی.

این فیلسوف ایرانی همچنین در ادامه صحبت ای خود گفت: به فرض اینکه آقای فرجی‌دانا از وزارت علوم برود، قرار نیست که ریاست‌جمهوری شخصی را که استیضاح‌کنندگان پیشنهاد می‌کنند در رأس وزارت علوم بگمارد و این سیاست وزارت علوم در غیاب آقای فرجی‌دانا هم ادامه خواهد داشت.

این استاد ممتاز دانشگاه تهران همچنین افزود: وزیر منتخب و منصوب مجلس نیست، بلکه ریاست‌جمهوری او را به مجلس پیشنهاد می‌کند و مجلس پیشنهاد را تأیید می‌کند.وی با اشاره به اینکه اگر در قانون اساسی هم به مجلس حق داده‌اند که وزارت وزیر را تأیید کند از بابت احترام به مجلس بوده گفت: خوب است مجلس هم به انتخاب رئیس‌جمهوری منتخب مردم و در این مورد خاص به تأیید قبلی خود احترام بگذارد و اجازه دهد وزیر علوم به کار خود ادامه دهد.

وی در پایان افزود: اگر بعضی از مجلسیان از بابت بعضی انتصاب‌ها نگرانی‌هایی دارند از آنجا که مهمترین انتصاب‌های وزیر علوم یعنی تعیین رؤسای دانشگاه‌ها باید با موافقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشد، نگرانی‌شان وجهی ندارد.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس: فرجی دانا در طول دوران وزارتش حرکت افراطی و تند نداشته

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فرجی دانا کمتر از یکسال است که مسؤلیت وزارتخانه را به عهده گرفته، گفت: چگونه می‌توان در مورد کسی که یکسال از عمر وزارتش گذشته با قاطعیت قضاوت کرد؟

حسینعلی قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی»ایسنا، با بیان اینکه فرجی دانا کمتر از یکسال مسؤلیت وزاررتخانه را به عهده گرفته و به یک بافتار فرهنگی سیاسی وارد شده که این بافتارها نتیجه گفتگوها و کنش و واکنش های مجلس و ریاست جمهوری بوده، نه حاصل عملکرد خودش گفت: 10 ماه از ورود فرجی دانا وزارتخانه و این بافتار گذشته و وی این بافتار را هدایت می کند.

وی در همین راستا پرسید: چگونه می‌توانیم کسی را که یکسال از عمر وزارتش نگذشته با قاطعیت قضاوت کنیم؟ آیا این کار بی ثباتی مدیریتی در کشور را تقویت نخواهد کرد؟

قبادی با اشاره به اینکه فرجی دانا در طول دوران وزارتش حرکت افراطی و تند نداشته و با متانت و با بررسی و مشورت های فراوان تغییراتی حداقلی ایجاد کرده است گفت: در عموم دانشگاه ها سال گذشته فضایی آرام و با نشاط و همراه با بالند گی داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه استیضاح و نظارت حق مجلس است تصریح کرد: باید دلایل مجلس حلاجی و واکاوی شود.

قبادی با طرح این سؤال که آیا درست است که استیضاح در آخر مرداد و در آستانه بازگشایی دانشگاه ها انجام شود؟ و آیا این مهم امکان برنامه ریزی را در جایی مثل دانشگاه به وجود می آورد؟ گفت: ذات دانشگاه ثبات مدیریت را می طلبد و مصالح کشور، به ویژه در شرایط کنونی اقتضا می کند که محیط دانشگاهی آرام، منطقی، علمی و در عین حال با نشاط و بالند گی پژوهشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم با محیط دانشگاهی خاموش نمی توان به توسعه علمی رسید.

این استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به حل آرام و منطقی برخی مسائل توسط فرجی دانا اظهار کرد:برای مثال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از زمان تاسیس تا الان مشکلاتی با وزارت علوم داشتند که فرجی دانا این مسائل را کاملا آرام و منطقی و در کوتاه ترین زمان حل کرد.

قبادی که نقش مؤثری در انقلاب فرهنگی داشته، افزود: فکر می کنم اگر ما ارزش های مورد نظر در انقلاب فرهنگی،‌ نظرات امام خمینی (ره) و دیدگاه های مقام معظم رهبری را کنار هم بگذاریم، با توجه به تدابیر فرجی دانا در شرایط کنونی به صلاحیت شخصی و کم بدیل وی پی می بریم.

وی گفت: امیدواریم مجلس بر غاطبه دانشگاهیان، که از عملکرد فرجی دانا راضی هستند و وی را موفق و به دور از انگیزه های شخصی و جناحی می دانند، احترام بگذارد.

بورسیه ها ، مدرک آشکاری بر چرایی این استیضاح است

دکتر مطهرنیا عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا فرجی دانا را فردی متعهد به انقلاب دانست و تأکید کرد: فضای حاکم بر این استیضاح سیاسی است.

وی فضای گفتمانی حاکم بر استیضاح وزیر علوم را حامل اهداف سیاسی برخاسته از منافع جناحی و شخصی دانست و افزود: ‌انتشار اسناد بورسیه ها ، مدرک آشکاری بر چرایی این استیضاح است.

او درهمین خصوص اظهارکرد:‌ فرجی دانا در این مدت به افزایش دانایی همت نهاده و برآن است جلوی بازتولید جهل را بگیرد. حال اینکه چرا وزیری که به دنبال ایجاد مانع برای بازتولید جهل است را استیضاح می کنند در افکار عمومی جامعه جای پرسشی جدی دارد.

مطهری نیا فرجی دانا را فردی متعهد به انقلاب و متخصص دانست و تصریح کرد: رأی اعتماد به هر وزیر به معنای پذیرش تمام انتصابات اوست.

او با اشاره به حدیث امام علی (ع) بیان کرد: اشخاص به واسطه عملکرشان باید مورد قضاوت بگیرند نه خودشان.اگر نیروی متنصبی از مسیر اصلی منحرف شد باید دیدگاه او را رد کرد.

وی پرونده بورسیه ها را خارج از چارچوب های قانونی عنوان کرد و درهمین خصوص گفت: اکنون بورسیه ها به صحنه افکار عمومی آمده. اگر اذعان نمایندگان براین است که خطای بورسیه غیرقانونی در مقیاس کوچکتر توسط عده ای تکرارشده، این مسئله دلیل بر رفع اتهام از آن ها نیست.

فرجی دانا اهل هیچ گونه معاملات سیاسی نیست

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: فرجی دانا از بهترین وزیران دولت روحانی است. به دلیل اینکه فردی شایسته، توانمند و انسانی صادق، پاک و به دور از هرگونه حیله و دروغ است.

شاه‌نظری با بیان اینکه این فرد همیشه تابع موازین و قواعد بوده است، گفت: فرجی دانا اهل هیچ گونه معاملات سیاسی نیست و چون مراکز علمی نظیر دانشگاه‌ها نیاز به شخصیتی دارد که کاملا جایگاه علم را بشناسد و علم را به عنوان ابزاری سیاسی برای قدرت به کار نگیرد به عقیده بنده برخی مجلسی‌ها دچار اشتباه بزرگی شده‌اند که قصد دارند وزیر علوم را استیضاح کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد دلیل این حرکت رنگ و بویی سیاسی دارد، افزود: طبق صحبت‌های رییس جمهور دانشگاه باید هم فضایی باز داشته باشد و هم پویا و آرام باشد؛ دانشگاه و مراکز علمی نمی‌توانند با حکم و دستور رشد کنند؛ اگر ما معتقد هستیم تمام آرا باید ارایه تا علم نیز تولید شود باید بدانیم که دانشگاه مهمترین محل چنین رشدی است و نباید با بستن و انحصاری کردن اداره شود.

فرجی دانا مورد حمایت جامعه دانشگاهی است

هم‌چنین معاون اسبق فرهنگی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه استیضاح حق قانونی نمایندگان است، گفت: فرجی دانا وزیری بود که دیرتر از وزاری دیگر کار خود را آغاز کرد و مدت کوتاهی است که در وزارت خانه حضور دارد و باید فرصت بیشتری به او داد تا بتواند اهدافش را به پیش ببرد.

فریدون اللهیاری با بیان اینکه معتقدم روند استیضاح بیشتر سیاسی است، اضافه کرد: فرجی دانا از وزرای موفقی است که در شرایط نابسامان دانشگاه‌ها سکان را به دست گرفت و با وجود همه موانع و سختی‌های پیش رو با اقتدار کارها را به پیش برد البته کسانی بیشتر متوجه فعالیت خوب فرجی دانا می‌شوند که با شرایط وزارت خانه و دانشگاه‌ها در دوره دولت گذشته آشنایی داشته باشند.

این استاد تاریخ با بیان اینکه وزارت علوم کار سنگینی در پیش دارد، خاطرنشان کرد: فرجی دانا از موفق‌ترین وزرای کابینه روحانی است و حرکت‌های شایسته‌ای انجام داده و توانسته است تا حد زیادی اعتماد دانشگاهیان را که آسیب دیده بود جلب کند و نشاط و پویایی را بار دیگر به فضای دانشگاه‌ها برگرداند.

اللهیاری با بیان اینکه نمایندگان باید تامل بیشتری در پرسش‌های مطرح شده داشته باشند، تصریح کرد: وزارت علوم عزم جدی را به کار بسته تا به روش نادرستی که در گذشته شاهد بودیم رسیدگی کند و نماینده‌ها به عنوان نماینده مردم باید از این افکار حمایت کنند.

خوب بود نمایندگان جلوی کج‌روی‌های گذشته را می‌گرفتند

وی با بیان اینکه فرجی دانا مورد حمایت جامعه دانشگاهی است، افزود: روندی که وزیرعلوم در پیش گرفته است با اراده عمومی دانشگاهی هماهنگی دارد و از مجلسی که در واقع عصاره مردم است انتظار می‌رود با اراده عمومی جامعه هماهنگ باشد.

معاون اسبق فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: این استیضاح رنگ و بویی سیاسی و کمتر جنبه فنی دارد؛ وقتی نمایندگان با حساسیت کارنامه وزارت علوم را پیگیری می‌کنند خوب بود در چند سال گذشته نیز بسیاری از نابسامانی ها را با تیزبینی بررسی می کردند و جلوی کج روی‌ها را می‌گرفتند.

عده‌ای دوست ندارند وضع بهتر شود

همچنین معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه موافق استیضاح وزیر علوم نیستم، گفت: فرجی دانا به مراتب از وزاری قبلی هم ذی صلاح‌تر و هم بهتر عمل کرده است و در یک سال گذشته شاهد بهبود جدی دانشگاه ها بوده‌ایم و اینگونه به نظر می‌رسد عده‌ای دوست ندارند وضع بهتر شود.

برنج‌کوب با بیان اینکه این استیضاح سیاسی است، افزود: فرجی دانا فردی متعهد و متخصص است و اینگونه افراد نادر هستند و به عقیده بنده این استیضاح نوعی دهن کجی به دانشگاه و دانشگاهیان است.

انتهای پیام

کد N451738

وبگردی