آفتاب

داوری جلوه‌های ویژه بصری جشن سینما چگونه انجام شد؟

داوری جلوه‌های ویژه بصری جشن سینما چگونه انجام شد؟

رئیس انجمن جلوه‌های ویژه بصری سینمای ایران درمورد داوری جشن سینما توضیحاتی داد.

سید امیررضا معتمدی در متن ارسالی که در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده آورده است:«در تماس چندی از دوستان پیرو شبهات بوجود آمده در مسیر داوری جلوه‌های بصری جشن سینما لازم دیده شد توضیحاتی جهت روشن شدن به اطلاع دوستان برسانم.

در داوری جلوه‌های بصری سه نفر از شورای مرکزی و دو نفر از بدنه صنف به عنوان داور تخصصی انتخاب گردیدند و انتخاب آنها توسط هیات مدیره به نحوی صورت گرفت که از دانش، تجربه و اخلاقیات لازم جهت داوری برخوردار باشند.

با اجماع داوری در میان فیلمهای سه ساله جشن در مجموع دوازده فیلم دارای جلوه‌های بصری قابل بررسی و توجه یافت شدند و از آنجا که اکنون شش یا هفت طراح جلوه‌های بصری فعال در سینمای ایران مشغول به کار هستند و این آمار در سالهای قبل حتی کمتر هم بوده بطور اجتناب ناپذیری هشت فیلم از میان دوازده فیلم برگزیده متعلق به داوران این دوره بود.

در این شرایط کنار گذاشتن هشت فیلم از دوازده فیلم با جلوه‌های بصری قابل توجه در سه سال گذشته و معرفی فیلمهای دیگر صرفا جهت عدم حضور داوران در میان کاندیداها به نوعی هر چه باشد دیگر داوری نخواهد بود.و اصولا هرگونه اقدامی در روند داوری جشن سینما و یا هر جشنواره دیگر که در راستای داوری کیفیت آثار نباشد بطور قطع خیانت به داوری و اهالی سینما خواهد بود.

با این وجود جهت معرفی کاندیداهای بیشتر یعنی هفت کاندیدا در هر رشته نامه‌ای از سوی چندین صنف بخصوص جلوه‌های بصری به شورای سیاست گذاری جشن نوشته شد که شورای محترم با دلایلی روشن امکان افزایش تعداد کاندیداها را غیر ممکن اعلام نمود.

در خاتمه باید افزود برخلاف آنچه این روزها در شیپورها می‌دمند که در کل داوری جشن سینما لابی شده، داوران جلوه‌های بصری پس از اجماع در مورد فیلمهای قابل بررسی، رای گیری مستقلی داشتند که مدارک آن نیز موجود است و بر طبق نتیجه نهایی رای گیری دو مورد از فیلمهای کاندید جلوه‌های بصری با چهار رای و سه مورد دیگر با سه رای برگزیده شدند و شرایطی برای لابی و خودرایی وجود نداشته و نتیجه نهایی صرفا برآیند آرای مستقل داوری بوده.

حال با وجود آنکه می‌دانیم این روزها کسانی هستند که فقط افعالی را صرف می‌کند که برایش صرف داشته باشد و در نهایت تفسیر خود را خواهند داشت،این مطالب را صرفا جهت شفاف سازی نوشتیم تا اگر عدم اطلاعی به سبب کوتاهی در اطلاع رسانی وجود دارد برطرف گردد.»

انتهای پیام

کد N451396

وبگردی