آفتاب

ترکمان‌های عراق هم از غرب سلاح خواستند

ترکمان‌های عراق هم از غرب سلاح خواستند

همزمان با ارسال تسلیحات از سوی غرب به کردهای عراق، ترکمان‌های این کشور نیز برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش خواستار دریافت سلاح شدند.

همزمان با ارسال تسلیحات از سوی غرب به کردهای عراق، ترکمان‌های این کشور نیز برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش خواستار دریافت سلاح شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "ارشاد الصالحی"، رئیس جبهه ترکمان‌های عراق هشدار داد، افزایش حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا و اتحادیه اروپا از نیروهای پیشمرگ کردستان باعث تغییر پویایی این منطقه می‌شود.

وی افزود: حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا و اتحادیه اروپا از کردهای عراق بسیار خوب است و یک اقدام مثبت علیه گروه تروریستی داعش محسوب می‌شود. اما این کمک‌ها نباید تنها مختص به کردها باشد و باید از ترکمان‌ها نیز حمایت تسلیحاتی شود.

رهبر ترکمان‌ها که پیش‌تر گفته بود این اقلیت از ترکیه و دیگر کشورها درخواست حمایت تسلیحاتی نمی‌کند، گفت: اگر تنها این حمایت‌ها به کردهای عراق محدود شود، نشان می‌دهد که پشت این تصمیم برنامه‌ها و بازی‌های دیگری نیز وجود دارد.

الصالحی گفت: موضع غرب برای حمایت از کردهای عراق با انگیزه برنامه‌های تقسیم این کشور به سه بخش از جمله منطقه شیعه در جنوب، منطقه کردها در شمال و منطقه سنی‌ها در مرکز عراق صورت می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد، ایجاد یک منطقه ویژه برای مسیحیان و ایزدی‌ها در سطح نینوا نیز بخشی از این برنامه‌ها است. اگر این برنامه عملی شود، ترکمان‌ها دیگر قادر به زندگی نیستند و به این سرزمین دسترسی ندارند.

الصالحی گفت: غیرممکن است که ما چنین مسأله‌ای را بپذیریم. من از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهم تا مشکلات ترکمان‌ها را نادیده نگیرند. ترکمان‌ها از بزرگترین‌ خسارات جانی و مالی در عراق رنج می‌برند. این رویکرد برای شورای امنیت درست نیست که تنها به ایزدی‌ها و مسیحیان کمک کند.

انتهای پیام

کد N451378

وبگردی