آفتاب

سیستم سیاسی ترکیه تا 2015 ریاست جمهوری می‌شود/ گل گزینه نخست‌وزیری نیست

سیستم سیاسی ترکیه تا 2015 ریاست جمهوری می‌شود/ گل گزینه نخست‌وزیری نیست

معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که پس از انتخابات پارلمانی سال 2015 احتمالاً ترکیه به سیستم ریاست جمهوری تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه صباح ترکیه، بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه عنوان کرد که از زمان پیروزی اردوغان در انتخابات با 52 درصد از آراء، کشورش هم‌اکنون سیستم شبه‌ریاست جمهوری اتخاذ کرده است.

آرینچ تصریح کرد: ما سیستم ریاست جمهوری را بررسی می‌کنیم برای این‌که باور داریم مدل ریاست جمهوری مناسب‌تر باشد.

وی همچنین تأکید کرد که چنانچه حزب حاکم عدالت و توسعه بتواند در انتخابات سال 2015 کرسی‌های لازم را به‌دست آورد، پس از آن قانون اساسی جدید را ارائه می‌کند.

معاون رجب طیب اردوغان همچنین به وضوح اعلام کرد که عبدالله گل، رئیس جمهوری کنونی ترکیه نمی‌تواند نخست‌وزیر شود چرا که وی باید اول از همه وارد حزب حاکم شود و این اقدام پیش از انتخابات 2015 ممکن نیست.

در همین حال یکی از مقام‌های حزب حاکم ترکیه گفت که عبدالله گل به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری مطرح نیست.

رجب‌ طیب اردوغان، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه قرار است در 28 اوت حکم ریاست‌ جمهوری‌اش را تحویل بگیرد و بسیاری از ناظران گل را که از متحدان نزدیک اردوغان است به عنوان جانشین وی می‌دانستند. با این وجود این احتمال وجود دارد که پس از 28 اوت، عبدالله گل وارد حزب حاکم شود و پس از انتخابات 2015 به عنوان نخست‌وزیر تعیین شود اما تا قبل از آن این احتمال مردود است و افراد دیگری از جمله احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از گزینه‌های اصلی به‌شمار می‌روند. همچنین گزارش‌هایی در روز شنبه منتشر شد مبنی بر اینکه اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) به‌شدت از داوود اوغلو حمایت می‌کنند و وی را جانشین خوبی برای اردوغان می‌دانند.

به هر حال نخست‌وزیر آتی ترکیه تنها یکسال این سمت را برعهده خواهد داشت و به احتمال زیاد پس از انتخابات 2015 تغییر می‌کند.

انتهای پیام

کد N451343

وبگردی