آفتاب
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با ایلنا:| 196204

مجلسی‌ها به جای استیضاح از فرجی دانا قدردانی كنند/ افشاگری بورسیه‌های غیر قانونی وظیفه مجلس بود نه وزیر

مجلسی‌ها به جای استیضاح از فرجی دانا قدردانی كنند/ افشاگری بورسیه‌های غیر قانونی وظیفه مجلس بود نه وزیر

امام(ره)همواره نسبت به اینکه وزارت خارجه به مجلس کشانده شود تعصب داشته و تذکر می‌دادند و همواره مراقب بود که وزارت خارجه آسیب نبیند در حالی با وجود جنگ، بار خاصی روی دوش وزارت خارجه نبوده و سیاست خارجی به اندازه امروز حساس نبود ضمن اینکه در حال حاضر نیز رهبر انقلاب نیز چنین نظری دارند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فرجی دانا با افشاگری حقایق پنهانی وزارت علوم کابینه احمدی ن‍ژاد وظیفه نظارتی مجلس را گوشزد کرد، گفت: نظر امام (ره) در زمینه کشاندن وزرا به مجلس غیر از عملکرد کنونی نمایندگان است، مجلس به جای استیضاح از وزیر به خاطر انجام وظیفه‌ای که به عهده نمایندگان بوده قدردانی کند.

محمد رضا بهزادیان، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم، گفت: حرمت نهاد قوه مقننه به عهده نمایندگان و رئیس مجلس است و یادمان نرود که امام (ره) فرموده بودند که مجلس محل عصاره فضائل ملت است چرا که نخبه ترین وخالص‌ترین‌ها در آنجا جمع می‌شوند بنابراین باید عملکرد بهتری داشته باشند.

نمایندگان تلاش کنند حیثیت مجلس آسیب نبیند/کشمکش‌های جناحی پایگاه مجلس را متزلزل می‌کند

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان تلاش کنند که حیثیت مجلس آسیب نبیند، تصریح کرد: اگر مردم و رای دهندگان تصور کنند که نمایندگان دچار کشمکش جناحی، سنگ اندازی و یا عدم همکاری شوند بدون شک پایگاه و مجلس دچار تزلزل و ضعف می‌شود و نمایندگان یقین بدانند که در انتخابات بعدی سراغ جناح مقابلشان خواهند رفت.

تفاوت نگاه مجلسی‌ها به وزرای دولت کنونی و قبلی مشهود است

بهزادیان خاطرنشان کرد: بحث بر سر این نیست که نمایندگان از حداکثر اختیاراتشان استفاده نکنند بلکه بر سر این است که در رای خود جانب دارانه عمل نکنند و موجبات کارشکنی در کار نمایندگان دولت را فراهم نکنند بطوری که طبق گفته رئیس جمهور وزرا و معاونین بیش از حد به کمیسیون‌ها و نهاد مجلس دعوت می‌شوند در حالی که در مقایسه با دور اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این سوگیری و جناحی عمل کردن نمایندگان کاملا مشهود است.

نتیجه گیری از عملکرد نمایندگان در استیضاح؛ به عهده مردم

وی توضیح داد: رویه کنونی نمایندگان در کشاندن وزرا به مجلس یا به این مفهوم است که دولت کنونی پرخطا‌تر بوده و خلاف قانون بیشتری دارد و خیال مردم مشوش‌تر است که در این صورت حق را به نمایندگان می‌دهند و یا موضوعات دیگری در میان است که مردم خود واقفند و نتیجه گیری خواهند کرد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی یادآور شد: دولت در حال حاضر بار سنگینی به دوش می‌کشد به طوری که در حال حاضر با شرایط نه چندان مناسب اقتصادی اعم از بیکاری و یا مسائل سیاست خارجی مواجه است و کارشکنی‌های‌گاه و بیگاه مجلس نیز مزید بر علت شده است.

نظر امام (ره) در مورد کشاندن وزرا به مجلس؛ نگذارید وزارت خارجه آسیب ببیند

وی در ادامه با اشاره به نظر امام (ره) در خصوص سوال نمایندگان از وزرای دولت بالاخص وزیر خارجه، تصریح کرد: ایشان همواره نسبت به اینکه وزارت خارجه به مجلس کشانده شود تعصب داشته و تذکر می‌دادند و همواره مراقب بود که وزارت خارجه آسیب نبیند در حالی با وجود جنگ بار خاصی روی دوش وزارت خارجه نبوده و سیاست خارجی به اندازه امروز حساس نبود ضمن اینکه در حال حاضر نیز رهبر انقلاب نیز چنین نظری دارند.

بهزادیان افزود: امروز در شرایط تحریم بسر می‌بریم، تمام قدرت‌های بزرگ و اعضای سازمان ملل بر علیه ما بخش نامه تصویب کرده و تحریم می‌کنند اما همگی شاهدیم که طی یک سال گذشته سیاست خارجی، توافقت ژنو و بحث هسته‌ای بشدت زیر ذره بین مجلس رفته و روی آنتن است در حالی که در عملکرد وزارت خارجه دولت قبلی چنین موشکافانه برخورد نمی‌شد.

نمایندگان حریم نهاد مقدس جمهوری اسلامی را نشکنند

وی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: حواسمان باشد که حریم یکی از مقدس‌ترین نهادهای جمهوری اسلامی یعنی مجلس دچار خدشه و آسیب نشود.

نمایندگان باید از وزیر علوم قدردانی هم بکنند

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: همه آگاهان و مطلعین معتقدند که شفاف سازی و گفتن حقایق و اتفاقات پنهانی دولت وظیفه نظارتی مجلس است و باید نقاط کور و غیر شفاف را پیدا کند و حال که یک وزیر تخلفات و اتفاقات حیطه وزارت خانه‌اش را روشن و افشا‌گری کرده باید مورد سپاس و قدردانی واقع شود.

فرجی دانا وظیفه شفاف سازی نمایندگان را انجام داد؛ مستحق استیضاح نیست/ افشاگری وزیر وظیفه نظارتی مجلس را زیر سوال برد

وی ادامه داد: اگر موارد غیر شفاف و یا ردپایی از رانت و بی‌قانونی در وزارت خانه‌ای اتفاق افتاده این وظیفه مجلس بوده که تحقیق و تفحص کرده و حقایق را روشن کرده و آنقدر تعلل نمی‌کردند که وزیر وظیفه آن‌ها را گوشزد کرده یا انجام دهد در حالی که تاکنون علاوه بر اینکه کوتاهی کرده عملکرد وزیر را نیز سوال می‌برند.

در صورت برکناری فرجی دانا وزیر بعدی با شیب تندتری افشاگری می‌کند

بهزادیان یادآور شد: مجلس به خاطر داشته باشد اگر حتی این وزیر این رویه را دنبال نمی‌کرد و حتی وزیر را برکنار کند چه بسا اینکه وزیر بعدی باشیب تندتری این قضیه را دنبال کند ضمن اینکه اگر مجلس در این روند تردید به خود راه دهد ماهیت خود را زیر سوال برده است.

وی همچنین تاکید کرد: مجلس باید همواره تاکیدات رهبری مبنی برعدم فاصله افتادن بین دو قوه اصلی را فراموش نکند و موجبات اختلاف قوا را فراهم نکند.

کد N451266

وبگردی