آفتاب

معاون حزب حاکم ترکیه: عبدالله گل نخست وزیر نخواهد شد

معاون حزب حاکم ترکیه: عبدالله گل نخست وزیر نخواهد شد

آنکارا - ایرنا - معاون دبیر کل حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ ترکیه گفت که ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری کنونی این کشور، نخست وزیر ترکیه نخواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی ˈسی ان ان ترکˈ ، ˈمحمد علی شاهینˈ معاون حزب حاکم ترکیه افزود: عبدالله گل به علت اینکه نماینده مجلس نیست، شانسی برای تصدی پست نخست وزیری ترکیه ندارد.

دوره ریاست جمهوری عبدالله گل پنجم شهریور به پایان می رسد و ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر کنونی ترکیه که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید، جانشین وی می شود.

بر اساس عرف سیاسی رهبر حزبی که در انتخابات عمومی بیشترین آرا را به دست آورده باشد، پست نخست وزیری را کسب می کند.

گفته می شود که قرار است ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه پس از آغاز به کار اردوغان به عنوان رییس جمهوری این کشور، رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه را بر عهده بگیرد.

اردوغان که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه پیروز شد ، ششم شهریور ماه کار خود را در پست ریاست جمهوری آغاز می کند.

منابع نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه می گویند که به احتمال قوی احمد داوداوغلو پس از اردوغان ، نخست وزیر جدید و موقت ترکیه خواهد بود.

اردوغان سه روز پیش گفت: پنجم شهریور ماه ˈکنگره عمومیˈ حزب حاکم، نخست وزیر جدید که وی رهبری حزب را نیز بر عهده خواهد داشت را انتخاب خواهد کرد.

بررسی رسانه ها و دیدگاه های منابع نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان نشان می دهد که در میان گزینه های احتمال انتصاب به نخست وزیری موقت ترکیه، شانس داود اوغلو بیشتر از سایر نامزدهای این پست است.

ˈحسین یایمانˈ استاد دانشگاه ˈغازی آنکاراˈ و نویسنده روزنامه ˈوطنˈ که به حمایت از حزب حاکم ترکیه شهرت دارد، نوشت که از سخنان اردوغان چنین استنباط می شود که گزینه اصلی وی برای تصدی پست نخست وزیری ترکیه ، داود اوغلو است.

برخی محافل نزدیک به دولت آنکارا نیز گمانه زنی کرده اند که ˈهاکان فیدانˈ رییس فعلی ˈسازمان اطلاعات و امنیت ترکیهˈ (میت) هم به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی می شود.

نخست وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه در ژوئن سال 2015 این سمت را برعهده خواهد داشت.

از ˈ بلند آرینچˈ، ˈمحمد علی شاهینˈ معاونان اردوغان و ˈبینالی یلدریمˈ وزیر ارتباطات سابق ترکیه نیز به عنوان گزینه های نخست وزیری موقت این کشور یاد می شود.

خاورم ** 2010**230**1651
کد N451249

وبگردی