آفتاب

شلیک گاز اشک آور به معترضان به قتل نوجوان سیاهپوست

شلیک گاز اشک آور به معترضان به قتل نوجوان سیاهپوست

تهران - ایرنا - پلیس ضد شورش آمریکا با شلیک گاز اشک آور و بمب های دودزا با معترضان به قتل یک نوجوان سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس در شهر فرگوسن ایالت میسوروی این کشور، درگیر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از فرگوسن در حومه شهر ˈسنت لوییسˈ، صدها معترض به قتل ˈمایکل براونˈ نوجوان سیاهپوست 18 ساله که هفته گذشته به دلیل تیراندازی ˈدارن ویلسونˈ افسر پلیس جان باخت، شامگاه یکشنبه پیش از آغاز ساعت منع آمد و شد با حمله نیروهای پلیس روبرو شدند.

پلیس ایالت میسوری که از جمعه گذشته (24 مرداد) وظیفه تامین امنیت این شهر را برعهده گرفته است، تایید کرد برای مقابله با معترضان از گاز اشک آور و بمب های دودزا استفاده کرده است.

غیر از این شاهدان عینی نیز از شنیده شدن صدای شلیک گلوله خبر دادند.

بر پایه این گزارش با آنکه معترضان در حال انجام اعتراضهای مسالمت آمیز بودند، یک سخنگوی پلیس گفت آنها قصد ورود به یک پاسگاه پلیس را داشته اند.

اعتراضها چند دقیقه قبل از آغاز ساعت منع آمد و شد در ساعت 12 شب در فرگوسن روی داد.

ˈجی نیکسونˈ فرماندار ایالت میسوری شنبه شب در شهرهای فرگوسن و سنت لوییس وضع فوق العاده اعلام و رفت و آمد را از ساعت 12 شب تا 5 صبح ممنوع کرد.

پلیس فرگوسن شنبه گذشته در گزارشی براون را مظنون به دزدی یک پاکت سیگار 49 دلاری چند دقیقه قبل از کشته شدنش توسط ویلسون دانسته و در عین حال در گزارش 19 صفحه ای خود آورده ویلسون از ماجرای دزدی مطلع نبوده است، اما هنگام گشت زنی متوجه شده براون به همراه دوستش سبب راه بندان در خیابان شده اند.

با وجود این، وکیل خانواده براون اعلام کرد آنها بشدت از اقدام پلیس برای گناهکار نشان دادن فرزندشان عصبانی هستند.

فرزند آنها هیچ سابقه جنایی نداشته و با پایان دبیرستان قصد داشت وارد کالج شود. این امر سبب تشدید اعتراضات و تظاهرات ضد نژادپرستی در شهرهای سنت لوییس و فرگوسن در ایالت میسوری شد.

فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکاست که بر اساس آمارگیری سال 2010، 21 هزار و 203 نفر جمعیت دارد و با ترکیب جمعیتی 67 درصد سیاهپوست و 29 درصد سفیدپوست بیشتر به عنوان شهری سیاهپوست نشین شناخته می شود.

با این حال سیاهپوستان در مناصب مدیریتی و دولتی آن، کمتر جای دارند و پلیس این شهر نیز تماما از سفیدپوستان تشکیل شده است.

اروپام**9157**1479
کد N451205

وبگردی