آفتاب

شاید وقتی دیگر!/نگاهی بر پیشنهادهای مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات

شاید وقتی دیگر!/نگاهی بر پیشنهادهای مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات

در حالی که جامعه‌ی رسانه‌ای کشور انتظار می‌کشید تا روز یکشنبه نمایندگان مجلس، ناظران خود در هیأت نظارت بر مطبوعات را معرفی کنند، این امر به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انتخاب عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، از جمله مواردی بود که گفته می‌شد روز یکشنبه - 26 مرداد ماه - در دستور کار جلسه‌ی علنی مجلس قرار می‌گیرد، اما اولویت‌های دیگر مجلس، پرداختن به این موضوع را به زمان دیگری موکول کرد تا اهالی رسانه همچنان اعلام نتیجه‌ی نهایی برای انتخاب یا رد نفرات پیشنهادی کمیسیون فرهنگی در «هیأت نظارت بر مطبوعات» را انتظار بکشند.

نفرات پیشنهادی جهت عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات، در ماه‌های اخیر انتقاداتی را از سوی اهالی رسانه به همراه داشته است. مجلس «حمید رسایی» و «محمود نبویان» را برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات به صحن علنی مجلس معرفی کرد تا نمایندگان مجلس از طریق رأی گیری، یکی از این دو را به عنوان نماینده قوه مقننه به هیأت نظارت بر مطبوعات معرفی کند؛ دو چهره‌ای که به اعتقاد کارشناسان با گرایش‌های سیاسی یکسانی شناخته می‌شوند و به عنوان اعضای جبهه پایداری، در ماه‌های اخیر به وزیر ارشاد درباره‌ی رسانه‌ها تذکر کتبی داده‌اند.

در انتخاب نفرات پیشنهادی جهت عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات علی‌مطهری رأی لازم را از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس کسب نکرد.

مطهری پس از حذف، پیشنهاد کرد که علاوه بر افرادی که از طرف کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما معرفی می‌شوند، کاندیداهای این دو شورا نیز امکان انتخاب در صحن علنی مجلس را داشته باشند.

مطهری می‌گوید: کمیسیون فرهنگی برای معرفی نفرات پیشنهادی خود جهت عضویت هیأت نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما به حداقل اکتفا کرده و در واقع در این باره غفلت شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، آیین‌نامه داخلی مجلس اینگونه عنوان کرده که کمیسیون تخصصی باید حداقل دو برابر افراد مورد نیاز برای عضویت در شوراها را به صحن علنی معرفی کند، اما به گفته‌ی مطهری، کمیسیون فرهنگی به کلمه «حداقل» توجه نکرده است.

گویا «پیش از این چنین ماده‌ای در آیین نامه وجود نداشته که کمیسیون‌های تخصصی ناظران مجلس در شوراها را انتخاب کنند و بعدا این ماده اضافه شد.»

لاریجانی جمله بالا را در جواب مطهری گفته و یادآور شده است که «در این ماده آمده که کمیسیون حداقل دو برابر افراد مورد نیاز را انتخاب کند؛ یعنی کمیسیون می‌تواند بیش از دوبرابر را به صحن علنی معرفی کند.»

مطهری نکته دیگری را هم مطرح کرده و گفته است: ممکن است اکثریت کمیسیون گرایش سیاسی خاصی داشته باشند و افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند که به این طریق دست مجلس برای انتخاب اصلح بسته خواهد بود.

علی لاریجانی در پاسخ به این اظهارات مطهری هم گفته است: در آیین نامه نیامده که مجلس باید از بین افراد معرفی شده توسط کمیسیون ناظران را انتخاب کند اما ظاهرا قصد مقنن این بوده که از بین اینها انتخاب شود.

بر اساس این گزارش ایسنا، مجلس قرار است این موضوعات را که علاوه بر علی مطهری، نگرانی بسیاری از اهالی رسانه را هم در پی داشته، در هیأت رییسه دقیق‌تر بررسی کند تا این ابهامات وجود نداشته باشد.

ابهاماتی که در روزهای اخیر جملاتی چون «نماینده مجلس در هیأت نظارت از نگاه بدبینانه به رسانه مبرا باشد» و «حضور افراطی‌ها در هیأت نظارت بر مطبوعات، کج‌دهنی به افکار عمومی است» را در گفت‌وگوهای ایسنا با برخی اهالی رسانه در پی داشته است.

انتهای پیام

کد N451029

وبگردی