آفتاب
مهر گزارش می دهد/

وام‌هایی که راه زندان را سد می‌کند/ فرصت دوباره زندگی برای زندانیان استان مرکزی با اشتغال‌زایی

وام‌هایی که راه زندان را سد می‌کند/ فرصت دوباره زندگی برای زندانیان استان مرکزی با اشتغال‌زایی

اراک – خبرگزاری مهر: شاید از میان صدها عنوان وامی که در بانک های خصوصی و دولتی به متقاضیان واگذار می شود موثر ترین و مهمترین وام ایجاد اشتغال، تسهیلات قرض‌الحسنه به زندانیان است. وامی که برای کاهش آسیب های اجتماعی و تغییر شیوه زندگی زندانیان آزاد شده ارائه می شود. وامهایی که راه زندان را بر زندانیان استان مرکزی سد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصوبه دولت درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان و پرداخت دیه اولیای دم و مصدومان و پرداخت سایر محکومیت‌های مالی غیرکلاهبرداری به محکوم‌له راهکاری بود که به کمک زندانیان استان مرکزی آمد. اعطای وام آن هم با تنفس دوساله به زندانیانی که ناخواسته در دیوارهای بلند زندانهای استان اسیر شده اند می تواند راه زندان را بر زندانیان سد کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حبس زدایی به مهر می گوید: سیاست کلی دستگاه قضایی با تبعیت از تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی کلی نظام کاهش استفاده از مجازات حبس و استفاده از مجازاتهای جایگزین از جمله جزای نقدی و ... بوده که قضات و  مراجع قضایی با توجه به این مهم تا حد امکان باید از صدور قرار بازداشت و مجازات حبس خود داری کنند.

حجت الاسلام حکمت علی مظفری افزود: این مهم عموماً شامل جرایم غیر عمد بوده و در خصوص  افراد هنجار شکن و بر هم زنندگان امنیت و نظم اجتماعی چاره ای جز اعمال مجازاتهای پیش بینی شده در قانون  نبوده و دستگاه قضایی با قدرت در تأمین امنیت عمومی و آرامش جامعه تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به تلاش مسئولان دستگاه قضایی از جمله دادستانها و قضات شعب در پیگیری وضعیت زندانیان تحت قرار به تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت زندانیان و در نتیجه کاهش 50 درصدی آمار این زندانیان طی دو سال گذشته در زندانهای استان اشاره کرد و افزود: کاهش آمار زندانیان در راستای وامهای خوداشتغالی، برگزاری کلاسهای آموزشی و...صورت گرفته است.

آقا موسی مردی که این روزها علاوه بر اشتغال در حرفه مورد علاقه اش نه تنها از او به عنوان یک زندانی نام نمی برند که این روزها یک کارآفرین است. کارآفرینی که با کوله باری تجربه امروز به درستی قدر آزادی و زندگی سالم را می داند. مردی که دیگر رنگ و بویی از کار خلاف و بداخلاقی های ناشی از آن نه در صحبتش و نه در رفتارش دیده می شود.

فرصتی دوباره برای زندگی

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: گمان نمی کردم یک روز بتوانم بعد از زندان فرصت دوباره ای برای زندگی داشته باشم فرصتی که در سایه یک وام خود اشتغالی کم بهره به من رو کرد تا باردیگر زندگی ام را بسازم.

موسی "ز" افزود: صاحب چهار دختر است و بعد از آزادی از زندان از وام خود اشتغالی زندانیان آزاد شده استفاده کردم و با اخذ 10 میلیون تومان وام توانستم کارگاه کوچک خیاطی در شهر اراک ایجاد کند.

وی ادامه داد: بعد از مدتی به واسطه عشق و علاقه ای که به کارم داشتم توانستم حوزه کاری خویش را گسترش داده و امروز علاوه بر ایجاد کارگاهی در تهران کارگاه تولیدی خود را در اراک نیز از نظر مواد اولیه کار پشتیبانی کنم.

این زندانی آزاد شده افزود: اگر وام اشتغالزایی و حرفه آموزی در زندان نبود چه بسا افرادی چون من امروز به جای فعالیت در حوزه اقتصادی بار دیگر راه خلاف را در پیش گرفته و سربار جامعه بودند این در حالیست که یک وام توانست کاملا مسیر زندگی افرادی چون مرا تغییر داده است.

سید رضا "چ" یکی دیگر از زندانیان آزاد شده اراکی است که در گفتگو با مهر از مزایای وام خود اشتغالی زندانیان گفت و معتقد است این وام راه نجات زندانیانی است که در حسرت یک زندگی سالم به سر می برند.

وی ادامه داد: در سال 90 به خاطر بدهی مالی محکوم به زندان شدم محکومیتی که شاید گمان می کردم آخرین ایستگاه زندگی ام باشد.

سید رضا نیز که امروز صاحب یک کارگاه تولیدی مانتو در اراک است افزود: از یک سو بدهکاری و از سوی دیگر مهر زندانی که بر پیشانی فردی چون من خورده بود پایان تمام آرزوهایی بود که برای فرزند کوچکم داشتم آرزوهایی که در قاب تلخ زندان نمی گنجید.

وی افزود: با همکاری مددکاران زندان از یک فقره تسهیلات اشتغالزایی 15 میلیون تومانی بهره مند شدم و توانستم در فرصتی دیگر زندگی را به کودک کوچکم هدیه دهم.

این فرد ادامه داد: وامهای بزرگی با ارقام میلیونی و میلیاردی در کشور جابجا می شوند ارقامی که درصد کوچکی از آنها می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اجتماعی جامعه را با دستگیری از زندانیان در آستانه آزادی حل کند.

تامین منابع خود اشتغالی برای زندانیان ضروری است

مدیرکل امور زندانها و اقدامات تامینی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بیکاری و جرم رابطه مستقیم با یکدیگر داشته و اگر خواهان کاهش جرائم در جامعه هستیم باید مسئولان به حوزه اشتغال بیش از پیش توجه کنند.

خشایار جمشیدی افزود: اداره کل زندانها و اقدامات تامینی استان مرکزی با ایجاد بسترهای لازم برای حرفه آموزی به زندانیان در تلاش است تا زمینه اشتغال بعد از زندان زندانیان را فراهم و از این طریق آمار بازگشت زندانیان به زندان و وقوع جرم را در جامعه کاهش دهد.

وی با بیان این که آمار بازگشت مجدد زندانیان تحت پوشش مراکز حمایتی کمتر از سایر زندانیان است گفت: از مجموع زندانیانی که در مراکز حمایتی از خدمات آموزشی فنی و حرفه ای برخوردار می شوند تنها سه درصد بازگشت مجدد به زندان دارند این درحالیست که آمار بازگشت به زندان سایر زندانیان حدود 24 درصد است.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی استان مرکزی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبارات تبصره 17 برای بهره مندی زندانیان گفت: این تسهیلات با تنفس دو ساله فرصت خوبی برای اشتغال زندانیان آزاد شده است اعتباراتی که کمک بسیاری به عدم بازگشت زندانیان به داخل زندان می کند.

جمشیدی اعتبارات تخصیص یافته در حوزه اشتغال زندانیان را بسیار ناچیز برشمرد و گفت: تسهیلات فوق با تعداد زندانیان تحت پوشش استان همسانی ندارد.

وی با اشاره به موفقیت زندانیان بهره مند از تسهیلات اشتغالزایی بعد از رهایی از زندان و فعالیت در عرصه کار و تولید گفت: اشتغال زندانیان بعد از آزادی اصل مهم مورد توجه سازمان زندانهاست که متاسفانه امروزبه علت بی توجهی در حوزه تخصیص اعتبارات به طور کامل اجرا نمی شود.

فعالیت 3 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در زندانهای استان مرکزی

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از فعالیت سه مرکز آموزش فنی و حرفه ای در زندانهای استان خبر داد و به مهر گفت: ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای در زندانهای استان مرکزی زمینه کاهش بازگشت مجدد زندانیان به زندانها شده است.

بهرام نجفی زاده افزود: از مجموع افرادی که آموزش های فنی و حرفه ای را در زندانها فرا می گیرند تنها سه درصد به زندانها بازگشت مجدد داشته اند.

وی نیز با اشاره به کمبود اعتبارات گفت: در صورت تامین اعتبارات زمینه آموزش تعداد بیشتری از زندانیان در زندانها فراهم می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی ادامه داد: متاسفانه کمبود اعتبارات کفاف هزینه های آموزشی فنی و حرفه ای را در زندانها نمی کند و در صورت حمایت مسئولان این اداره کل می تواند کمک قابل توجهی به بهسازی جامعه کند.

آقا موسی، آقا رضا،و...آدمهای خوش شانسی هستند که توانستند از بند زندان رها شوند و با استفاده از این مصوبه دولت مبنی براعطای وام، زندگی دوباره ای را آغاز کنند.

اما آدمهای زیاد دیگری هم هستند که هنوز با  دستان خالی و نگاه بی اعتماد جامعه نمی توانند جبران خسران قبل را انجام دهند چرا که چتر وامهای خوداشغالی و کارگاههای فنی و حرفه ای آنقدر گسترده نیست که بتواند تمام آدمهایی که ناخواسته اشتباه کرده اند را پوشش دهد.

..............

گزارش : فاطمه عسگری نیا

کد N450946

وبگردی