آفتاب

حملات داعش به پل های عراق

حملات داعش به پل های عراق

بغداد - ایرنا - گروه تروریستی داعش طی 20 روز گذشته، دست کم 17 حمله تروریستی به پل های حیاتی و استراتژیک در مناطق مختلف عراق داشته و در آخرین مورد روز یکشنبه پل ˈالفاضلیهˈ در استان بابل را منهدم کرده است.

به گزارش ایرنا، بررسی رسانه ای حملات داعش به پل ها نشان می دهد که این گروه انهدام زیرساخت های عراق را در دستور کار خود دارد.

این گروه روز یکشنبه (دیروز) بر روی پلی در مسیر بزرگراه ˈمحمد القاسمˈ در مرکز بغداد یک خودرو با مقادیر زیادی مواد منفجره را متوقف کرده بود که توسط نیروهای ویژه امنیتی، خنثی شد.

کارشناسان نظامی گفتند که در صورت انفجار این خودرو، تلفات و خسارات بسیاری به بار می آمد.

در همین روز، نیروهای داعش در محل پل منفجر شده ای در منطقه عباسی در شمال سامرا که نیروهای مهندسی و فنی مشغول تعمیر آن بودند، بمب گذاری کردند که در نتیجه آن سه نفر شامل رییس پروژه کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند.

در مهم ترین خبر دیروز یکشنبه، منابع امنیتی از استان بابل اطلاع دادند که پل مهم و استراتژیک الفاضلیه در 100 کیلومتری جنوب بغداد در استان بابل توسط نیروهای داعش منهدم شد.

نقابداران داعش، یک خودرو حامل مقادیر زیادی مواد منفجره را روانه پل کردند که با انفجار آن، پل به طور کامل ویران شد. این پل جفرالصخر و لطیفیه در استان بابل را به عامریه فلوجه در استان الانبار متصل می ساخت.

از شنبه شب تاکنون درگیری های شدیدی در این منطقه میان داعش و نیروهای مدافع جریان دارد.

براساس گزارش های رسانه ای در عراق، داعش دست کم سه پل مهم در استان دیالی در شرق عراق و در مسیرهای جلولا به خانقین و کلار را طی 10 روز گذشته منفجر کرده است که مهم ترین آن پل العوجه بود.

پل های ˈالمحمدیهˈ در فلوجه، البغدادی و الیابانی (مکان نامشخص)، پل های ˈبروانهˈ و ˈمامونˈ در الانبار، پل آهنی در دیالی، از جمله پل هایی هستند که در 10 روز گذشته توسط داعش منفجر شده اند.

در عین حال، استان صلاح الدین از نظر تخریب زیرساخت های جاده ای و پل ها رکورد دار است.

داعش دست کم چهار تا پنج پل مهم ارتباطی در این استان، در محدوده سامرا و تکریت را منهدم کرده است.

این پل ها در مسیر ارتباطی بغداد به سامرا و سامرا به تکریت قرار داشته که یکی از آن ها بر روی دجله و در جنوب این شهر واقع بوده است.

البته این اطلاعات از روی گزارش های رسانه ای تهیه شده و تعداد دقیق پل های تخریب شده ارتباطی مناطق غربی، جنوبی، شرقی و شمال عراق، به ویژه موصل، هنوز مشخص نیست.

یک گزارش در دو روز اخیر نیز حکایت از انفجار یک پل توسط داعش در منطقه حومه سد موصل داشت.

علاوه بر پل ها، جاده های شمالی عمدتا تخریب شده است. هر 40 تا50 متر یک بمب کنار جاده ای منفجر شده که تکه های بزرگی از آسفالت جاده را از جا درآورده و به چاله تبدیل کرده است.

شهرها، روستاها و مناطق آلوده به داعش در عراق، اکنون به ویرانه و زمین سوخته ای تبدیل شده که بعد از پایان ماجرا، برای سال ها بودجه های سالانه عراق را که متکی به فروش نفت است، خواهد بلعید و شرکت های راهسازی برخی کشورهای منطقه، به ویژه شرکت های ترکیه ای، از همین حالا لحظه شماری برای ورود به عرصه بازسازی عراق را شروع کرده اند.

خاورم*1*1770*7074**1566
کد N450808

وبگردی