آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

قدومی: کسی نمی‌تواند مقاومت را به حاشیه بکشاند

قدومی: کسی نمی‌تواند مقاومت را به حاشیه بکشاند

نماینده جنبش حماس در تهران با بیان این که دست نیافتن به توافق در مذاکرات آتش‌بس موجب از دست رفتن اعتماد ملت فلسطین خواهد شد، تاکید کرد: کسی نمی‌تواند مقاومت، حماس و جهاد اسلامی را در جریان مذاکرات آتش‌بس به حاشیه بکشاند.

خالد قدومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره اخبار منتشر شده در خصوص جایگزینی جنبش فتح به جای حماس در مذاکرات مربوط به آتش‌بس گفت: به لطف خدا دستاوردی که ما توانستیم در مذاکرات آتش‌بس به دست آوریم، بزرگ‌ترین دستاورد بوده است و آن این که هیأت فلسطینی ما هیأتی متحد با خواسته‌های یکسان است و این خود یک پیروزی به‌شمار می‌رود.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از انتشار چنین خبری در رسانه‌ها بیان کرد: فکرنمی‌کنم کسی بتواند مقاومت، حماس و جهاد اسلامی را به حاشیه بکشاند چرا که عملکرد مقاومت در حد خودش توانسته آن را به همه گروه‌ها ثابت کند. هم‌چنین خود ما به دنبال پست و مقام نیستیم. ما بخشی از ملت فلسطین هستیم و آنها ما را برای دفاع از خود انتخاب کرده‌اند تا نماینده آن‌ها به عنوان گروه مقاومت باشیم و انشاء‌الله که بتوانیم حقوق ملت فلسطین را حفظ کنیم. بدون این حق و یا کمتر از آن نمی‌توانیم به سوی ملتمان برگردیم. انگشت ما روی ماشه است. ما مسیر طولانی برای آزادی فلسطین و نه پایان دادن به این جنگ پیش‌ رو داریم.

نماینده جنبش حماس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گذشت یک ماه و اندی از جنگ، رژیم صهیونیستی توانسته است به اهداف مورد نظرش برسد؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم بعد از گذشت 37 روز از این جنگ هر انسان صاحب بصیرتی می‌تواند ببیند که نتانیاهو در ارزیابی‌هایش با اشتباه مواجه شده است. او به دنبال صادر کردن بحران‌های داخلی‌اش بود و هیچ‌ هدف اعلام شده‌ای نداشت. رژیم صهیونیستی با بحران‌های داخلی، امنیتی و سیاسی مواجه بود و علاوه بر آن‌ مذاکراتش با طرف فلسطینی به بن‌بست کشیده شد در حالی که با آشتی ملی‌ میان فلسطینی‌ها روبرو شد که این بدترین خبر برای طرف اسرائیلی بود. هم‌چنین به‌دلیل ادامه شهرک‌سازی‌ها و پافشاری‌ رژیم در لجبازی با طرف فلسطینی، با انزوای سیاسی در عرصه بین‌المللی مواجه شد علاوه بر اینها وضعیت منطقه رژیم را بر آن داشت که مشکلاتش را با حمله به غزه حل کند و از این رو قصه پایان‌دهی به حضور مقاومت و کاهش توان نظامی آن را مطرح کرد که طبیعتاً نتوانست موشک‌های مقاومت را کم کند و متأسفانه این رژیم جنایتکار و وحشی تنها موشک‌هایش را به سوی کودکان و زنان روانه کرد.

وی تاکید کرد: این رژیم تاکنون نتوانسته است هیچ هدفی از اهداف مورد نظرش را محقق کند اما امروز درگیری اصلی ما، درگیری‌های سیاسی است. امروز ما به عنوان یک فلسطینی باید متحد بوده و در مقابل رژیم صهیونیستی و جهان بایستیم چرا که با وجود وحدت، این رژیم نمی‌تواند چیزی را از ما بگیرد.

قدومی در ارزیابی از ایجاد آتش‌بس‌های مکرر و تأثیرآن بر جامعه صهیونیستی گفت: شرایط هیأت مذاکره‌کننده در قاهره ما را بر آن می‌دارد که سعی نکنیم از دور داوری داشته باشیم. در اینجا دو عامل اصلی مطرح است یکی منافع ملی و وحدت هیأت فلسطینی در قاهره که موجب می‌شود ما به آن‌ها اطمینان داشته باشیم چرا که همه آنها با هم متحد هستند و هیچ گروهی تنها عمل نمی‌کند. همه آن‌ها در قاهره با هم متحد و نماینده ملت فلسطین هستند.عامل دوم بروز فاجعه انسانی در غزه است. در این آتش بس پنج روز مهلت داده شد که به نظر می‌رسد برای انجام امدارسانی‌ها کافی باشد و فکر می‌کنم که بعد از آن باید به یک توافق برسیم وگرنه اعتماد ملت را نسبت به خود از دست خواهیم داد.

وی درخصوص وضعیت انتقال مجروحان در جریان آتش بس نیز بیان کرد: هنوز گذرگاه رفح بسته است و به عبارتی دقیق‌تر هنوز تدابیر اتخاذ شده از سوی مصری‌ها در این گذرگاه بسیار پیچیده است و تقریباً می‌توان گفت که این گذرگاه بسته است. تعدادی از مجروحانی که از این گذرگاه خارج شدند، به دلیل نبود امدادرسانی و وسایل مناسب حمل و نقل شهید شدند. برخی هم که به بیمارستان رسیدند به‌دلیل نبود امکانات در داخل مصر باید به خارج منتقل شوند اما هنوز به دلیل تدابیر پیچیده‌ی مصر، اقدامی انجام نشده است. تعداد اندکی از زخمی‌ها هم به ترکیه اعزام شدند که البته این اقدام به واسطه برادران عرب نبود.

انتهای پیام

کد N450739

وبگردی