آفتاب
قتل یک سیاه پوست توسط پلیس

بحران خشونت در آمریکا

بحران خشونت در آمریکا

تهران- ایرنا- رخدادهای گوناگون خشونت بار در آمریکا به ویژه خشونت پلیس ضد رنگین پوستان بار دیگر نشان داد که این کشور به دلیل دارا بودن شکاف های اقتصادی- اجتماعی دچار بحران خشونت شده است.

اگرچه خشونت در جامعه آمریکا در طی دهه ها و سال ها به دلایل مختلف به بخشی از هویت این کشور تبدیل شده ولی به نظر می رسد که این مساله در دوره اوبامای برنده جایزه صلح نوبل سال 2009 م(1388) به شدت بیشینه شده است. این خشونت ها که در دوره اوباما طیف مختلفی از خشونت ورزی نژادی- مذهبی تا خشونت ورزی پلیس و خشونت مسلحانه فردی را در بر می گیرد، آنچنان جامعه آمریکا را زیر تاثیر خود قرار داده که در بیشتر موارد مقام های عالی رتبه این کشور و حتی خود رییس جمهوری آمریکا را وادار به واکنش می کند.

رخدادهای یک هفته گذشته شهر کوچک «فرگوسن» از ایالت «میسوری» را شاید بتوان از جمله این رخدادها نام برد که حال در مقام هم سنجی با خشونت های چند سال گذشته این کشور رخداد کوچکی محسوب می شود. در حالی که هفته گذشته در جریان دستگیری یک جوان مظنون در این شهر، پلیس، جوان مظنون سیاه پوست را به ضرب گلوله کشت که در ادامه اعتراض های کوچک خیابانی مردم به اعلام وضعیت اضطراری در این شهر تبدیل شد.

به گزارش روز شنبه بیست و پنجم مرداد خبرگزاری رویترز، «جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری، به خبرنگاران گفت: به منظور حفاظت از جان مردم و اموال عمومی روز شنبه بیانیه مربوط به حالت فوق العاده در منطقه آشوب زده در شهر فرگوسن را امضا کردم. از سوی دیگر «ران جانسون» مسوول امنیت منطقه آشوب زده «سنت لوییس» در شهر فرگوسن نیز گفت که حالت فوق العاده از نیمه شب شنبه آغاز و تا ساعت پنج بامداد روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.(1)

این در حالی است که پلیس شهر فرگوسن آمریکا یک هفته بعد از قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست، چند دقیقه قبل از کشته شدن توسط یک افسر سفیدپوست، وی را مظنون به دزدی یک پاکت سیگار دانست و این امر سبب بروز اعتراض ها و تظاهرات ضد نژادپرستی در شهرهای سنت لوییس و فرگوسن در ایالت میسوری شد.

در پی اعلام پلیس مبنی بر مظنون بودن براون به دزدی، اعتراض ها نسبت به قتل وی در سنت لوییس در میسوری و فرگوسن ادامه یافت و شماری از مغازه های این شهر بامداد روز شنبه غارت شد. اتهام های پلیس نسبت به این نوجوان سیاه پوست به عصبانیت بیشتر مردم این شهر منجر شد.

نیروهای پلیس در بعضی مناطق با گازهای اشک آور و بمب های دودزا معترضان را پراکنده کردند، خودروهای زرهی و پلیس ضدشورش نیز برای جلوگیری از گسترش اعتراض ها در نقاط مختلف این شهر مستقر شدند.

کشته شدن براون در هجدهم مرداد در شهر فرگوسن به دست پلیس، به اعتراض های مردمی ضد اقدام های پلیس آمریکا در دیگر شهرهای این کشور نیز منجر شد. همچنین جمعیتی گسترده در نیویورک در پارک «میدان یونیون» حاضر شدند و پلیس را به بستن یکی از خیابان های اصلی منتهی به این میدان وادار کردند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، برای کاستن از شدت اعتراض ها، از نیروهای پلیس خواست به اعتراض کنندگان احترام بگذارند.

شهر فرگوسن شهرستان کوچکی از توابع شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکا است، بیش از نیمی از جمعیت آن را سیاه پوستان تشکیل می دهند و بنا بر آمارها به سیاه پوستان نقش کمی در اداره شهر داده شده است و همچنین نیروهای پلیس محلی نیز تشکیل یافته از سفید پوستان است.(2)

با وجود هویت شکل گرفته ناشی از شکاف های گسترده اقتصادی- اجتماعی و قوانین حمل و نگهداری قانونی سلاح در آمریکا، جامعه این کشور سیر خشونت ورزی بیشتری را طی سال های گذشته به خود دیده است. در دوره زمامداری اوباما رخدادهای خشونت آمیز بسیاری در جامعه آمریکا رخ داده است. از سال 2008میلادی تاکنون، دولت اوباما با رخدادهای خشونت آمیز بسیاری از جمله کشتار دانشگاه فنی ویرجینیا، مدرسه سندی هوک، سینمای دنور، معبد سیک های هند ویسکانسین و تیراندازی در یک پایگاه نیروی دریایی در واشنگتن روبه رو بوده است و اگر به این پرونده ها، پرونده تبرئه «جورج زیمرمن» پلیس سفیدپوست آمریکایی را نیز که یک نوجوان سیاهپوست را به قتل رسانده بود، اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که تا چه میزان خشونت و خشونت ورزی در جامعه آمریکا رسوخ پیدا کرده است.

این در حالی است که بنا بر آخرین آمارها، در آمریکا هر روز هشت کودک یا نوجوان با سلاح کشته می شوند و میزان قتل با سلاح چهار برابر بیشتر از میزان متوسط جهانی است. همچنین هر ساله در آمریکا حدود 30 هزار تن در اثر شلیک اسلحه به صورت خودکشی، جنایت و یا به طور تصادفی کشته می شوند و حدود 80 درصد از جرایم با اسلحه گرم صورت می گیرد.(3)

با توجه به آنچه گفته شد این پرسش پیش می آید که ریشه بحران خشونت در جامعه آمریکا کجاست؟

جامعه آمریکا اگرچه طی سال های گذشته تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی و به تبع آن وضعیت اجتماعی خود را ثبات بخشد ولی آمارهای رسمی دولت این کشور و همچنین مطالعات دانشگاهی نشان می دهد شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا در چند دهه گذشته تشدید شده است. تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان دهنده آن است که درآمد ثروتمندترین افراد جامعه (5 درصد کل جمعیت) طی 20 سال گذشته با در نظر گرفتن تورم، 11 درصد رشد داشته و در برابر، درآمد 20درصد از جمعیت که در طبقه متوسط قرار دارند، کمتر از 5 درصد بالا رفته است.(4)

همچنین در حالی نرخ بیکاری در آمریکا به 6 و نیم درصد رسیده که این نرخ در میان سیاه پوستان 11 درصد گزارش شده است.(5)

در این چارچوب، گسترش خشونت در سطوح مختلف جامعه آمریکا نشان از نهادینه شدن خشونت در درون این جامعه دارد و این موضوع یکی از ناکامی های دولت اوباما در طی این سال ها محسوب شده که هنوز نتوانسته بر چالش های آن غلبه کند.

در فرجام، به نظر می رسد، رخداد شهر فرگوسن آمریکا و رخدادهای دیگر مانند این، بار دیگر نشان داد که شکاف هویتی-نژادی و همچنین اقتصادی- اجتماعی در جامعه آمریکا در سطحی گسترده، بیشینه شده و جامعه این کشور به دلیل همین شکاف های مختلف، دچار بحران های هویتی- خشونتی می شود؛ به نحوی که یک رخداد کوچک در شهری دورافتاده می تواند به یک درگیری گسترده تبدیل شود.

منابع

1. http://www.mehrnews.com/detail/News/2351263

2.http://irna.ir/fa/News/81274910/

3. http://www.irna.ir/fa/News/293724/

4. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920927001129

5. http://www.theguardian.com/world/2013/jul/24/obama-inequality-economy-gap-rich-poor

از گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**2040**1358
کد N450593

وبگردی