آفتاب

تظاهرات حامیان چین در هنگ‌کنگ

تظاهرات حامیان چین در هنگ‌کنگ

ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ کنگ امروز (یکشنبه) در اعتراض به طرح فعالان دموکراسی‌خواه این منطقه برای نافرمانی مدنی، با پوشیدن لباس‌های قرمز به نشانه وطن‌پرستی چینی به خیابان‌ها آمده و از دولت این کشور حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تظاهرکنندگان به رغم گرمای شدید هوا در این تجمع که توسط یک گروه حامی پکن ترتیب داده شده بود شرکت کردند.

بسیاری از آن‌ها با در دست گرفتن بنر و دادن شعار، مخالفت خود با جنبش دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگی را اعلام کردند.

بسیاری از معترضان نیز پرچم‌های چین را تکان می‌دادند. این در حالی است که فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی که جنبشی تحت عنوان اشغال مرکز مالی هنگ کنگ را ترتیب داده‌اند، اخیرا طرح خود برای برگزاری یک تجمع دست کم 10 هزار نفری به منظور مقابله با این منطقه مالی که تحت حمایت چین است را اعلام کردند و این طرح باعث ایجاد آشوب سیاسی در هنگ‌کنگ و نارضایتی در پکن شده است.

با این حال، معترضان اجرای این طرح اعتراضی را مشروط به عدم اجابت خواسته آن‌ها برای اجرای اصلاحات دموکراتیک رضایتبخش دانسته بودند.

هنگ‌کنگ با وجود آنکه یکی از مناطق چین به حساب می‌آید اما از سطح بالاتری از خودمختاری در امور داخلی خود و همچنین آزادی‌های مدنی به سبک غربی که نظیر آن‌ها در خاک چین وجود ندارد بهره‌مند است اما یک کمیته از برگزیدگان حامی پکن رهبر این منطقه را انتخاب می‌کنند.

پکن وعده داده تا از سال 2017 به بعد رای دهندگان هنگ‌کنگی می‌توانند رهبر خود را انتخاب کنند اما تاکید دارد که کاندیداهای رهبری باید توسط کمیته حامی پکن که از سوی فعالان دموکراسی‌خواه رد شده، بررسی شوند.

ترنسه چونگ، یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات گفت: جنبش دموکراسی‌خواه اشغال مرکز مالی هنگ‌کنگ روشی افراطگرانه را برای اعتراض دارد. استفاده از راه‌های قانونی برای ابرازنظر و عقیده کاملا درست است اما راه‌های غیرمنطقی اعتراض باعث از بین رفتن نظم اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام

کد N450293

وبگردی