آفتاب

سماع آسمانی «ناهید» و «برجیس» در بامداد دوشنبه

سماع آسمانی «ناهید» و «برجیس» در بامداد دوشنبه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به علاقمندان زیبایی‌های آسمان شب توصیه کرد، «قران» زیبای «ناهید» و «برجیس» در بامداد دوشنبه 27 مردادماه را از دست ندهند.

مسعود عتیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: پس از نزدیک شدن دو جرم زیبا و درخشان آسمان یعنی سیارات ناهید (ملکه آسمان) و برجیس(غول سیستم خورشیدی) از بامداد شنبه 25 امرداد 93، این دو جرم سماع آسمانی خود را به عنوان ستارگان صبحگاهی در روز دوشنبه 27 امرداد به اوج خود می رسانند. این پدیده آسمانی که در نجوم قدیم به عنوان «قران» شناخته می شد به کمترین فاصله دو جرم آسمانی از دید ناظر زمینی می گویند. این اجرام که در این بامداد به سختی با چشم غیر مسلح از یکدیگر قابل تفکیک هستند!

وی گفت: اگر حدود ساعت 05:30 صبح و کمتر از ساعتی قبل روشنی هوا و طلوع مهر تابان از درون یک دوربین دو چشمی نجومی ویا تلسکوپ آماتوری این اجرام را ببینید به زیبایی قابل مشاهده بوده و عکاسی از آنها(با تله های قوی و یا تلسکوپ)، این همنشینی را برای همیشه در خاطرات فعالیتهای علمی نجومی شما ثبت خواهد کرد.

سیاره ناهید در روز دوشنبه 25 مهر ماه امسال به مقارنه خارجی رسیده و در آنسوی مهر تابان قرار خواهد گرفت و پس از مدتها جا خوش کردن در آسمان صبحگاهی، چندین شب پس از تاریخ مذکور به آسمان شامگاهی می خزد تا بار دیگر ستاره منحصر بفرد شامگاهی گردیده و یادآور ملکه آسمان برای شیفتگان آسمان باشد.

عتیقی تصریح کرد: در بامداد دوشنبه 27 امرداد ماه جاری (فردا)، ناهید 1.6 واحد نجومی(هر واحد نجومی حدود 150 میلیون کیلومتر) و برجیس 6.2 واحد نجومی از خورشید فاصله دارند و این بدان معناست که از نظر مداری سیاره برجیس چهار بار از ناهید دور تر است اما از دید ناظر زمینی چنین همنشینی ایجاد می شود. باز هم درون تلسکوپ قطر برجیس را با وجود این فاصه نسبت به ناهید بزرگتر از سیاره ناهید می بینید چرا که حدود 12 برابر قطر سیاره ناهید را دارا می باشد. قطر ناهید همسایه زمین، 12104 کیلومتر و قطر برجیس 143 هزار کیلومتر می باشد و این در حالی که سیاره ناهید هیچ قمری به دور خود ندارد و سیاره برجیس بیشترین اقمار را با دارا بودن 67 قمر(شامل کوچکترین و بزرگترین اقمار سیستم خورشیدی) دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: سیاره ناهید جامد و پوشیده از ابر است و این در شرایطی است که برجیس گازی می باشد. ایرانیان قدیم ناهید یا همان آناهید و آناهیتا را منشا فراوانی آبهای جاری زمینی می دانستند. برجیس نیز در ایران باستان نامهای دیگری همچون زاوش و هرمزد داشته است.

وی گفت: اگر این سیارات را در روزهای بعد دنبال کنید، مشاهده خواهید کرد که به سرعت از هم دور و دورتر می شوند و ناهید می رود تا همنشینی با خورشید را تجربه و به آسمان شامگاهی بیاید و سرعت جدایی این اجرام از سرعت مداری بالای سیاره ناهید بدور مهر تابان حکایت دارد.

اجرام آسمانی هر چند در هر شبانه روز از شرق طلوع و در غرب غروب می کنند اما درحقیقت با سرعت زیادی از غرب به شرق کره آسمان(خلاف جهت عقربه های ساعت که جهت متعارف در علم نجوم است) به دور خورشید در چرخش هستند و سیارات هر چه از مرکز انرژی خود یعنی خورشید، دورتر قرار داشته باشند سرعت مداری کمتری دارند.

عتیقی خاطرنشان کرد: وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایران پذیرای عکسهای شیفتگان آسمان از این پدیده نجومی و دیگر رویدادهای آسمانی می باشد.

انتهای پیام

کد N449735

وبگردی