آفتاب

حکم دستگیری رئیس جمهور سابق هائیتی

حکم دستگیری رئیس جمهور سابق هائیتی

دولت هائیتی حکم دستگیری رئیس جمهوری سابق این کشور را به اتهام فساد، پول‌شویی و قاچاق مواد مخدر صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، قاضی لامار بلیزه در پاسخ به این سوال که آیا این حکم دستگیری است یا خیر، گفت: به عقیده من این یک حکم دستگیری برای ژان برتران آریستید، رئیس جمهور سابق هائیتی است چون او در روز چهارشنبه خودش را به قاضی معرفی نکرد.

وی قرار بود برای پاسخگویی درباره پاره‌ای از اتهامات چون قاچاق مواد مخدر، اختلاس از بیت‌المال، سواستفاده از اختیارات و ناکارآمدی در انجام اقدامات، پول‌شویی و رشوه در دادگاه تحقیق و تفحص حاضر شود.

ماریو جوزف، یکی از وکلای رئیس جمهور سابق هائیتی گفت: هیچ احظارنامه‌ای به منزل موکل من ارسال نشده و به همین دلیل او به دفتر قاضی نرفته است

حدود 30 تن از جمله خویشاوندان رئیس جمهور سابق هائیتی و مقام‌های سابق دولت وی برای تحقیق درباره این اتهامات مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

آریستید، نخستین رئیس جمهور منتخب هائیتی که به صورت دموکراتیک روی کار آمد، دوبار انتخاب شد، یکی به سال 1990 و دیگری به سال 2000، اگر چه دوران نخست ریاست جمهوری‌اش بین 1991 تا 1994 با کودتایی دچار تنش شد.

در سال 2004 و با کودتای دوم، وی با هواپیمای نیروی هوایی آمریکا در تبعید به آفریقای جنوبی رفت و از ناآرامی سیاسی گریخت. سپس به سال 2011 به هائیتی بازگشت.

آریستید که قهرمان فقرای هائیتی است، همچنان در این کشور فقیر آمریکای مرکزی از شهرت برخوردار است.

انتهای پیام

کد N449267

وبگردی